Pringle Skrevet 10. april 2017 #1 Skrevet 10. april 2017 (endret) Noen flere som liker å lage og spise pai? Jeg har fått helt dilla. Det startet med at jeg fant en oppskrift på gresskarpai, så lagde jeg daddel- og pekanpai, og nå spinatpai. Jeg lager paiskallet på samme måte hver gang (bare uten sukker hvis det ikke er søtt fyll), og smæsjer oppi ting jeg tror passer. Jeg som ellers hater å bake og er livredd for klin - deigen er perfekt og jeg faller nesten i transe mens jeg trykker den ut. Jeg føler for å dele: Paibunnen: 113 g smør (1 ss sukker) 1 ss olje 166 g mel 1 Smelt og avkjøl smøret, tilsett (sukker og) olje, rør sammen, tilsett mel til en jevn deig. 2 Spre deigen i små klumper i en paiform. Press deigen utover bunnen og opp langs sidene. 3 Sett formen kjølig i en halv time. Fyllet: 3 egg 1 boks cottage cheese 1 pose frossen spinat salt, pepper 1 Tin spinaten 2 Rør sammen eggene 3 Tilsett cc, salt og pepper og så spinat 4 Hell det i skallet og stek paien på 175-200 grader i 40-50 minutter Endret 10. april 2017 av Pringle 1
Antoinette Skrevet 10. april 2017 #2 Skrevet 10. april 2017 (endret) Paideig med olje i? Ikke noe løk eller hvitløk i, knapt noe krydder, ikke noe om prepping av spinaten..... sukk..... nok en tulleoppskrift Endret 11. april 2017 av Antoinette 1
Vera Skrevet 10. april 2017 #3 Skrevet 10. april 2017 Pai er digg Aldri prøvd med spinat og cc som fyll før, det skal prøves! Tusen takk for oppskrift
AnonymBruker Skrevet 10. april 2017 #4 Skrevet 10. april 2017 Smeltet smør? Det var ny vri for meg. Er vant til romtemperert smør. Anonymkode: f8d55...acd
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #5 Skrevet 11. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Smeltet smør? Det var ny vri for meg. Er vant til romtemperert smør. Anonymkode: f8d55...acd Mens jeg har lært at smøret skal være kjøleskapskaldt og deigen knas sammen raskest mulig. (Det er for å motvirke krymping under steking, om jeg husker riktig.) Men det kan jo funke likevel? @Pringle, holder paideigen din fasongen fint under steking, eller siger den ned i kanten? Spinatpaien høres kjempegod ut. Jeg tror også det kan være veldig godt å tilsette litt stekt løk og hvitløk, og krydre med muskatnøtt (klassisk "spinatkrydder"). Parmesan, pinjekjerner og fetaost er også snadder sammen med spinat. Som ung, fattig og nyetablert spiste jeg masse løkpai, det var kjempegodt. Quiche lorraine med egg/fløte, ost og skinke/bacon er også snadder. Spinat kan byttes ut med grønnkål, den passer fint med samme type smakstilsetninger som spinat. Ellers hender det jeg improviserer: Kylling, paprika, løk, hvitløk, feta og soltørkede tomater; forskjellige typer oster; asparges, spekeskinke og brie, etc. Anonymkode: cb9ec...66a 1
Pringle Skrevet 11. april 2017 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2017 Takk for respons alle sammen. Jammen bra jeg ikke visste at det bare var en tulleoppskrift. Da hadde det nok ikke blitt et så perfekt resultat Deigen holder seg på plass, AB 66a. Jeg glemte å skrive at paiformen er 28 cm i diameter, men jeg tror det er "vanlig" størrelse. Jeg funderte faktisk litt på hva slags krydder som kunne passe, men landet på bare salt og pepper. Jeg liker mange smaker, men vanligvis enkle smaker. Men når jeg bare blir litt varm i trøya, skal jeg prøve ut flere av forslagene dine. Takk!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2017 #7 Skrevet 11. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mens jeg har lært at smøret skal være kjøleskapskaldt og deigen knas sammen raskest mulig. (Det er for å motvirke krymping under steking, om jeg husker riktig.) Men det kan jo funke likevel? @Pringle, holder paideigen din fasongen fint under steking, eller siger den ned i kanten? Spinatpaien høres kjempegod ut. Jeg tror også det kan være veldig godt å tilsette litt stekt løk og hvitløk, og krydre med muskatnøtt (klassisk "spinatkrydder"). Parmesan, pinjekjerner og fetaost er også snadder sammen med spinat. Som ung, fattig og nyetablert spiste jeg masse løkpai, det var kjempegodt. Quiche lorraine med egg/fløte, ost og skinke/bacon er også snadder. Spinat kan byttes ut med grønnkål, den passer fint med samme type smakstilsetninger som spinat. Ellers hender det jeg improviserer: Kylling, paprika, løk, hvitløk, feta og soltørkede tomater; forskjellige typer oster; asparges, spekeskinke og brie, etc. Anonymkode: cb9ec...66a Jeg som trodde romtemperert var SÅ viktig. Så har det altså ingenting å si om det er varmt, kaldt eller smeltet man lærer stadig noe nytt. Jeg pleier å lage "man tager hva man haver"-pai. Men ting som jeg synes gjør den ekstra god er sopp (som stekes litt på forhånd), soltørkede tomater, og cherrytomater skåret i 2. Veldig lenge siden jeg har laget pai nå, så det skal jeg jammen meg notere meg bak øret at jeg skal huske på. Anonymkode: f8d55...acd
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #8 Skrevet 12. april 2017 18 timer siden, Pringle skrev: Takk for respons alle sammen. Jammen bra jeg ikke visste at det bare var en tulleoppskrift. Da hadde det nok ikke blitt et så perfekt resultat Deigen holder seg på plass, AB 66a. Jeg glemte å skrive at paiformen er 28 cm i diameter, men jeg tror det er "vanlig" størrelse. Jeg funderte faktisk litt på hva slags krydder som kunne passe, men landet på bare salt og pepper. Jeg liker mange smaker, men vanligvis enkle smaker. Men når jeg bare blir litt varm i trøya, skal jeg prøve ut flere av forslagene dine. Takk! Det er sikkert litt som med mange andre klassiske oppskrifter, alle har sin egen oppskrift og metode som er den eneste rette og ingenting annet funker? Bortsett fra at det funker utmerket uansett. Vi burde gjøre en vitenskapelig undersøkelse her! Steke paier med kaldt, romtemperert og smeltet smør, med og uten forsteking, og med og uten prikking/nedveiing av deigen under forsteking. Dette er et viktig kulinarisk spørsmål! Verden venter på svar! Anonymkode: cb9ec...66a 1
Arabella Skrevet 12. april 2017 #9 Skrevet 12. april 2017 På 10.4.2017 den 18.56, Pringle skrev: Noen flere som liker å lage og spise pai? Jeg har fått helt dilla. Det startet med at jeg fant en oppskrift på gresskarpai, så lagde jeg daddel- og pekanpai, og nå spinatpai. Jeg lager paiskallet på samme måte hver gang (bare uten sukker hvis det ikke er søtt fyll), og smæsjer oppi ting jeg tror passer. Jeg som ellers hater å bake og er livredd for klin - deigen er perfekt og jeg faller nesten i transe mens jeg trykker den ut. Jeg føler for å dele: Paibunnen:113 g smør (1 ss sukker) 1 ss olje166 g mel Paien er sikkert god, den, men det var noen merkelige mål.
Persephone Skrevet 12. april 2017 #10 Skrevet 12. april 2017 Denne skal jeg prøve! Forhåpentligvis funker oppskriften med glutenfritt mel også.
Antoinette Skrevet 12. april 2017 #11 Skrevet 12. april 2017 5 minutter siden, Arabella skrev: Paien er sikkert god, den, men det var noen merkelige mål. Sukker og olje i en paideig må jo være tull. Sukker kan brukes i en dessertpai men den olja når man bruker smør?
Persephone Skrevet 12. april 2017 #12 Skrevet 12. april 2017 Et spørsmål: Lager der pai med lokk eller uten lokk? Jeg er vant til at moren min lager uten lokk, så jeg har ikke egentlig pris noe annet. Og hvordan gjør dere det hvis dere lager pai med lokk?
Pringle Skrevet 12. april 2017 Forfatter #13 Skrevet 12. april 2017 37 minutter siden, Arabella skrev: Paien er sikkert god, den, men det var noen merkelige mål. Meget observant, lurte på hvem som kom til å kommentere. Jeg visste fra før at du er observant. Det er opprinnelig en amerikansk oppskrift, og er basert på en "stick" med smør og en "cup" med mel, som jeg måtte regne om.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2017 #14 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, Antoinette skrev: Sukker og olje i en paideig må jo være tull. Sukker kan brukes i en dessertpai men den olja når man bruker smør? Leste du hovedinnlegget? Sukker bruker hun bare i søte paier, men ellers bruker hun samme oppskrift til både dessertpai og middagspai. Og hvorfor ikke bruke olje om det funker? Noe det tydeligvis gjør. Anonymkode: cb9ec...66a
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #16 Skrevet 14. april 2017 Det var en litt annerledes deigoppskrift ja. Selv bruker jeg denne: 2 1/2 dl hvetemel 100 gr kaldt smør 2-3 ss iskaldt vann - hvis det skal være en søt pai så sier oppskriften at det skal tilsettes 1 ss sukker også. Kjevler ut deigen, legger den i formen, prikker bunnen, setter formen i kjøleskapet i 1/2 time. Legger i bakepapir og heller på 1 pakke tørkede bønner. Forsteker ved 225 grader i 10-12 minutter. Ut med formen, opp med bakepapiret og bønnene. Fyller skallet med f.eks. Spinat, eggeblanding, rødløk, oliven og biter av feta. Spinat, røkelaks og eggeblanding Purreløk, bacon, eggeblanding og nøkkelost Paprika, løk, broccoli, oliven, soltørkede tomater, hvtiløk, eggeblanding og cheddar. Anonymkode: dc30f...580
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå