Gå til innhold

"Seriøs" forvirring hos meg.


Arabella

Anbefalte innlegg

"Et seriøst overgrep".

Det er mange som tydeligvis ikke vet hva "seriøs" betyr, og bruker dette ordet helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seriøst kan bety både alvorlig og høytidelig. "Jeg er seriøs (jeg mener alvor)", eller "Det er en seriøs (ordentlig) bedrift". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én som bruker altfor mye tid og krefter på å akke seg over andres språkbruk.

Anonymkode: 5e7da...e87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er én som bruker altfor mye tid og krefter på å akke seg over andres språkbruk.

Anonymkode: 5e7da...e87

Hvis det er meg du mener, så kan du ta det med ro. Jeg lider ingen nød. På KG trenger man ikke bruke tid på å lete etter språkfeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Hvis det er meg du mener, så kan du ta det med ro. Jeg lider ingen nød. På KG trenger man ikke bruke tid på å lete etter språkfeil.

Det er jeg klar over. Det er trangen til stadig å påpeke dem som får meg til å lure. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor språkmektige mennesker skal stå og peke på bermen på en såpass uproduktiv måte. Like lite som jeg lar meg berøre av språkføringen her inne, går jeg inn i kirker og roper at det ikke finnes noen gud, eller lignende foretagender. 

Les heller litt Marcus Aurelius.

Anonymkode: 5e7da...e87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Jeg synes seriøst ikke at dette er et så seriøst problem. Man skal være rimelig seriøs om man ikke godtar en fleksibel betydning av seriøs, særlig muntlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg klar over. Det er trangen til stadig å påpeke dem som får meg til å lure. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor språkmektige mennesker skal stå og peke på bermen på en såpass uproduktiv måte. Like lite som jeg lar meg berøre av språkføringen her inne, går jeg inn i kirker og roper at det ikke finnes noen gud, eller lignende foretagender. 

Den anonyme brukers bilde var i grunnen ganske treffende. Han går ubedt inn i dette forumet for språkinteresserte og skriker ut at å bry seg om språk er bare tull! Men de fleste her er kultiverte og trekker i høyden litt på smilebåndet. Dette er jo nettopp rette stedet for å akke seg over og diskutere feilaktig språk. Ikke hos navngitte pseudonymer, det er lite givende, men i sin alminnelighet.
Derimot burde den som ikke interesserer seg for språk, men bare finner tilfredsstillelse i personfokusert utskjelling, helst finne seg andre beitemarker. Jeg kan så lite om slikt, men den anonyme klarer sikkert å finne et forum på hans nivå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva som er korrekt bruk av ordet? Var ikke klar over at det var feil å bruke det på den måten. :) 

Anonymkode: 9e6a3...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 10.4.2017 den 15.35, Arabella skrev:

"Et seriøst overgrep".

Det er mange som tydeligvis ikke vet hva "seriøs" betyr, og bruker dette ordet helt feil.

I mine ører klinger dette uttrykket så dårlig at alvorlighetsgraden av overgrepet blir mindre. "Et alvorlig overgrep" er noe helt annet enn "et seriøst overgrep". 

Om noen snakker om "et seriøst overgrep", så vil jeg tolke det som noe personen mener er et overgrep på tross av at andre vil mene det motsatte. 

Anonymkode: 3484b...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...