Gå til innhold

P-piller og mensen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på microgynon siden januar, så har nå brukt3 brett, holder på med det fjerde. Har hoppet over mensen, altså gått rett på neste brett, hele tiden... Rett før jeg begynte på nytt brett nå begynte jeg å få små blødninger/veldig mye utflod. Nå er jeg halvveis på brettet, og blødningene har blitt mer kraftige og hyppigere. Det er konstant enten brun utflod som renner ut eller litt blod. Dette er selvfølgelig veldig irriterende, og jeg må hele tiden bruke tampong eller truseinnlegg... 

Vet at microgynon har lite hormoner, og derfor kan det lett komme mellomblødninger når jeg går rett på neste brett for mange ganger... Lurer på hva jeg burde gjøre nå!

Er det slik at om jeg tar en ukes pause etter dette brettet får jeg mensen som vil vare i ca en uke, så kan jeg begynne på nytt brett og mensen/utfloden vil forsvinne igjen? 

Er det mulig at jeg bare stopper midt på brettet og tar en uke pause fra pillene, slik at hormonene får normalisere seg litt i kroppen? Vil det isåfall gjøre at disse mellomblødningene stopper?

Har som sagt lite erfaring med p-piller, forstår at det er veldig individuelt hvordan alle reagerer på forskjellige piller.

Anonymkode: 0af5a...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på microgynon siden januar, så har nå brukt3 brett, holder på med det fjerde. Har hoppet over mensen, altså gått rett på neste brett, hele tiden... Rett før jeg begynte på nytt brett nå begynte jeg å få små blødninger/veldig mye utflod. Nå er jeg halvveis på brettet, og blødningene har blitt mer kraftige og hyppigere. Det er konstant enten brun utflod som renner ut eller litt blod. Dette er selvfølgelig veldig irriterende, og jeg må hele tiden bruke tampong eller truseinnlegg... 

Vet at microgynon har lite hormoner, og derfor kan det lett komme mellomblødninger når jeg går rett på neste brett for mange ganger... Lurer på hva jeg burde gjøre nå!

Er det slik at om jeg tar en ukes pause etter dette brettet får jeg mensen som vil vare i ca en uke, så kan jeg begynne på nytt brett og mensen/utfloden vil forsvinne igjen? 

Er det mulig at jeg bare stopper midt på brettet og tar en uke pause fra pillene, slik at hormonene får normalisere seg litt i kroppen? Vil det isåfall gjøre at disse mellomblødningene stopper?

Har som sagt lite erfaring med p-piller, forstår at det er veldig individuelt hvordan alle reagerer på forskjellige piller.

Nei, mellomblødningene stopper ikke. Det har jeg prøvd selv. De kommer igjen en eller annen gang. Sykt irriterende!

Har du en ukes pause og får mensen vil småblødningene forsvinne, men kommer nok tilbake igjen senere.....

Jeg skal ta det opp med legen. Ville ha de "sunneste" av p-pillene, men er lei mellomblødninger. Kan jo liksom ikke hoppe over mensen for jeg ender opp med å måtte bruke bind uansett.

Anonymkode: c818e...cf6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tatt flere brett sammenhengende kan du nå ta en 7 dagers pause der du er på brettet nå. Da vil du få bortfallsblødning som vanlig, og når du begynner på pillene igjen etter pausen vil blødningene og utfloden mest sannsynlig gi seg. Dette er hvertfall min erfaring. (Bare husk at du alltid må gå 21 dager på pilla uten pause hvis du fortsatt skal være beskyttet mot graviditet.) :)

Anonymkode: 3b8bd...73e

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det med meg å. Kommer det en mellomblødning (spotting) så må jeg bare begynne på pillefri uke, uansett om brettet er ferdig eller ei. 

Anonymkode: 5d7ee...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg kan altså nå, midt på brettet, ta pause fra piller i en uke og mest sannsynlig vil disse mellomblødningene gi seg? Så hvor lenge burde jeg ta piller igjen etter den uken, før det er "trygt" å ha sex igjen da?

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting for kroppen å si om du tar pause nå eller om to uker, så gjør det gjerne nå. Hvis du tar de som vanlig etter 7 dager så er du beskyttet hele tiden. Har du en pause som varer i mer enn 7 dager så må du gå på de i minst 21 dager, men det gjelder ikke ved vanlig pauser.

Anonymkode: 8aed6...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Så selv etter en pillefri uke (maks 7 dager) er jeg beskyttet? 

TS :)

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt lege eller jordmor, alternativt apotek,  i morgen og få råd på hvordan du bør gå frem i akkurat denne saken.  For å vurdere trengs personlig informasjon, og den bør du ikke legge ut på nett. 

Anonymkode: ee3ce...09b

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det blir som en vanlig pause. Men man må ha gått på dem i minst 21 dager for å ta en ny pause og være sikker. 

Anonymkode: 8aed6...5dc

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja :) bare sørg for å gå på pillene et helt brett etterpå for å opprettholde beskyttelsen :) 

Anonymkode: 5d7ee...d6a

Skrevet

Jeg gikk på microgynon. Jeg kunne gå ca 2,5 måned uten mensen (tok 1 pille hver dag) før jeg fikk mellomblødning og da måtte jeg ta en ukes pause (7 dager) før jeg startet på igjen og brukte til jeg fikk en ny mellomblødning. Mellomblødning ga seg ikke før jeg hadde fullført en bortfallsblødning. Men det tok nesten 3 måneder hver gang. Så bedre enn hver 3. Uke

Skrevet

Går også må microgynon og opplevde det du gjør nå i starten, men fordi en mellombløding er bedre enn bortfallsblødning, eller mensen i smerteterskel og hvor mye blod som kommer, tok jeg meg til nøye med mellomblødningen. Nå, 2,5 år etterpå har jeg verken hatt mensen eller mellomblødning på hvertfall ett år. 

(Det er diskutert i en annen tråd, jeg har fått beskjed om å hoppe over, det skader ikke, men smertene er så uutholdige at jeg heller tar strikkepinnen og stikker meg selv med glede, smertestillende lindrer ikke.) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...