Gå til innhold

Teste AMH nivå hos fastlegen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen i morgen, hovedsakelig for noen smerter i ørene, og muligens fjerning av føflekk, og nå vurderer jeg å spørre etter test av AMH-nivå.

Kan fastlegen gjøre dette?

Jeg er 32, snart 33. Er student og planlegger å begynne med prøving om 2 år. Da er jeg 35, og det skal visst ikke gå så bra. Dette er en kilde til mye stress og det er nesten slik at jeg vurderer å slutte på skolen. Laget en tråd om det for en stund siden og da svarte flere med at jeg skulle teste AMH-nivåene. Leste litt rundt, og det ser ut som det er noe de tilbyr de som har prøvd lenge. Regner med at man kan betale for det ellers? Har en sparekonto jeg kan bruke av (satt av til fertilitetsbehandlinger og slike ting).

Noen som har tatt slik test? Ser flere som har spurt hva resultatene betyr. Får man virkelig ingen forklaring? Er det bare en vanlig blodprøve?

Anonymkode: 6af0a...a99

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eg har tatt AMH-prøve fleire gangar. Trur ikkje fastlegen kan ordna det for deg. Men fastlegen kan muligens ordna med henvisning til gynekolog til deg. (Litt usikker på om legen vil henvisa deg, så lenge du ikkje har prøvd å bli gravid i minst 1 år uten resultat).  Ellers kan du jo bestilla time sjølv hos privat gynekolog, og be om å få tatt ein AMH-prøve. Kostar litt meir då, men då får du iallfall tatt dei blodprøvane du vil. :)  

Det er ein vanlig blodprøve, ja. Men det kan ta litt tid å få svar, for det er berre ved enkelte sykehus dei analyserer slike blodprøvar, og det blir vel berre gjort ein gang i månaden. Blodprøven må derfor frysast ned med ein gang etter prøvetaking, ellers kan resultatet bli feil. 

Viss du er interessert i ein utredning som kan gi deg svar på kor fruktbar du er, så er det fleire andre ting du også bør få sjekka samtidig, når du tar blodprøve. AMH (som du spør om), kan seia noko om kor store eggreservar du har. Altså kor mange egg du har igjen i eggstokkane. FSH er også viktig å få sjekka. FSH seier noko om kor god eller dårlig kvaliteten på egga dine er. Og det hjelper lite med mange egg igjen i eggstokkane, viss kvaliteten på egga er veldig dårlig! Av den grunn er det viktig å få sjekka både AMH og FSH.

Ellers sjekkar dei vanligvis andre hormon også, som progesteron, østrogen o.l. Gynekologen gir deg då eit blodprøveark, der han/ho kryssar av for dei tinga som skal sjekkast.

I tillegg bør du få ein ultralyd av livmor og eggstokkar, for å sjå om alt ser normalt ut. Dette må du også til ein gynekolog for å få gjort.

Lykke til! :)

Endret av Mirabella76
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til legen i morgen, hovedsakelig for noen smerter i ørene, og muligens fjerning av føflekk, og nå vurderer jeg å spørre etter test av AMH-nivå.

Kan fastlegen gjøre dette?

Jeg er 32, snart 33. Er student og planlegger å begynne med prøving om 2 år. Da er jeg 35, og det skal visst ikke gå så bra. Dette er en kilde til mye stress og det er nesten slik at jeg vurderer å slutte på skolen. Laget en tråd om det for en stund siden og da svarte flere med at jeg skulle teste AMH-nivåene. Leste litt rundt, og det ser ut som det er noe de tilbyr de som har prøvd lenge. Regner med at man kan betale for det ellers? Har en sparekonto jeg kan bruke av (satt av til fertilitetsbehandlinger og slike ting).

Noen som har tatt slik test? Ser flere som har spurt hva resultatene betyr. Får man virkelig ingen forklaring? Er det bare en vanlig blodprøve?

I det offentlige helsevesenet kan du ikke kjøpe deg prøver eller behandling du ønsker og legen ikke finner medisinsk nødvendig. Da får du oppsøke Volvat, Aleris eller andre private. 

Anonymkode: 56019...45e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Livmor og eggstokker ser "fine og normale ut". Gynekologen sjekket det når jeg var på celleprøve for noen måneder siden. Dæven, skulle spurt om AMH og FSH da :p.

Skrevet (endret)

Det er også mulig å få barn i løpet av studietida, og søka om å få 1 års permisjon frå studiane når babyen blir født. Eg veit om fleire som har gjort det, og det har gått heilt fint. :) Altså, viss du er redd for å venta så lenge med å starta prøvinga, at det kan bli for seint - så er jo det eit mulig alternativ! 

Endret av Mirabella76
AnonymBruker
Skrevet

Undersøke ørene, fjerne føflekk og utrede muligheter for å bli gravid på 15 min? Det var vel optimistisk.

Anonymkode: 3b965...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Mirabella76 skrev:

Det er også mulig å få barn i løpet av studietida, og søka om å få 1 års permisjon frå studiane når babyen blir født. Eg veit om fleire som har gjort det, og det har gått heilt fint. :) Altså, viss du er redd for å venta så lenge med å starta prøvinga, at det kan bli for seint - så er jo det eit mulig alternativ! 

Typen går ikke med på det. Han mener at jeg da vil miste motivasjonen å slutte helt, og det stemmer kanskje. Har sluttet andre kurs når jeg har tatt pauser før. Moren hans var 45 når hun fikk han, så han forstår ikke helt hvorfor jeg har det så travelt. Og så vil han ha 4... (jeg ønsker 2)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Typen går ikke med på det. Han mener at jeg da vil miste motivasjonen å slutte helt, og det stemmer kanskje. Har sluttet andre kurs når jeg har tatt pauser før. Moren hans var 45 når hun fikk han, så han forstår ikke helt hvorfor jeg har det så travelt. Og så vil han ha 4... (jeg ønsker 2)

Hvor gammel er han? 3 år?

Anonymkode: 7d7b2...186

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...