Gå til innhold

Kirkeklokker .. trenger vi dem?

Bør klokkeiringing søndag morgen forbys?  

1. 1. Bør klokkeiringing søndag morgen forbys?

• Ja
      8
    • Nei
      13
    • Bryr meg ikke
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er dette støy.

Riktignok bor jeg et godt stykke unna.. men jeg hører det rimelig godt likevel (er utrolig glad jeg ikke bor inntill kirken)

Jeg synes likevel det er unødvendig støy - og vi trenger jo heller ikke klokkene i dagens samfunn for å få vite at gudstjenesten begynner snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes lyden av kirkeklokker er hyggelig jeg, den plager meg overhodet ikke. Kirkeklokkene hører jo med i gudstjenesteritualet.

Lillebille:

Vil du forby kirkeklokker bare til vanlige gudstjenester, eller til bryllup, begravelser o.l. også?

Gjest kling klong
Skrevet

Jeg synes også kirkeklokker er hyggelige å høre på, jeg får en slags god stemning inni meg når jeg hører dem. Selv om jeg ikke er noen kirkegjenger.

Skrevet

Litt støy er det hver søndagsmorgen, men synes ikke det skal forbys :riste:

De sørger jo for at jeg kommer meg opp i rimelig tid, og får litt ut av søndagene :ler:

Skrevet

Jeg synes det er koselig å høre kirkeklokkene rundt juletider og i bryllup, men er utrolig glad for at jeg ikke bor nærme noen.

Har heller aldri bodd nærme kirkeklokker tidligere, så har ikke rukket å irritere meg over dem.

Skrevet

Jeg synes det er koselig, selv om jeg ellers ikke har noe forhold til kirken. Du ville neppe likt å bo i samme gate som besteforeldrene mine i Frankrike. Et nabo har fått tillatelse til å ha kirkeklokke i hagen, den ringer han med kl 9 om morgenen og 21 om kvelden, alle dager. :ler:

Skrevet

Kirkeklokker betyr ingenting for meg, men jeg syns de hører med i forb med bryllup o.l

Skrevet

Lillebille:

Vil du forby kirkeklokker bare til vanlige gudstjenester, eller til bryllup, begravelser o.l. også?

.. det er spesielt søndags morgen jeg absolutt ikke liker dem, i og med at bryllup/begravelser etc. gjerne enten foregår senere på dagen .. og på hverdager - plager ikke klokkene meg i samme grad de dagene ... men - hadde jeg f.eks. jobbet skift .. ville jeg sikkert mislikt det like mye feks. en torsdag..

Skrevet
Jeg synes det er koselig' date= selv om jeg ellers ikke har noe forhold til kirken. Du ville neppe likt å bo i samme gate som besteforeldrene mine i Frankrike. Et nabo har fått tillatelse til å ha kirkeklokke i hagen, den ringer han med kl 9 om morgenen og 21 om kvelden, alle dager. :ler:

Nei .. :wink: ville opplagt ikke likt det .. - og du skal ikke se bort fra at jeg etterhvert ville blitt rimelig oppfinnsom i motstøy om jeg hadde hatt en sånn nabo. :evil:

.. rent bortsett fra det .. ville jeg aldri vurdert å kjøpe hus/leilighet i nærheten av en kirke (eller en moske med bønnerop for den sags skyld) ..

Men ... min nabokirke ble bygget lenge etter huset mitt .. og her har jeg bodd nesten hele livet.. (Vet jo også at det er en del nære naboer som har protestert .. men foreløpig har det ikke hjulpet.)

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Jeg bor rett ved kirken,og hver søndags morgen blir jeg vekket. Så jeg (og sambo) er rimelig lei av dette bråket(som aldri tar slutt,det ringer jo i evigheter!)

Så for meg kan det forbys.

Skrevet

Forby dem! Jeg er utrolig lei av å bli vekket hver søndag morgen av det bråket. Hvorfor skal de prakke på oss, som ikke er interessert, ritualene sine. Jeg skjønner jo i gamle dager at de trengte dem for å varsle at gudstjenesten starter, men nå er de bare et irritasjonsmoment for meg i allefall.

Synes det er like ille som at moskeene roper ut ulyder.

Blir sint bare jeg tenker på hvor stygge lyderr det er!! :evil: :evil:

Skrevet

Jeg er blitt så vant til å trøkke fingrene inn i ørene søndags morgen, så for meg er det ett fett.

Skrevet

svarte svingende jeg stemte feil! Trekk fra en stemme på "Nei" og sleng den på "Ja".. :tunge1:

Skrevet

jeg bor vegg i vegg med en kirke.. Altså kirken er ikke et nytt bygg men samme bygget.. Og jeg begynner å bli litt lei julekonserter. Hvorfor skal de holde så høyt volum på orgelet da? Hører ikke orgelet under vanlig gudstjeneste. Og den klokka.. Blææ..

Gjest GamlemorTex
Skrevet
Synes kirkeklokker er hyggelige jeg.

Enig. Men jeg hører dem ikke hver søndags morgen.....

Skrevet
Synes lyden av kirkeklokker er hyggelig jeg' date=' den plager meg overhodet ikke. Kirkeklokkene hører jo med i gudstjenesteritualet.[/quote']

Enig med deg Groo.

Nu bor jeg såpass langt unna nærmeste kirke at det såvidt høres. Men det hører jo med i bryllup, begravelser, gudstjenester, dåp - hva med når julen ringes inn, det er vel hyggelig?? Er slik det skal være spør du meg, men det er nu min mening da. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bodd vegg i vegg med en kirke. Klokkene sjenerte meg ikke det minste.

Det var så mye støy der i byen at noen klokker fra eller til var en bagatell. Det jeg heller ville hatt forbud mot var naboens Harley og hans festekamerater.

Det ville være trist om man ikke kunne tåle at det ringes en sjelden gang.

Jeg diskuterte dette med en annen tidligere nabo en gang. Han var mektig irritert på kirkeklokkene på søndagen. Problemet hans var at han søndag klokka 10 hadde så skallebank etter nattas fest at det ikke er rart at kirkeklokkene sjenerte. At han selv bråkte høyt i ganga midt på natta da han kom fra fest tenkte han ikke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...