Gå til innhold

Hvordan starte eget firma?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Vet ikke om dette er rette plassen å spørr, men jeg prøver! :)

Min største drøm er å få jobbe med noe innen mote, sminke og styling. Jeg har lenge vurdert å starte mitt eget firma der kunder bestiller timer for å bli fotografert, men sminking og styling (klær osv) skal vær inkludert i prisen. Jeg skal altså style dem først, så fotografere dem. 

Jeg har NULL peiling på hvordan mann starter noe eget, er det forsatt mulig å gjøre det da? Eller går jeg mest sannsynlig konkurs fordi jeg har ingen erfaring eller kjenner ingen andre som har staret opp selv? Må jeg vær utdannet innen foto/mote osv for å gjøre dette?

Hvordan begynner mann med et slikt prosjekt? Jeg har jo ingen peiling ...

Jeg er forresten 19 år og utdannet helsesekretær, neste år skal jeg gå påbygging for å få generell studiekompetanse, så om jeg må gå høyskole for dette, så er jeg villig til det! Kjæresten min vil også bli med.

Anonymkode: 7648f...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste som starter bedrift selv går det ikke bra med, men man kan alltids prøve. Det er veldig mye du må sette deg inn i, så håper ikke du forventer et steg for steg- svar for hvordan du skal gjøre det her inne. 

 

Anonymkode: a1717...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet et firma selv, og det er MYE å sette seg inn i. Når det gjelder det formelle så kan du , uten store vanskligheter, registrere foretak på altinn.no.  Men før du gjør det så tenk på:

- Hvordan skal du markedsføre produktet ditt?

- Hva slags type kunder er det du vil tiltrekke?

- Hvor skal du drive bedriften din fra?

- Har du et budsjett for utstyr, utgifter etc?

- Nøyaktig hva er spesielt med DITT foretak/produkt? 

- Skal du ha egen hjemmeside, og/eller profil på SoMe, i så fall har du noe erfaring med å drive business fra SoMe?

Mye mer å vurdere før en starter, men det var alt jeg kom på i farten.  Jeg startet selv en bedrift og nettbutikk for ca 6mnd siden. Det er IKKE lett! Selvom jeg selger et produkt som i teorien burde være kjempepopulært blandt  nordmenn, så er det ikke bare å tryllle frem kunder, særlig med et lavt budsjett for reklame etc. 

 

 

 

Endret av Tanuki
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da jeg startet opp mitt enkeltmannsforetak fikk jeg høre at du kan tjene inntil 50 000 uten at du behøver å ha registrert firma eller være momsregistrert. Så du kan alltids prøve noe i starten uten at du bruker tid og penger på å sette opp selskap osv.

Men når du først registrerer et selskap (som er skremmende lett) pass på at du har en god regnskapsfører. Det er mange regnskapsfirmaer som har mange småkunder og kan være behjelpelig med å forklare det meste innenfor økonomi. Men er det noe som gjerne pleier å knekke en så er det at papirene ikke er i orden og dermed ikke har oversikt.
Etter ti år kan jeg stadig ikke en dritt om regnskap, men jeg vet å samle papirene mine i riktig rekkefølge som jeg senere gir til en kvalifisert person. Innse at regnskapsfører er en utgift, men pass på at du får tilbake på moms på fakturaene dems :D

Fotograf er ikke en beskyttet tittel som f. eks. lege hvor man må vise til utdanning og autorisasjon for å kunne jobbe som en.
Men om du klarer å ta bra bilder med forståelse for lys og hva enn som skal til for å ta bra bilder (jeg er IKKE mye til fotograf) så er det viktig å få frem. Eventuelt slå deg gjerne sammen med en annen bedrift hvor dere kan "dele" klientel.
Frisør, makeup studio, tatoveringssjappe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Emmelise skrev:

Da jeg startet opp mitt enkeltmannsforetak fikk jeg høre at du kan tjene inntil 50 000 uten at du behøver å ha registrert firma eller være momsregistrert. Så du kan alltids prøve noe i starten uten at du bruker tid og penger på å sette opp selskap osv.

Men når du først registrerer et selskap (som er skremmende lett) pass på at du har en god regnskapsfører. Det er mange regnskapsfirmaer som har mange småkunder og kan være behjelpelig med å forklare det meste innenfor økonomi. Men er det noe som gjerne pleier å knekke en så er det at papirene ikke er i orden og dermed ikke har oversikt.
Etter ti år kan jeg stadig ikke en dritt om regnskap, men jeg vet å samle papirene mine i riktig rekkefølge som jeg senere gir til en kvalifisert person. Innse at regnskapsfører er en utgift, men pass på at du får tilbake på moms på fakturaene dems :D

Fotograf er ikke en beskyttet tittel som f. eks. lege hvor man må vise til utdanning og autorisasjon for å kunne jobbe som en.
Men om du klarer å ta bra bilder med forståelse for lys og hva enn som skal til for å ta bra bilder (jeg er IKKE mye til fotograf) så er det viktig å få frem. Eventuelt slå deg gjerne sammen med en annen bedrift hvor dere kan "dele" klientel.
Frisør, makeup studio, tatoveringssjappe...

Hvor ofte bruker du regnskapsfører,og hva koster det pr gang/året

Anonymkode: 20b96...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte bruker du regnskapsfører,og hva koster det pr gang/året

Anonymkode: 20b96...1ca

Regnskapsfører koster utifra hvor lang tid de bruker på å få orden på papirene dine og sette opp årsregnskapet ditt, momsregistrering eller beregning og skattemelding. Prisene er varierende utifra hvor mye arbeid det er, men totalt ligger jeg på rundt 7-9000 i året. 25% av dette er moms som jeg uansett får tilbake.

Jeg ser regnskapsføreren to ganger i året når jeg leverer papirer, en gang på sommeren og en gang på nyåret hvor de siste papirene for året skal leveres inn. Resten tar de seg av.

Jeg er nok et av de enkle kundene ettersom jeg har enkeltmannsforetaket for å kunne motta lønn fra jobben min som egentlig er i Danmark uten at jeg må krangle med to forskjellige skatteetater om hvor jeg skal skatte til og hvordan det skal gjøres. Så av mine papirer på "inntekt" så er det alltid kun 12 faktura som skal registreres. Det minimerer arbeidet regnskapsfører må gjøre selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2017 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Hvordan begynner mann med et slikt prosjekt? Jeg har jo ingen peiling ...

 

Siden du er grønn på dette, starter du først ENF (enkeltmann foretak). Du må sikkert tåle at du ikke kan tjene mye allerede i løpet av første år. Fordi du må markedsføre deg, via venner, slektning, andre sosiale nettverk etc.

Kan du grunnleggende regnskap og bokføring, kan du gjøre det selv. (er regnskapsfører selv). 

Kanskje for meg virker veldig enkelt men det er egentlig veldig enkelt om du har interesse for tall og bokføring. 

Er du ute etter et faktureringprogram, har Visma en online system. Så du trenger ikke å installere program. (selvsagt fins også andre alternativer).

Er det mindre enn 300 bilag løpet av et år, kan man bruke vanlig excel for regnskapsføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2017 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Heisann! Vet ikke om dette er rette plassen å spørr, men jeg prøver! :)

Min største drøm er å få jobbe med noe innen mote, sminke og styling. Jeg har lenge vurdert å starte mitt eget firma der kunder bestiller timer for å bli fotografert, men sminking og styling (klær osv) skal vær inkludert i prisen. Jeg skal altså style dem først, så fotografere dem. 

Jeg har NULL peiling på hvordan mann starter noe eget, er det forsatt mulig å gjøre det da? Eller går jeg mest sannsynlig konkurs fordi jeg har ingen erfaring eller kjenner ingen andre som har staret opp selv? Må jeg vær utdannet innen foto/mote osv for å gjøre dette?

Hvordan begynner mann med et slikt prosjekt? Jeg har jo ingen peiling ...

Jeg er forresten 19 år og utdannet helsesekretær, neste år skal jeg gå påbygging for å få generell studiekompetanse, så om jeg må gå høyskole for dette, så er jeg villig til det! Kjæresten min vil også bli med.

Anonymkode: 7648f...d6a

1) Du trenger 30 000, på egen firmakonto for å starte AS, hvorav ca 5700 går til Brønnøysund

2) Stiftelsesdokument

3) Generalforsamling, nye regler gjør at du kan sitte alene i styret.

 

Før du gjør 1-2 og 3 bør du foreta en undersøkelse for å se om det er plass i markedet for deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cmd skrev:

Siden du er grønn på dette, starter du først ENF (enkeltmann foretak). Du må sikkert tåle at du ikke kan tjene mye allerede i løpet av første år. Fordi du må markedsføre deg, via venner, slektning, andre sosiale nettverk etc.

Kan du grunnleggende regnskap og bokføring, kan du gjøre det selv. (er regnskapsfører selv). 

Kanskje for meg virker veldig enkelt men det er egentlig veldig enkelt om du har interesse for tall og bokføring. 

Er du ute etter et faktureringprogram, har Visma en online system. Så du trenger ikke å installere program. (selvsagt fins også andre alternativer).

Er det mindre enn 300 bilag løpet av et år, kan man bruke vanlig excel for regnskapsføring. 

Problemet med ENK er at det er lettere å gå økonomisk på ræv enn ved ett AS, skal hun selge klær og tilbehør så er det så mange om beinet at det er lett for at det går i utforbakke.

Ellers så er det vel ikke lenger lov jmf mitt lokale kemner kontor å føre i ExCeL lenger, men kan være kun for mitt kontor.

Matrix er enklere å forstå enn visma om en er nybegynner + at de har lavere priser og langt bedre support (bruker både Matrix, Visma e accounting og Visma enterprice)

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Emmelise skrev:

Regnskapsfører koster utifra hvor lang tid de bruker på å få orden på papirene dine og sette opp årsregnskapet ditt, momsregistrering eller beregning og skattemelding. Prisene er varierende utifra hvor mye arbeid det er, men totalt ligger jeg på rundt 7-9000 i året. 25% av dette er moms som jeg uansett får tilbake.

Jeg ser regnskapsføreren to ganger i året når jeg leverer papirer, en gang på sommeren og en gang på nyåret hvor de siste papirene for året skal leveres inn. Resten tar de seg av.

Jeg er nok et av de enkle kundene ettersom jeg har enkeltmannsforetaket for å kunne motta lønn fra jobben min som egentlig er i Danmark uten at jeg må krangle med to forskjellige skatteetater om hvor jeg skal skatte til og hvordan det skal gjøres. Så av mine papirer på "inntekt" så er det alltid kun 12 faktura som skal registreres. Det minimerer arbeidet regnskapsfører må gjøre selvsagt :)

Om det er så enkelt hvorfor kaster du bort 5600-7259 kr på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Problemet med ENK er at det er lettere å gå økonomisk på ræv enn ved ett AS, skal hun selge klær og tilbehør så er det så mange om beinet at det er lett for at det går i utforbakke.

 

Det er sant. Man bør alltid ha kontroll. Siden hun skal begynne med dette, greit å ta ut uttak i en vis grense. Men i AS blir jo disse sett som gjeld som må betales tilbake eller lønn (da kommer skatt, arbeidsgiveravgift og feriepenger inni bildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cmd skrev:

Det er sant. Man bør alltid ha kontroll. Siden hun skal begynne med dette, greit å ta ut uttak i en vis grense. Men i AS blir jo disse sett som gjeld som må betales tilbake eller lønn (da kommer skatt, arbeidsgiveravgift og feriepenger inni bildet)

All aksjekapital kan brukes i firmaet, var i gamledager en låste en viss sum (100 000 om jeg ikke husker feil)

Om hun trenger å putte inn mer så kan hun sette inn overkurs, de er gratis å få tilbake.

F.eks har jeg ett firma som har 30 000 i aksjekapital med en overkurs på 570 000, i menst andre firmaer jeg har har jeg ikke overkurs i siden de er i bransjer hvor det ikke trengs.

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Om det er så enkelt hvorfor kaster du bort 5600-7259 kr på det?

Fordi jeg ikke kan noe om regnskap og enda mindre om hvordan melde dette inn til skatteetaten slik at det blir riktig. Mitt bidrag består i å printe ut kontoutskrifter og fakturakopi og gi det til en regnskapsfører som så gjør alt arbeidet for meg i forhold til skatt og stat. Jeg var ikke utydelig i min beskrivelse av hvor lite jeg kan om regnskap.

Jeg har heller ikke påstått at hun bør starte ENK. For min del var det enkleste måten å komme på plass på ettersom det er bare meg og det er minimalt med økonomiske fallgruver relatert til det jeg driver med. Jeg har ingen utgifter eller investeringer i varelager, kontorleie eller noe lignende. Det eneste jeg har av utgifter relatert til jobb er internettlinja liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er svært mye som ligger i å starte bedrift. Anbefaler deg derfor boka; småbedriftseieren, som går igjennom alt man trenger å vite. Virkelig ett must . Legger ved bokanmeldelse så du kan lese litt om den.

http://www.nettbladet.com/starte-bedrift/smabedriftseieren.html

Selv om denne tråden kan komme med gode råd og tips vil den nok ikke dekke og klargjøre hvor mye som ligger i å starte.

Endret av Bestevenninna di
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/9/2017 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Heisann! Vet ikke om dette er rette plassen å spørr, men jeg prøver! :)

Min største drøm er å få jobbe med noe innen mote, sminke og styling. Jeg har lenge vurdert å starte mitt eget firma der kunder bestiller timer for å bli fotografert, men sminking og styling (klær osv) skal vær inkludert i prisen. Jeg skal altså style dem først, så fotografere dem. 

Jeg har NULL peiling på hvordan mann starter noe eget, er det forsatt mulig å gjøre det da? Eller går jeg mest sannsynlig konkurs fordi jeg har ingen erfaring eller kjenner ingen andre som har staret opp selv? Må jeg vær utdannet innen foto/mote osv for å gjøre dette?

Hvordan begynner mann med et slikt prosjekt? Jeg har jo ingen peiling ...

Jeg er forresten 19 år og utdannet helsesekretær, neste år skal jeg gå påbygging for å få generell studiekompetanse, så om jeg må gå høyskole for dette, så er jeg villig til det! Kjæresten min vil også bli med.

Anonymkode: 7648f...d6a

Ta påbygging først som.du tenker å gjøre. Deretter søker du deg inn på universitetet.. her har du flere muligheter.

Du kan søke universitetet for å ta et årsstudium i Ledelse. Det er selfølgelig fullt mulig å starte noe eget TS. Anbefaler deg å gå inn å lese litt på universitetet sine sider https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=380538 når du tar 1 årsstudium med Ledelse så er du sertifisert til å kunne ha arbeidere under deg. Men som sagt gå inn å les på de forskjellige studieretningene.

Gründerskolen i Oslo er også et alternativ.. men den heller vel mer mot de som har en ny forretningsidé  http://grunderskolen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sofi motekonsulent ? google it

Anonymkode: 40b9f...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...