Gå til innhold

Bryllup uten fest


Sjokolademusa

Anbefalte innlegg

Vi vil så gjerne gifte oss men pga trang økonomi, tenker vi gjøre det enkelt. Dra innom tinghus eller hva det nå er (hahaha) sammen med forloverne og bare gifte oss der. Så kanskje dra ut på restaurant etterpå å spise, bare oss. Er redd veldig mange blir å føle seg snytt for sermoni og fest, men vi har ikke mulighet for å gjøre det annerledes i dag. Uansett... hva har bruden på seg under sermonien på tinghus? Hva er vanlig liksom? Brudekjole eller bare en enkel pen kjole? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med å spare opp penger til en litt finere bryllup? (noe mener jeg nødvendigvis ett dyrt bryllup)

Det høres bare trist ut og jeg tror dere kommer til angre.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hva med å spare opp penger til en litt finere bryllup? (noe mener jeg nødvendigvis Ikke  ett dyrt bryllup)

Det høres bare trist ut og jeg tror dere kommer til angre.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

 

Anonymkode: 7ef0c...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antrekk på tinghuset kan være det du vil - blant de jeg kjenner som har gått for den løsningen har det vært både brudekjole, bunad og vanlig penkjole som brudeantrekk.

At andre vil føle seg snytt er ikke ditt problem - gå for den løsningen som passer dere. I motsetning til hva man kan få inntrykk av på KG er ikke store fester drømmen (eller muligheten) for alle. Har dere råd og lyst senere går det jo an å invitere til en større feiring av f.eks 1 eller 5 års bryllupsdag.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner selv flere som giftet seg på tinghuset. Årsaker til det var både økonomi, mislikte masse oppmerksomhet, hadde ikke lyst til å bruke masse penger på bryllup, at de hadde vært sammen i åresvis, eller at det var økonomisk lurt. På tinghuset så var det alt fra jobbantrekk (sykehusuniform haha) til penere hverdagskjoler. 

Å gå ut å spise etterpå vil jeg tro er normalt. Jeg har selv lyst til å gifte meg på tinghuset, gå ut å spise på en penere restaurant etterpå, og unne meg en litt dyrere ferie/honeymoon enn normalen :) 

Anonymkode: 6109c...9ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva med å spare opp penger til en litt finere bryllup? (noe mener jeg nødvendigvis ett dyrt bryllup)

Det høres bare trist ut og jeg tror dere kommer til angre.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

TS: ikke hør på dette.. jeg og min mann gjorde dette og har aldri angret. Det viktigste er vel at dere vil gifte dere for å være sammen ❤ hvis dere skal gifte dere nå hadde jeg tatt på meg en pen sommerkjole 🌼🌞

Anonymkode: 6b907...a94

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS: ikke hør på dette.. jeg og min mann gjorde dette og har aldri angret. Det viktigste er vel at dere vil gifte dere for å være sammen ❤ hvis dere skal gifte dere nå hadde jeg tatt på meg en pen sommerkjole 🌼🌞

Anonymkode: 6b907...a94

Jeg kjenner flere som ikke har angret og flere som har angret på det.

Og ja jeg synes det høres veldig trist ut og ikke ha noe middag med nære familie/venner, det må ikke være mange-og det kan være hos noen med hjemmelaget mat, det nå ikke være dyrt.

Broren min gjorde det, vi har elleve tilsammen. (med nære venner i tillegg til kjernefamilie, 3 søsken, 4 foreldre.)

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja trist og trist... det kommer jo an på hvor kravstor man er 😉 

Drømmen er selvfølgelig å kunne invitere all den nærmeste familie og ha fest etterpå. Men vi har stor familie og bare med å inkludere foreldre, søsken m/fam, tanter, onkler og de nærmeste søskenbarna... ja da er vi fort oppi 80-90 stk! Da blir det fort å koste litt. 

Men kom gjerne med tips for hvordan gjøre en fest etterpå billigst mulig! 😃

Vi har vært sammen i 10 år og har lyst å gifte oss på 10 årsdagen for når vi forlovet oss. Derfor har vi lyst å gjøre det på sensommeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg på Tinghuset med bare forlovere er helt i orden, uten å måtte tenke på om dere fornærmer noen. Det er deres bryllupsdag. Jeg kjenner par som har stukket innom Tinghuset og giftet seg i lunsjen og par som har gjort mer utav det med brudekjole/bunad og mer fest. Dere legger opp dagen og antrekk slik dere selv ønsker.

Alternativt kan dere ha hagefest med foreldre, søsken med familie og forlovere og seremonien som en del av hagefesten. Det er to livssynsnøytrale organisasjoner som foretar vielser der dere ønsker det, innenfor visse grenser selvsagt. Akkurat nå husker jeg ikke hva de heter, men det kan du selvsagt sjekke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjokolademusa skrev:

Tja trist og trist... det kommer jo an på hvor kravstor man er 😉 

Drømmen er selvfølgelig å kunne invitere all den nærmeste familie og ha fest etterpå. Men vi har stor familie og bare med å inkludere foreldre, søsken m/fam, tanter, onkler og de nærmeste søskenbarna... ja da er vi fort oppi 80-90 stk! Da blir det fort å koste litt. 

Men kom gjerne med tips for hvordan gjøre en fest etterpå billigst mulig! 😃

Vi har vært sammen i 10 år og har lyst å gifte oss på 10 årsdagen for når vi forlovet oss. Derfor har vi lyst å gjøre det på sensommeren. 

Du spør, vi svarer-jeg synes ikke det er kravstor å si at man synes det høres veldig trist ut. Både for deg selv og kjernefamilien du/dere har bodd med en stor del av livet.

Som jeg sa det må ikke være dyrt, det eneste som stopper det er kreavtivtet.

Selskap kan være hjemme med Kjernefamilien (alså kun søsken og foreldre), og hjemmelaget mat som gjelder ikke behøver å være fancy, det kan være gryterett f. eller det kan være potlock (alle tar med en rett).

Kan til og med være alkoholfritt. Eller at folk tar med medbrakt. Og når det da kun gjelder kjernefamilien og ett par veldig nære venner,tror jeg de har full forståelse for hvorfor, og er bare takknemlig for at de for være med i din store dag, fordi de er glad i deg.  Som sagt min bror hadde 9 gjester, kjernefamilie og 2 nære venner. hjemmelaget middag hjemme.

 

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva med å spare opp penger til en litt finere bryllup? (noe mener jeg nødvendigvis ett dyrt bryllup)

Det høres bare trist ut og jeg tror dere kommer til angre.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

Kanskje de ønsker det enkelt? Vi hadde det enkleste bryllupet. Vi giftet oss på tinghuset med 2 forlovere og deres 2 barn. Etter fotograferingen dro vi hjem og slappet av. Vi byttet antrekk før vi gikk til byens fineste restaurant og spiste en deilig middag. En av forloverne (har en mistanke om dette) tipset restauranten om oss og vi ble dullet og stelt med under hele middagen. Restauranten hadde dekket bordet med vakker blomsterbukett og vi fikk kake på huset. Vi valgte å la være alkohol, siden det var barn tilstede.

Det var den mest perfekte bryllupsdagen og vi har ikke angret et eneste lite sekund på at vi valgte å ha det enklest mulig. Dagen etter hadde vi en skikkelig bydag med barna, der de fikk velge fritt vedr. hvilke aktiviteter de vil være med på. Innen rimelighetens grenser vel og merke :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kanskje de ønsker det enkelt? Vi hadde det enkleste bryllupet. Vi giftet oss på tinghuset med 2 forlovere og deres 2 barn. Etter fotograferingen dro vi hjem og slappet av. Vi byttet antrekk før vi gikk til byens fineste restaurant og spiste en deilig middag. En av forloverne (har en mistanke om dette) tipset restauranten om oss og vi ble dullet og stelt med under hele middagen. Restauranten hadde dekket bordet med vakker blomsterbukett og vi fikk kake på huset. Vi valgte å la være alkohol, siden det var barn tilstede.

Det var den mest perfekte bryllupsdagen og vi har ikke angret et eneste lite sekund på at vi valgte å ha det enklest mulig. Dagen etter hadde vi en skikkelig bydag med barna, der de fikk velge fritt vedr. hvilke aktiviteter de vil være med på. Innen rimelighetens grenser vel og merke :)

Hun spurte om vår mening.

Hvorfor blir jeg satt under gapestokken ved å fortelle hva jeg mener og synes om det?

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kanskje de ønsker det enkelt? Vi hadde det enkleste bryllupet. Vi giftet oss på tinghuset med 2 forlovere og deres 2 barn. Etter fotograferingen dro vi hjem og slappet av. Vi byttet antrekk før vi gikk til byens fineste restaurant og spiste en deilig middag. En av forloverne (har en mistanke om dette) tipset restauranten om oss og vi ble dullet og stelt med under hele middagen. Restauranten hadde dekket bordet med vakker blomsterbukett og vi fikk kake på huset. Vi valgte å la være alkohol, siden det var barn tilstede.

Det var den mest perfekte bryllupsdagen og vi har ikke angret et eneste lite sekund på at vi valgte å ha det enklest mulig. Dagen etter hadde vi en skikkelig bydag med barna, der de fikk velge fritt vedr. hvilke aktiviteter de vil være med på. Innen rimelighetens grenser vel og merke :)

Og jeg har heler ikke fortalt hva jeg mener om det på ufin måte.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og itillegg synes jeg faktisk at man skylder foreldrene sine å la de være med din/deres spesielle dag. 

(Vel og merke hvis det ikke er gode grunner å la være da) De stilt opp og vært der for dere hele livet-dette er en fin måte å vise at man er glad i de og setter pris på de :) 

Jeg tror jeg som foreldre hadde blitt meget skuffet og lei meg om jeg ikke hadde blitt invitert i bryllupet til mitt eget barn. og ikke fått vært en del av den feiringen.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har heler ikke fortalt hva jeg mener om det på ufin måte.

Anonymkode: 7ef0c...cbf

Jeg kan ikke se at jeg har nevnt noe sted om at du var ufin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Honey Dew skrev:

Jeg kan ikke se at jeg har nevnt noe sted om at du var ufin

Men hva er det som er uenkelt ved dette?

La oss ta meg som eksempel, hvis jeg skal gifte meg med min kjæreste, vi inviterer kjernefamilien, 4 foreldre, 5 søsken, og la oss si at det blir også invitert 4 nære venner-slik at antallet blir 15 stk med oss 2.

Vi har festen hjemme hos mine foreldre f, eks, Vi lager og servere hjemmelaget gryterett og har en kake vi har baket, til drikke har vi pepsi max.  Det behøver faktisk ikke å være verre enn det. Og det er ikke så dyrt.

Man kan fint også kutte ut søsken (noe som jeg ikke synes er greit,hvis da det ikke er en god grunn til det)

da er man 10 stk, Og legger det opp som ett helt vanlig familieselskap, broren min på disse selskapene og bryllupet (11 stk til sammen med brudeparet) gjør det, han invitere både nær familie og venner, og ingen føler seg utelatt. 

Er helt enig at man ikke behøver å ha den store festen og invitere hele verden, 

MEN som (hel) søsken  eller som foreldre hadde jeg blitt meget skuffet og lei meg hvis jeg ikke hadde blitt invitert på denne utrolige spesielle dagen til en person jeg er utrolig glad.

 

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det som er uenkelt ved dette?

La oss ta meg som eksempel, hvis jeg skal gifte meg med min kjæreste, vi inviterer kjernefamilien, 4 foreldre, 5 søsken, og la oss si at det blir også invitert 4 nære venner-slik at antallet blir 15 stk med oss 2.

Vi har festen hjemme hos mine foreldre f, eks, Vi lager og servere hjemmelaget gryterett og har en kake vi har baket, til drikke har vi pepsi max.  Det behøver faktisk ikke å være verre enn det. Og det er ikke så dyrt.

Man kan fint også kutte ut søsken (noe som jeg ikke synes er greit,hvis da det ikke er en god grunn til det)

da er man 10 stk, Og legger det opp som ett helt vanlig familieselskap, broren min på disse selskapene og bryllupet (11 stk til sammen med brudeparet) gjør det, han invitere både nær familie og venner, og ingen føler seg utelatt. 

Er helt enig at man ikke behøver å ha den store festen og invitere hele verden, 

MEN som (hel) søsken  eller som foreldre hadde jeg blitt meget skuffet og lei meg hvis jeg ikke hadde blitt invitert på denne utrolige spesielle dagen til en person jeg er utrolig glad.

 

Anonymkode: 7ef0c...cbf

Men nå er ikke alle familier like nærme, og ikke alle har familie som ser på bryllup som veldig viktig :) 

Anonymkode: 6109c...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det som er uenkelt ved dette?

La oss ta meg som eksempel, hvis jeg skal gifte meg med min kjæreste, vi inviterer kjernefamilien, 4 foreldre, 5 søsken, og la oss si at det blir også invitert 4 nære venner-slik at antallet blir 15 stk med oss 2.

Vi har festen hjemme hos mine foreldre f, eks, Vi lager og servere hjemmelaget gryterett og har en kake vi har baket, til drikke har vi pepsi max.  Det behøver faktisk ikke å være verre enn det. Og det er ikke så dyrt.

Man kan fint også kutte ut søsken (noe som jeg ikke synes er greit,hvis da det ikke er en god grunn til det)

da er man 10 stk, Og legger det opp som ett helt vanlig familieselskap, broren min på disse selskapene og bryllupet (11 stk til sammen med brudeparet) gjør det, han invitere både nær familie og venner, og ingen føler seg utelatt. 

Er helt enig at man ikke behøver å ha den store festen og invitere hele verden, 

MEN som (hel) søsken  eller som foreldre hadde jeg blitt meget skuffet og lei meg hvis jeg ikke hadde blitt invitert på denne utrolige spesielle dagen til en person jeg er utrolig glad.

 

Anonymkode: 7ef0c...cbf

Brudeparet må ta hensyn til hva de selv ønsker på sin egen bryllupsdag. Det er ikke hensynsløst å droppe selskap/fest selvom noen potensielle gjester synes det er dårlig gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er ikke alle familier like nærme, og ikke alle har familie som ser på bryllup som veldig viktig :) 

Anonymkode: 6109c...9ea

Så er det å lese hva jeg skrevet, jeg skriver at det gjelder selvsagt ikke alle, og det kan være gode grunner til ikke invitere.

Jeg har hatt en fin oppvekst med mine foreldre (og ja jeg vet dette ikke gjelder alle), de har støttet meg både økonomisk og følesmessig hele mitt liv både som barn og voksen-jeg hadde ikke hatt samvitighet til å frata dem, det å være med på en så viktig og spesiell dag som bare skjer en gang livet,såpass skylder jeg dem. Fordi jeg tror ikke det er noen andre (utenom kjæresten seff) som er så glad i meg. Og det synes jeg viktig å vise at man setter pris og man er like glad dem som de er der. 

De har vært med hver eneste viktig dag i mitt liv til nå, så hvorfor skal ikke de få være med på en av de aller viktisgste dagene i mitt liv?

 

 

Anonymkode: 7ef0c...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...