Gå til innhold

Gode kollektiv tips? :)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til høsten skal jeg studere og skal derfor bo i et kollektiv med 1-2 andre personer. Noen gode tips med tanke på oppbevaring av mat i kjøleskap, hus regler, overnattinger, voerspiel, kjøpe seg inn på andres støvsuger, vasking, dusjing om morgenen, og diverse? :) 

Anonymkode: 23f74...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon. 

Noen synes overnatting i kollektiv bør begrenses til maks en gang pr uke, andre synes 5 netter er ok. 
Noen har låste matskap, andre har både egne og felles hyller. 
Noen har felles kjøkkenutstyr, andre har egne gryter, tallerken og bestikk. 
Noen lager middag sammen, andre spiser på hvert sitt rom. 
Noen har dusje-lister, andre går på badet når det er ledig. 
Noen synes vors og fest er helt ok hver eneste fredag og lørdag, og andre ønsker at dette skal varsles i grei tid. 
Noen har vaskelister med hver sine vaskeuker, andre avtaler tid og vasker leiligheten sammen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe seg inn på andres støvsuger?!? Hvor gjerrig er du egentlig? Andre skal betale for å bruke støvsugeren din som er til felles beste? Hva med mikroen som noen andre kjøpte, skal du betale for å bruke den? TV? Brødrister? Kaffetrakter? Uff, glad jeg ikke skal bo i kollektiv med deg. 

Anonymkode: ac75f...9c0

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpe seg inn på andres støvsuger?!? Hvor gjerrig er du egentlig? Andre skal betale for å bruke støvsugeren din som er til felles beste? Hva med mikroen som noen andre kjøpte, skal du betale for å bruke den? TV? Brødrister? Kaffetrakter? Uff, glad jeg ikke skal bo i kollektiv med deg. 

Anonymkode: ac75f...9c0

?

Dersom man har betalt for disse gjenstandene selv så blir det jo feil at man låner dem bort til andre uten noen form for betaling. Dersom vedkommende har noe annet jeg kan låne tilbake, så er det jo greit, men dersom jeg har "alt" og vedkommende har ingenting føler i alle fall jeg at det blir feil. Når 3 jenter skal støvsuge, spise på tallerkner, lage mat, osv så er det jo selvsagt at det blir mer slitasje enn dersom det kun er én person. Og hva skjer dersom f.eks. støvsugeren blir ødelagt, da blir det vel jeg som må betale for en ny selv om det ikke var jeg som ødela den? (Jepp, jeg har dårlig erfaring med å låne bort ting) 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, _popcorn_ skrev:

kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon. 

Noen synes overnatting i kollektiv bør begrenses til maks en gang pr uke, andre synes 5 netter er ok. 
Noen har låste matskap, andre har både egne og felles hyller. 
Noen har felles kjøkkenutstyr, andre har egne gryter, tallerken og bestikk. 
Noen lager middag sammen, andre spiser på hvert sitt rom. 
Noen har dusje-lister, andre går på badet når det er ledig. 
Noen synes vors og fest er helt ok hver eneste fredag og lørdag, og andre ønsker at dette skal varsles i grei tid. 
Noen har vaskelister med hver sine vaskeuker, andre avtaler tid og vasker leiligheten sammen. 

Hos skipnaden står det at man får 7 netter til overnatting per semester, men jeg har ingen erfaring med hvor vidt disse blir overholdt. Dersom vedkommende har kjæreste eller jeg får kjæreste, og hva med dagsbesøk? 

Kollektivet har et kjøleskap og jeg har egentlig tillit til å la maten i hyllen min stå uten hengelås, men er det normalt at man bruker oppbevaringsbokser fremfor at man f.eks. legger en løk rett i kjøleskapet?

Diverse kjøkkenutstyr har jeg fått til jul og bursdag siden jeg var 15, men jeg er selvsagt redd for at dette kan bli ødelagt. Må nesten se an på dem jeg skal bo med om dette er noe jeg har lyst til å dele.

Middager blir nok delt med mindre vi avtaler noe med tanke på hva jeg kan spise. 

Dusjing er noe jeg er bekymret over. Selv vasker jeg håret 2-3 ganger i uka, men dusjer raskt hver gang etter jeg har trent. Dersom de/den jeg bor i kollektiv med bruker type 45 minutter på badet om morgenen, er det noe jeg har rett å si i fra om? Kjenner tross alt en god del mennesker som  dusje og vaske/føne håret hver eneste morgen og dermed okkuperer badet.

Fest og vorspiel tror jeg vil være greit dersom det er max 1-2 ganger i måneden samt at jeg får beskjed på forhånd. Dersom noe jeg eier på fellesområdet blir stjålet på festen, vil den jeg bor med være erstatningspliktig eller er det en tapt sak? Kan jeg i så fall nekte vedkommende å ha flere fester siden det tydeligvis ikke er kontrollerte omgivelser?

Takk for svar :)

Ts 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos skipnaden står det at man får 7 netter til overnatting per semester, men jeg har ingen erfaring med hvor vidt disse blir overholdt. Dersom vedkommende har kjæreste eller jeg får kjæreste, og hva med dagsbesøk? 

Kollektivet har et kjøleskap og jeg har egentlig tillit til å la maten i hyllen min stå uten hengelås, men er det normalt at man bruker oppbevaringsbokser fremfor at man f.eks. legger en løk rett i kjøleskapet?

Diverse kjøkkenutstyr har jeg fått til jul og bursdag siden jeg var 15, men jeg er selvsagt redd for at dette kan bli ødelagt. Må nesten se an på dem jeg skal bo med om dette er noe jeg har lyst til å dele.

Middager blir nok delt med mindre vi avtaler noe med tanke på hva jeg kan spise. 

Dusjing er noe jeg er bekymret over. Selv vasker jeg håret 2-3 ganger i uka, men dusjer raskt hver gang etter jeg har trent. Dersom de/den jeg bor i kollektiv med bruker type 45 minutter på badet om morgenen, er det noe jeg har rett å si i fra om? Kjenner tross alt en god del mennesker som  dusje og vaske/føne håret hver eneste morgen og dermed okkuperer badet.

Fest og vorspiel tror jeg vil være greit dersom det er max 1-2 ganger i måneden samt at jeg får beskjed på forhånd. Dersom noe jeg eier på fellesområdet blir stjålet på festen, vil den jeg bor med være erstatningspliktig eller er det en tapt sak? Kan jeg i så fall nekte vedkommende å ha flere fester siden det tydeligvis ikke er kontrollerte omgivelser?

Takk for svar :)

Ts 

hele poenget mitt var at du må snakke med dem du skal bo med, for det finnes like mange forskjellige normer i kollektiv som det finnes kollektiv. 
Det er like normalt å ha all mat i oppbevaringsbokser som er tydelig merket, som det er å ha løk liggende rett på hylla til den er så grønn at den tusler ut av seg selv. 
Det finnes absolutt ingen fasiter for kollektiv-tilværelsen, alle de ulike eksemplene jeg kom med er eksempler fra kollektiver jeg har bodd i. 

Er du redd for dine private ting, så har du dem på rommet ditt og eventuelt låser døren. 
Selvfølgelig kan du si i fra om dem bruker 45 min på badet hver morgen, men det betyr ikke at dem gjøre noen endringer. 
Du kan alltids nekte dem ha fest, men siden dem også bor der så har dem faktisk like mye rett til å bestemme over fellesareal. Det du mener er fest uten kontroll, er ikke nødvendigvis det i dems øyne.
Det eneste du kan være 100% sikker på, er at dersom det skal være håp om god stemning, så må det være kommunikasjon mellom alle som skal bo der. 
Så regel nr 1: Kommunikasjon
regel nr 2: ordensregler (nedskrevet/uskreven who cares så lenge dere er enige)
regel nr 3: Kommunikasjon
regel nr 4: kommunikasjon
regel nr 5: kommunikasjon

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...