Gå til innhold

Funker allergitabelleter hvis de inhaleres?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en time siden tok jeg en telfast 180mg allergitabellet inn i munnen og svelget unna med vann. Jeg kjente umiddelbart av noe var galt.
Vannet gikk ned som det skulle, men noe stoppet på halveien på et veldig rart sted. Det var ikke i spiserøret, ikke inne i munnhulen eller i pusterøret. Tabelletten hadde klistret seg i noe jeg vil kalle dødens posisjon jeg kunne puste inn og ut, men bare hvis jeg gjorde det veldig sakte. Det føltes ut som å puste gjennom et sugerør. Uansett jeg vurderte å ringe 113, men fant ut at jeg kunne jo ikke snakke høyt nok. Jeg vurderte og ta en heimlich, men hvis det mislykkes så er jeg tom for både luft og flaks. Så det jeg gjorde var å gå med musesteg bort til den lokale dagligvarebutikken og sto der i tre kvarter til tabeletten hadde løst seg opp å rent ned i lungene. Noe som var sykt pinelig fordi jeg sto der og harket og hostespydde inni mellom uten å kunne forklare meg til de som gikk forbi.

Det jeg lurer på er om jeg må ta ny tabellet eller om den funker der den er.

Anonymkode: 1ae34...1ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler du deg uvel enda, smerter og problemer med pusting, eller pipelyder ved pusting ville jeg tatt en tur til legevakten, Få dem til å ta en lytt på deg og spør dem om medisinen. Evt ringt dem og fortalt dem hva som skjedde og hvordan du føler deg. Vanskelig å ta stilling til om medisinen funket uten å høre/se på deg, og uten vite hvilken medisin du tok. 

Anonymkode: 06059...e35

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg uvel enda, smerter og problemer med pusting, eller pipelyder ved pusting ville jeg tatt en tur til legevakten, Få dem til å ta en lytt på deg og spør dem om medisinen. Evt ringt dem og fortalt dem hva som skjedde og hvordan du føler deg. Vanskelig å ta stilling til om medisinen funket uten å høre/se på deg, og uten vite hvilken medisin du tok. 

Anonymkode: 06059...e35

Det eneste ille er smaken av allergipille som kommer når jeg harker. Telfast smaker vondt.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en time siden tok jeg en telfast 180mg allergitabellet inn i munnen og svelget unna med vann. Jeg kjente umiddelbart av noe var galt.
Vannet gikk ned som det skulle, men noe stoppet på halveien på et veldig rart sted. Det var ikke i spiserøret, ikke inne i munnhulen eller i pusterøret. Tabelletten hadde klistret seg i noe jeg vil kalle dødens posisjon jeg kunne puste inn og ut, men bare hvis jeg gjorde det veldig sakte. Det føltes ut som å puste gjennom et sugerør. Uansett jeg vurderte å ringe 113, men fant ut at jeg kunne jo ikke snakke høyt nok. Jeg vurderte og ta en heimlich, men hvis det mislykkes så er jeg tom for både luft og flaks. Så det jeg gjorde var å gå med musesteg bort til den lokale dagligvarebutikken og sto der i tre kvarter til tabeletten hadde løst seg opp å rent ned i lungene. Noe som var sykt pinelig fordi jeg sto der og harket og hostespydde inni mellom uten å kunne forklare meg til de som gikk forbi.

Jeg er absolutt ingen lege, men tviler på at tabletten hadde rent ned i lungene dine. Da tror jeg du fortsatt hadde hatt problemer med å puste/være i svært dårlig form og ha vondt, samtidig som det vil kunne gi problemer senere. En tablett i lungene kan jo ikke gå noen steder, og den massen den vil løse seg opp til å bli vil jo forbli i lungene dine.

Hvis du likevel tror den har havnet inni lungene dine må du ringe legevakten med én gang. 

Hvis du mener at den har havnet i magesekken - ikke lungene - vil jeg tro den fungerer likevel. Da har den jo kommet på rett plass, så sånn sett skal det gå fint. Med mindre du hostet opp/spydde ut biter av tabletten mens den satt fast? Eller gikk alt ned?

Har du mulighet til å vente og se om den fungerer, også heller ta en ny tablett hvis denne ikke fungerer? Jeg kan svært lite om allergi/allergimedisin sånn at jeg vil ikke gå så mye inn på metodene for medisinering. Men hvis den havnet i magen, har den jo som sagt havnet der den skal iallefall.

Grunnen til at det smaker vondt når du harker kan være fordi små rester av tabletten har satt seg fast i halsen din. Når du da harker noe opp vil de restene bli med.

Anonymkode: ae57c...242

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at tabletten er kommet ned i lungene dine? Den kan den ha havnet ulike stedet i svelget, f.eks. vallecula. Der har den nok løst seg opp, men du har nok kjent en liten irritasjon mens den har ligget der. Hadde den kommet ned mot luftveiene, luftrøret, ville du ha hostet og harket i ren refleks før den ville ha kommet så langt som ned mot lungene. Skjer noe slikt igjen, forsøker du først å hoste. Om den ikke løsner, svelger du ned noen glass med vann. Husk også på hodeposisjon når du svelger tabletter, med å ha haka litt ned, ikke bakover med hodet, da blir svelget mindre. 

Anonymkode: 9a684...b38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...