Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Winza
Skrevet

Er det andre her som aldri drikker alkohol? Jeg har bare smakt på alkohol 3 ganger i livet og det var noen dråper med ei venninne noen måneder siden og synes det smaker nasty og jeg har egentlig ikke lyst å drikke alkohol noensinne. Er det fare for at folk vil synes jeg er sær fordi at jeg aldri har lyst å drikke alkohol?

Noen andre i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 65ba8...d7f

Skrevet

Jeg drikker svært sjeldent. Det er ikke mer sært enn du gjør det til selv. Vær stolt av det, ikke la deg erte dersom noen skulle finne på det.

• Liker 4
Gjest Winza
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 65ba8...d7f

25

Skrevet

Det er ikke sært å ikke drikke alkohol. Det som er sært er å reagere negativt på at andre ikke liker det samme som en selv. Noen liker ikke alkohol eller ønsker ikke å drikke det, og det er selvsagt ok. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen kan sikkert synes det er sært eller teit, men de er til gjengjeld en gjeng infantile idioter du ikke trenger å bry deg om hva mener. Det blir jo gjerne litt sånn i slutten av tenårene, når folk skal tøffe seg litt ekstra, men især i voksen alder er det utelukkende tullinger som kan finne på å legge seg borti om andre drikker alkohol eller ei.

Jeg drikker alkohol selv, for ordens skyld. Det bare er ualminnelig tåpelig å bry seg om at andre ikke drikker.

Anonymkode: cda91...5c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol på grunn av allergi. Reagerer på det meste og gidder ikke teste ut mer. Klarer meg helt fint uten. 

Anonymkode: 7d05e...f84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker alkohol selv og bryr meg ikke litt en gang om andre gjør det eller ikke. Så lenge de ikke er moraliserende og fordømmer de som drikker. Men du slår meg ikke som den typen som gjør det :) 

Anonymkode: 73848...5ec

• Liker 1
Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Drikker så og si aldri, og aldri for å bli full. Om noen synes du er sær for at du ikke drikker så drit I dem. Du sparer mye penger på å ikke drikke og!

Gjest Winza
Skrevet

Takk for fine svar alle  :) Har da altså aldri vært full før da, mon tro om jeg blir den første mannen i moderne tid som ikke har blitt full før?

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
8 minutter siden, Winza/Jacklost skrev:

Takk for fine svar alle  :) Har da altså aldri vært full før da, mon tro om jeg blir den første mannen i moderne tid som ikke har blitt full før?

Det er verdt å gjøre et forsøk!

Skrevet
27 minutter siden, Winza/Jacklost skrev:

Er det andre her som aldri drikker alkohol? Jeg har bare smakt på alkohol 3 ganger i livet og det var noen dråper med ei venninne noen måneder siden og synes det smaker nasty og jeg har egentlig ikke lyst å drikke alkohol noensinne. Er det fare for at folk vil synes jeg er sær fordi at jeg aldri har lyst å drikke alkohol?

Noen andre i samme situasjon?

Ja, det er fare for at noen vil synes at du er sær. Det er i så fall deres problem.

Rører nesten ikke alkohol selv, og er noen år eldre enn deg. Ikke det at jeg misliker smaken, bare synes det er dyrt og unødvendig, og jeg blir ikke spesielt annerledes med promille, annet enn at det blir en større utfordring å bevege seg rundt omkring.

Hvis du ikke drikker

• slipper du å regne promille før du setter deg bak rattet. Og å engste deg for å ha regnet feil.
  • er du en utmerket samtalepartner for andre edrue - enten de er det fordi de er alkoholiker eller sjåfør.
  • blir du garantert aldri alkoholmisbruker, som drikker seg fra hus og heim.
  • slipper sure naboer fordi stereoanlegget ditt funker så bra i fylla, eller at du måtte spy på matta deres.
  • har du mer kontroll på dine gjøremål, og slipper et tonn med fylleangst.
  • slipper du å våkne på gulvet i fyllearresten, eller vente på rettsak fordi du agerte ufornuftig.
  • er den aller beste bonusen at du slipper bakfylla og dunkhovve.

I det hele tatt finnes det få gode grunner til å drikke. Liker du ikke øl eller vin i utgangspunktet, er det jo bare dumt å venne seg til det, når saft er sunnere. Klart en kan føle seg vel under rusen, men det er bare selvbedrag. Du går ikke glipp av noe. Bruk det gjerne som et filter på hvem som er verdt å vurdere som venner, kontra folk det bare er festlig å slå ihjel litt tid sammen med.

• Liker 6
Skrevet

Jeg drikker i praksis ikke. Ikke på grunn av noen slags enkeltstående overbevisning - jeg så bare aldri fascinasjonen. Det er dyrt, det taper alltid på smak kontra alkoholfritt, det er helt sikkert ikke helsefremmende på den måten nordmenn drikker, det skaper trøbbel for samfunnet, du blir bakrus, kan ikke kjøre, og rusen - ja den er sannelig ikke bedre enn den må være. Jeg har flere ganger vært innom alle sjiktene av alkoholpåvirkning, og har til slutt bare konkludert med at fordelene er langt unna å veie opp for ulempene.

Hvis noen liksom skal utfordre meg til å drikke noe med alkohol, så kan jeg godt gjøre det hvis jeg har mulighet, men jeg ville aldri gått for det av egen vilje. Den eneste plussen jeg skal gi alkohol er at det gjør det enklere å ta kontakt med damer ;)

• Liker 2
Gjest Emera
Skrevet

Jeg drikker lite, og har heller aldri vært full. Jeg er godt voksen og har aldri hatt interesse av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tok en cider dagen jeg ble 18, men skal "tvinge" meg selv til å prøve cider nr. 2 på fadderuka til universitet :) Er 20

Anonymkode: f4ac7...34b

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg har ikke drukket noe alkohol siden 2006 da jeg var 23

Sist jeg var full var i 2002

Gjest Winza
Skrevet

Fyllesyka er vel ikke noe å misunne heller?

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Jeg ble faktisk aldri fyllesyk.

Skrevet

23 år. Drikker ikke. Syns rett og slett ikke alkohol smaker godt. Er noe med den ekle ettersmaken, tror jeg. Ser ingen grunn til å ikke drikke noe jeg ikke liker.

Så får jeg heller bli sett på som litt sær. Værda går videre læll.. 

Min farfar drakk forøvrig aldri. Han smakte vin en gang, så rørte han ikke alkohol inntil 1 dag før han døde som 93 åring, da han ønsket å smake på min fetters jellyshot. Han forsto ikke helt greia med det klisset..  x) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Kamikatze skrev:

Ja, det er fare for at noen vil synes at du er sær. Det er i så fall deres problem.

Rører nesten ikke alkohol selv, og er noen år eldre enn deg. Ikke det at jeg misliker smaken, bare synes det er dyrt og unødvendig, og jeg blir ikke spesielt annerledes med promille, annet enn at det blir en større utfordring å bevege seg rundt omkring.

Hvis du ikke drikker

• slipper du å regne promille før du setter deg bak rattet. Og å engste deg for å ha regnet feil.
  • er du en utmerket samtalepartner for andre edrue - enten de er det fordi de er alkoholiker eller sjåfør.
  • blir du garantert aldri alkoholmisbruker, som drikker seg fra hus og heim.
  • slipper sure naboer fordi stereoanlegget ditt funker så bra i fylla, eller at du måtte spy på matta deres.
  • har du mer kontroll på dine gjøremål, og slipper et tonn med fylleangst.
  • slipper du å våkne på gulvet i fyllearresten, eller vente på rettsak fordi du agerte ufornuftig.
  • er den aller beste bonusen at du slipper bakfylla og dunkhovve.

I det hele tatt finnes det få gode grunner til å drikke. Liker du ikke øl eller vin i utgangspunktet, er det jo bare dumt å venne seg til det, når saft er sunnere. Klart en kan føle seg vel under rusen, men det er bare selvbedrag. Du går ikke glipp av noe. Bruk det gjerne som et filter på hvem som er verdt å vurdere som venner, kontra folk det bare er festlig å slå ihjel litt tid sammen med.

Dette innlegget viser hvorfor man ikke innviterer folk som ikke drikker i festlig lag, de er nemlig full av fordommer. Jeg har aldri havnet i fyllearresten eller krangel med naboer, blir ikke bakfull, er en utmerket samtalepartner selv med tre glass vin innabords, kjører aldri i relasjon til alkohol, har ikke fylleangst og kan utmerket godt te meg selv om jeg har drukket vin til maten eller tatt to-tre-fire øl på terassen en varm sommerdag. Derimot ødelegges lett kvelden av en sturende sjel med vannglass i et hjørne, som er sur fordi andre skåler og ler rundt grillen på hagefest. Og når man tar en allsang i sommernatten så mukkes det fra hjørnet der han med vannglasset mener det er fylleskrål. Og så er det noe med voksne mennesker som man innviterer på 7 retters middag med uttenkt drikkevalg til hver rett, og så skal de bare drikke pepsi max, som ikke fremhever maten det pøkk. Nei du gjør som du vil ts, men vokt deg vel for å bli som han jeg siterer, da ekskluderer du deg selv fra mange hyggelige samlinger og vennegjenger. 

Anonymkode: a145e...bf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...