Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig vite at jeg vil bli bedt om å fungere for min leder i tre måneder i forbindelse med at hun skal gjennomgå en operasjon. Jeg vil da få ansvar for å gjøre alle hennes oppgaver (i tillegg til mine egne). Hun tjener rundt 200-300.000 mer enn meg (men noe av dette henger selvsagt også sammen med at hun er en god del eldre enn meg).

Jeg skal ha en samtale med øverste leder om dette rett over påske, og lurer i den forbindelse på om jeg kan kreve noe økt lønn i perioden jeg skal fungere? Forstår selvsagt at jeg ikke har krav på samme lønn som min leder siden hun har lengre ansiennitet enn meg, men noen form for kompensasjon bør jeg vel få siden jeg faktisk får mer ansvar og mer arbeid. Noen som vet om jeg har krav på det i henhold til lovverk?

Anonymkode: 41579...75f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ikke krav på det, med mindre tariffavtalen sier noe om disse situasjonene. En del tariffavtaler har slike regler. Men du bør definitivt komme med krav. Dersom du skal håndtere leders oppgaver fullt ut ville jeg i utgangspunktet krevd nåværende leders lønn. At hun har lengre erfaring og er eldre ville jeg ikke lagt så mye vekt på. Så får dere heller forhandle derfra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Glitnir skrev:

Nei, du har ikke krav på det, med mindre tariffavtalen sier noe om disse situasjonene. En del tariffavtaler har slike regler. Men du bør definitivt komme med krav. Dersom du skal håndtere leders oppgaver fullt ut ville jeg i utgangspunktet krevd nåværende leders lønn. At hun har lengre erfaring og er eldre ville jeg ikke lagt så mye vekt på. Så får dere heller forhandle derfra. 

OK, tusen takk for godt svar :) Greit å vite at det er helt "innafor" å kreve høyere lønn i en sånn situasjon!

Anonymkode: 41579...75f

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på det, men du krever naturligvis lønnskompensasjon på X kr ved samtalen etter påske. Og sier at får du ikke det, er det uaktuelt å ta på seg hennes oppgaver mens hun er sykemeldt. 

Anonymkode: c6d1d...35e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...