Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fjerne falsk mandel/ adenoide

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har barn som har fått fjernet falsk mandel/ adenoide? 

Hvordan var barnet etter å ha fjernet? Mtp søvn, mat, sykdom, munnpusting osv.

vil gjerne høre erfaringer. 

Anonymkode: e88ee...984

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er det noen her som har barn som har fått fjernet falsk mandel/ adenoide? 

Hvordan var barnet etter å ha fjernet? Mtp søvn, mat, sykdom, munnpusting osv.

vil gjerne høre erfaringer. 

Hei. Min sønn fjernet falsk mandel samtidig som han fikk satt inn dren i ørene. Han var 1,5år gammel. 

Virket ikke plaget etter å ha fjernet den, men merket heller ingen bedring på ting som plaget han (slet med søvn, mat, hyppige hals og ørebetennelser). 

Merket derimot bedring på alle disse områdene etter at han begynte på medisiner mot refluks (som han har)  Falsk mandel var ikke årsak til disse plagene. 

Skal selv fjerne falsk mandel om ikke så lenge. Jeg er plaget med mye slim bak i halsen

Anonymkode: a4097...db8

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Min sønn fjernet falsk mandel samtidig som han fikk satt inn dren i ørene. Han var 1,5år gammel. 

Virket ikke plaget etter å ha fjernet den, men merket heller ingen bedring på ting som plaget han (slet med søvn, mat, hyppige hals og ørebetennelser). 

Merket derimot bedring på alle disse områdene etter at han begynte på medisiner mot refluks (som han har)  Falsk mandel var ikke årsak til disse plagene. 

Skal selv fjerne falsk mandel om ikke så lenge. Jeg er plaget med mye slim bak i halsen

Ok. Min sønn er 4 år, nylig fjernet falsk mandel og lagt i dren. Første gang han fikk dren var han 17 mnd. 

Han har vært mye syk i høst/vinter, og dårlig hørsel pga væske og trykk. Har ikke hatt noen søvnproblemer, spiser greit (men veldig kresen). Er stor for alderen. Og har holdt seg frisk ganske lenge de siste mnd'ene.

Synes han har virket litt aggressiv (veldig ulikt han, da han er en rolig gutt) og litt utilpass et par dager etter operasjonen. Men kan hende det er en reaksjon på narkosen? Han har også våknet en gang hver natt siden, og snorket mer. Vanligvis er han så godt som aldri våken på nettene.  

Foreløpig virker det som operasjonen har gjort mer skade enn godt.. men er bare et par dager siden. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Min sønn er 4 år, nylig fjernet falsk mandel og lagt i dren. Første gang han fikk dren var han 17 mnd. 

Han har vært mye syk i høst/vinter, og dårlig hørsel pga væske og trykk. Har ikke hatt noen søvnproblemer, spiser greit (men veldig kresen). Er stor for alderen. Og har holdt seg frisk ganske lenge de siste mnd'ene.

Synes han har virket litt aggressiv (veldig ulikt han, da han er en rolig gutt) og litt utilpass et par dager etter operasjonen. Men kan hende det er en reaksjon på narkosen? Han har også våknet en gang hver natt siden, og snorket mer. Vanligvis er han så godt som aldri våken på nettene.  

Foreløpig virker det som operasjonen har gjort mer skade enn godt.. men er bare et par dager siden. 

Tror ikke det du beskriver kan være på grunn av operasjonen. Inngrepet er veldig enkelt og lite smertefullt slik jeg har forstått det. Kan det være andre ting? Kan  selvfølgelig være reaksjon på narkosen og  gutten vår var i fin form etter narkose første gang (fikk dren og fjernet falsk mandel 1,5 år gammel) men ble veldig dårlig etter andre gang (fikk dren igjen 2,5år gammel)  

har gutten deres normal utvikling ellers? Kan du spørre han om det er noe som plager han? 

Ang snorkingen, har de sett på mandlene hans? Er det vurdert å fjerne de? Gutten vår snorker også (ekstremt til tider) han har store mandler, men legen på sykehuset har ikke villet ta mandlene hans (han veide så lite på den tiden, tror det var årsak til at legen helst ikke ville ta de). Nå er gutten vår 6,5år gammel, så i forhold til vekt så kan det godt hende legen hadde sagt ja til å fjerne mandlene, men siden han ikke er like ofte plaget med hals og ørebetennelser lengre så har jeg ikke tatt det opp igjeN. Lurer på om mandlene er årsak til snorkingen hans

AnonymBruker
Skrevet

Det første døgnet etter operasjonen var det vanskelig for barnet å snakke ordentlig slik at de riktige lydene kom ut. Barnet merket dette selv også, og syntes det var rart og ubehagelig. 

Husker ikke hvordan det var med resten, men det var tøft å måtte la barnet faste før operasjonen.

Anonymkode: 5d0e0...3c8

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det du beskriver kan være på grunn av operasjonen. Inngrepet er veldig enkelt og lite smertefullt slik jeg har forstått det. Kan det være andre ting? Kan  selvfølgelig være reaksjon på narkosen og  gutten vår var i fin form etter narkose første gang (fikk dren og fjernet falsk mandel 1,5 år gammel) men ble veldig dårlig etter andre gang (fikk dren igjen 2,5år gammel)  

har gutten deres normal utvikling ellers? Kan du spørre han om det er noe som plager han? 

Ang snorkingen, har de sett på mandlene hans? Er det vurdert å fjerne de? Gutten vår snorker også (ekstremt til tider) han har store mandler, men legen på sykehuset har ikke villet ta mandlene hans (han veide så lite på den tiden, tror det var årsak til at legen helst ikke ville ta de). Nå er gutten vår 6,5år gammel, så i forhold til vekt så kan det godt hende legen hadde sagt ja til å fjerne mandlene, men siden han ikke er like ofte plaget med hals og ørebetennelser lengre så har jeg ikke tatt det opp igjeN. Lurer på om mandlene er årsak til snorkingen hans

Han har normal utvikling, men litt treg språklig. Dette pga mye problemer med væske i mellomøret, nedsatt hørsel. 

Ja, han har store mandler. Han var satt opp på fjerning av de, men vi bestemte i samråd med kirurg å vente dersom falsk mandel var veldig stor. Og det var den, dekket hele inngangen til øregangen. (Han har ikke hatt mye halsbetennelser, bare øre). Så vi skulle se det an etter denne operasjonen.

Ved uttalt snorking kan det hjelpe å fjerne mandler. Vår gutt har ikke vært plaget med snorking før, det er nå etter op. Regner med det kan være pga det er hovent. 

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Lenge siden, men hvordan gikk dette? 

4-åring her opererte bort stor falsk mandel for 3 dager siden, og har de siste dagene både snorket og siklet mye, snorket ikke før operasjon. Regner med at det går seg til?

Anonymkode: 64e62...4f7

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fjernet deler av ekte mandler og falske mandler i november. Hun ble 3 nå i februar. 

Hun fikk en reaksjon imed hun våknet for tidlig av narkosen, det var helt forferdelig. Men hun fikk noe å sove på og sovnet en time til, men var ugrei flere timer etterpå i våken tilstand. 

Dagene etterpå gikk ok men fikk en smertetopp som varte et døgn. Veldig vondt. Hun snorket og siklet. Dette fordi det er hovet og det vil jo da være dårlig vei, og gjøre så det snorker mer. 

Jeg var i tvil i starten om dette var nødvendig for alle de symptomene vi fjernet det for, var for sterket. Men snorkingen ga seg med hovenheten. 

Hun var litt plaget med.øre og halsbetennelser etterpå, men nå er det en stund siden sist, men fikk en runde nå i helgen. Hun har helt klart mindre feber og infeksjoner. 

Anonymkode: d5866...374

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/8/2017 at 8:09 PM, AnonymBruker said:

Vær oppmerksom på pustestopp. Min yngste hadde søvnapné på grunn av mandlene og fordi han aldri fikk nok søvn så vokste han ikke som han skulle. Det var også vanskelig å spise på grunn av dem. Legen vår sa det samme, at snorking hos så små er normalt. Så jeg filmet snorkingen og viste legen. Da ble det operasjon gitt. I løpet av det neste året tok han igjen alt det tapte. Skjøt i været og la på seg det han skulle. Han var akkurat fylt Fem da de ble fjernet. (Sammen med falske mandler)

Anonymkode: ad8d8...fa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...