Gå til innhold

"Å" som bindeord


bobleplast_

Anbefalte innlegg

Hvorfor bruker enkelte folk "å" som bindeord i setninger?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med @Vox_populi, ordene ordet og uttales jo ofte som å.

Forøvrig har jeg sett at utlendinger som har måtte lære norsk, ikke strever med dette like mye som folk som har norsk som morsmål. Det er spesielt for norsk at infinitivsmerket å likner på konjunksjonen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener muntlig så er det fordi det er sånn det skal være i mange dialekter. Oslofolk kan få lov til å klage på det når de lærer å uttale Oslo rent.

Anonymkode: 35a15...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener muntlig så er det fordi det er sånn det skal være i mange dialekter.

Jeg kjenner ikke til NOEN dialekt som uttaler og som ågkun å. Det samme gjelder bokmåls- og nynorskuttale. 
Riktignok hører en av og til noen som sier åg (og da gjerne for infinitivsmerket også), men slike er i samme kategori som dem som uttaler det med t: dett vil jeg si. Dette er ikke dialekt, det er noe de har funnet på selv. Kalles hyperkorreksjon og er ganske enkelt feil.

Anonymkode: 88ce8...977

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips hvis man strever med og/å kan være å oversette setningen til svensk og sette inn ordet och og se om det passer.

Och = og

Anonymkode: 64022...eb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips hvis man strever med og/å kan være å oversette setningen til svensk og sette inn ordet och og se om det passer.

Och = og

Anonymkode: 64022...eb2

Eller engelsk.

And = og

To = å

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zzyzx skrev:

Eller engelsk.

And = og

To = å

Eller hvorfor ikke tysk?

Auch=og

Zu=å

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig helt ubegripelig, og det er et helt nytt fenomen! Ingen på min alder har dette problemet, så det må være skolen som har sviktet.

Anonymkode: 16762...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2017 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke til NOEN dialekt som uttaler og som ågkun å. Det samme gjelder bokmåls- og nynorskuttale. 
Riktignok hører en av og til noen som sier åg (og da gjerne for infinitivsmerket også), men slike er i samme kategori som dem som uttaler det med t: dett vil jeg si. Dette er ikke dialekt, det er noe de har funnet på selv. Kalles hyperkorreksjon og er ganske enkelt feil.

Anonymkode: 88ce8...977

Dette blir en liten avsporing, men på lokalradioen i mitt distrikt er det en mann som snakker overdrevent t-y-d-e-l-i-g. Han sier for eksempel: Jeg har snakket med ...(med distinkt "d")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området ligger problemet gjerne i at folk skriver dialekt i chatter, og at de overfører det til andre skriftlige tekster. Når man liksom skal skrive ord som man uttaler dem (som språkstudent syns jeg at om det skal være  nøye kan de begynne å bruke IPA-tegn) skjer det slike feil. 

Men jeg tror generelt at problemet er ganske utbredt blant det norske folk, uansett alder. Jeg har i hvert fall enkelte mødre av barndomsvenninner på Facebook som også bruker og/å feil, så det er ikke kun blant de yngre problemet eksisterer. 

Anonymkode: 98e13...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelig helt ubegripelig, og det er et helt nytt fenomen! Ingen på min alder har dette problemet, så det må være skolen som har sviktet.

Anonymkode: 16762...e0f

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg begynte på barneskolen på 80-tallet og det var et problem da også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...