Gå til innhold

Endometriose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det noen her som har endometriose m/ "vondter"/ smerte?

- Har du ubehag/ smerter gjennom hele syklusen eller i bestemte perioder?

- Kan du beskrive smertene? Er det som menstruasjonssmerter? Stikkinger? Annet?

Anonymkode: 5a9f9...43a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Endometriose er jo en sykdom som utvikler seg over tid, og som utvikler seg forskjellig fra person til person. Når jeg var yngre ante jeg ikke at det var noe unormalt, hadde det jeg oppfattet som normale menssmerter. Så i voksen alder fikk jeg etter raskt utvikling konstante smerter gjennom hele syklusen. 

Smertene var 1000 ganger verre enn det jeg oppfattet som vanlige menssmerter fra tidligere livet. Var ute av stand til å krype noen meter etter smertestillende. Kunne hverken ligge, sitte eller stå. Snakk om lamaze pusting gjennom smerte-anfallet, ute av stand til å snakke, måtte fokusere på å puste og se på klokken, mens man venter på at smertestillende tar toppene. Det er mange forskjellige typer smerte, det ene er krampe-smerte, ikke bare ved mens, men også midtsyklus, og brennende smerte, de var voldsomme, så etterpå kommer inflammasjonssmerter, helt oppblåst i hele magen pga. det, og for meg varte det ca. 20+ dager av måneden. Stikking, eller skjærende smerter i tillegg som var konstante. Så man kan få alle typer smerte men denne sykdommen. Men hadde noen fortalt meg at jeg hadde en sykdom et år før, så hadde jeg tenkt no problem. På et vis er jeg glad for at jeg vet hvor ille det kan bli. 

Jeg hadde avansert sykdom, med spredning til flere organer. Kjenner andre med Endometriose, som ikke har aktiv inflammatorisk sykdom, og som ikke har smerter i det hele tatt. Så det varierer mye.  

Nå er smertene under kontroll. Må gå på konstant på hormoner for å ha livskvalitet. 

Anonymkode: efb7b...8ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...