Gå til innhold

vekthormoner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er en 15 år gammel jente som er 154. Jeg er ikke fornøyd med høyden min og dette er en av grunnene til at jeg har dårlig selvbilde. Jeg har lyst til å bli 165. Og vil starte på veksthormoner. Noe erfaringer/meninger?

Anonymkode: 63fe4...d5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil neppe bli gitt veksthormoner, men det er mulig de kan sette deg på pubertesutsettende om du ikke menstruerer. Samme behandlingen som blir gitt til trans' personer, og er ansett for å være relativt trygt.

Anonymkode: ac8ff...eb4

• Liker 1
Skrevet

Det heter veksthormoner, ikke vekthormoner.

Skrevet

Det er en sjanse for at du fremdeles kan vokse litt.   Du må nok henvende deg til legen din ang de hormonene.  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er en 15 år gammel jente som er 154. Jeg er ikke fornøyd med høyden min og dette er en av grunnene til at jeg har dårlig selvbilde. Jeg har lyst til å bli 165. Og vil starte på veksthormoner. Noe erfaringer/meninger?

Anonymkode: 63fe4...d5e

veksthormoner gjør deg ikke høyere når du er ferdig med puberteten. lave damer er btw utrolig sexy . jo lavere jo bedre. veksthormoner gir masse bivirkninger forresten

AnonymBruker
Skrevet

Du vil neppe få slik behandling. For det første fordi 1.54 er innenfor normalspekteret av høyde, og for det andre fordi du er i en alder der den naturlige veksten ofte er stoppet, eller i ferd med å stoppe. I de lange knoklene dine finnes en vekstsone (epifyseskive). I løpet av puberteten vil disse epifyseskivene lukke seg, og ytterligere lengdevekst kan ikke finne sted. Får du veksthormoner da, vil du utvikle en tilstand som kalles akromegali, der du vil få uproporsjonert vekst av ansiktsknokler og hender, samt en del andre ubehageligheter.

Å endre høyde på en voksen medfører at man må lage et kirurgisk brudd i hvert ben, og sette inn skruer som kan forlenges. Slik kan man trekke bruddflatene gradvis fra hverandre gjennom mange måneder, slik at det dannes benvev i lengderetningen. Det er veldig smertefullt.

Jeg tror du heller bør jobbe med å akseptere at du er liten. 

Anonymkode: 3ddda...908

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...