AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Skammer meg veldig over å si det, men jeg tenker at jeg er bedre enn andre. Tenker at jeg er penere, flinkere, smartere og bedre Tenker at jeg er mer spesiell, kanskje annerledes enn andre mennesker. Slik har jeg tenkt så lenge jeg kan huske. Jeg virker sikkert utifra dette som den overlegne idioten, men sannheten er at jeg er redd og engstelig for hva andre tenker om meg. Jeg blir veldig lett såret og er veldig sensitiv, kanskje fordi jeg ble mobbet i barndommen. Jeg er veldig opptatt av at folk skal like meg og av å ikke såre andre. Jeg sliter psykisk med bla. sosial angst og klarer nesten ikke å snakke med folk fordi jeg er så redd for å si eller gjøre noe feil. Likevel går som regel selvsikkert forbi fremmede og føler at jeg "lyser opp" rommet og at alle ser meg og tenker positivt om meg. Jeg vet jo at alle er like mye verdt osv. men føler meg likevel så annerledes. Noen ganger tenker jeg at jeg er den eneste personen som virkelig eksisterer og derfor er litt universets midtpunkt. Jeg ønsker virkelig ikke å tenke sånn om meg selv og tør ikke å fortelle noen at jeg tenker sånn om meg selv. Jeg lar alle tro at jeg har dårlig selvtillit, og noen ganger har jeg nok det og. Har aldri hørt om noen som har det på samme måte, men er det noen der ute? Har også tenkt litt på om dette kan være vrangforestillinger som er en del av psykdommen min (har hatt psykoser), og at jeg føler det slik fordi jeg er psyk? Har tenkt litt på om jeg burde fortelle dette til behandleren min, men er så redd for at hun skal tenke negativt om meg. Er dette normalt? Er jeg en narsissist eller noe sånt? Har skikkelig dårlig samvittighet og er veldig redd for at jeg er en slags psykopat eller lignende..Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 8ce19...a59 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Så rart å lese dette, for du satte ord på hvordan jeg har det selv. Anonymkode: 81c88...682 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 Jeg vet godt hva du snakker om, og forstår deg uten å dømme deg. Er garantert noen som leser dette og kommer til å skrive "du virker bare som et overfladisk menneske!" Fordi du nevner at du er "penere enn alle andre". Jeg ble også mobbet i ungdomsårene fordi jeg var "svakere", sjenert. Ikke fordi jeg så annerledes ut og var rar. Jeg begynte å mobbe mobberne i hodet mitt, selvfølgelig en slags forsvarmekanisme, og har til slutt klart å tro på at de er noen enkle, ekle mennesker og at jeg har mer livets rett. Og når jeg har sett kjæresten dems, har jeg tenkt "stakkars han som heller kunne vært sammen med meg". Er faktisk først de siste årene jeg har klart å vise mer kjærlighet til andre igjen. Jeg vet hvordan det føles å føle at man er den eneste som har rett på eksistens. Og faktisk er det ganske ensomt. Andre har bare irritert meg. Når det er kø, når noen vil ha samme jobben osv.. helt grusomt. Om det er narsissme vet jeg ikke. Har du trang til oppmerksomhet? Jeg har lurt på om jeg er narsisisst også, siden jeg har følt meg penere og bedre enn alle andre. Anonymkode: 67bce...6c0
Ambador Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Å tenke at en selv er noe spesielt og bedre enn andre er ganske vanlig. I psykologien har det et navn: Self serving bias. Det hjelper oss med selvtilliten. Virker som du bare kjenner dette litt ekstra sterkt. Sterkere enn andre. 3
Ambador Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 La meg legge til at noe av det du tenker om deg selv kan være sant. Når vi synes vi er bedre enn andre i noe eller penere etc. Det kan jo stemme! I Norge føler vi med en gang at vi tar feil hvis vi tror vi er bedre enn andre...men. Noen ganger er vi jo det.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 Akkurat nå, Ambador skrev: La meg legge til at noe av det du tenker om deg selv kan være sant. Når vi synes vi er bedre enn andre i noe eller penere etc. Det kan jo stemme! I Norge føler vi med en gang at vi tar feil hvis vi tror vi er bedre enn andre...men. Noen ganger er vi jo det. Enig. Men Norge er et jantelovland. Jeg reiser mye, og merker så stor forskjell slik sett. Den eksisterer sikkert i utlandet og. Men i Norge, særlig på bygdene (snakker av erfaring her) har man suksess (særlig om man var mobbet tidligere) så skal en knekkes og ikke fremmes. Anonymkode: 67bce...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Enkelte er jo penere enn andre, ut ifra det jeg har lært av verden har jeg mer intigritet og høyere moral enn andre, slike ting er jo fakta og går på personlige egenskaper. Hverfall, hvis en skal tenke over hva alle andre tenker om seg så går det galt, lett og utvikle angst og depresjon, men skaff deg litt kunnskap, driv med selvutvikling og prøv og lære deg og ikke bry deg om hva andre tenker om deg. Det er et blaff i vinden, tankene blir borte, hvorfor lar du andre mennesker som ikke betyr noe for deg styre deg på den måten? Det er jo egentlig latterlig og livet er for kort til det. Anonymkode: 0bb83...19e 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 Kjenner meg godt igjen TS, men jeg er til og med bedre enn deg på alle måter. Bedre enn absolutt alle andre. Anonymkode: e4092...0c7 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #9 Skrevet 6. april 2017 90% av befolkningen tror de er bedre enn gjennomsnittet. Ca alle er altså dårligere enn man tror. På alt! Anonymkode: 93742...6d7 5
Charlotteul Skrevet 6. april 2017 #10 Skrevet 6. april 2017 Kjenner meg igjen. Dog får jeg ofte høre at jeg er pen, men selv vet jeg at jeg er helt alminnelig, så jeg føler ikke at jeg er "penere enn alle andre". Men når det kommer til kunnskap føler jeg det slik. Jeg er ikke høyt utdannet, men har tilegnet meg mye kunnskap ved lesing og dokumentarer. Jeg synes "alle" er utrolig naiv og dum, beklager å si det. For de fleste ringer "Rothschild" ingen bjeller, og det irriterer meg grenseløst at folk ikke setter seg inn i noe så stort. Men ja, uansett, det kan godt hende at vi bare surrer rundt og er "besserwisser" mens vi egentlig er stokk dum. Er ikke godt å si. Jeg tenker uansett at det kommer temmelig raskt frem i en samtale hvem som "vet" ting, om du skjønner, og jeg føler ofte at jeg snakker til en vegg når jeg prater med folk om noe annet enn været.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #11 Skrevet 6. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skammer meg veldig over å si det, men jeg tenker at jeg er bedre enn andre. Tenker at jeg er penere, flinkere, smartere og bedre Tenker at jeg er mer spesiell, kanskje annerledes enn andre mennesker. Slik har jeg tenkt så lenge jeg kan huske. Jeg virker sikkert utifra dette som den overlegne idioten, men sannheten er at jeg er redd og engstelig for hva andre tenker om meg. Jeg blir veldig lett såret og er veldig sensitiv, kanskje fordi jeg ble mobbet i barndommen. Jeg er veldig opptatt av at folk skal like meg og av å ikke såre andre. Jeg sliter psykisk med bla. sosial angst og klarer nesten ikke å snakke med folk fordi jeg er så redd for å si eller gjøre noe feil. Likevel går som regel selvsikkert forbi fremmede og føler at jeg "lyser opp" rommet og at alle ser meg og tenker positivt om meg. Jeg vet jo at alle er like mye verdt osv. men føler meg likevel så annerledes. Noen ganger tenker jeg at jeg er den eneste personen som virkelig eksisterer og derfor er litt universets midtpunkt. Jeg ønsker virkelig ikke å tenke sånn om meg selv og tør ikke å fortelle noen at jeg tenker sånn om meg selv. Jeg lar alle tro at jeg har dårlig selvtillit, og noen ganger har jeg nok det og. Har aldri hørt om noen som har det på samme måte, men er det noen der ute? Har også tenkt litt på om dette kan være vrangforestillinger som er en del av psykdommen min (har hatt psykoser), og at jeg føler det slik fordi jeg er psyk? Har tenkt litt på om jeg burde fortelle dette til behandleren min, men er så redd for at hun skal tenke negativt om meg. Er dette normalt? Er jeg en narsissist eller noe sånt? Har skikkelig dårlig samvittighet og er veldig redd for at jeg er en slags psykopat eller lignende..Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 8ce19...a59 Kunne skrevet innlegget selv!! 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: 90% av befolkningen tror de er bedre enn gjennomsnittet. Ca alle er altså dårligere enn man tror. På alt! Anonymkode: 93742...6d7 Hvor har du det fra ? Anonymkode: 4d700...375
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #12 Skrevet 7. april 2017 Det er ikke uvanlig i det hele tatt å svinge mellom slike ytterpunkter når man har dårlig selvtillit og mindreverdighetskomplekser. Enten er man bare dritt og sær eller så er man super og spesiell. Anonymkode: ac15e...3be 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #13 Skrevet 9. april 2017 Jeg følte det sånn før. Hadde egentlig ekstremt dårlig selvfølelse... nå har jeg ikke sånne tanker lenger. Håper du også klarer å endre fokus etterhvert Anonymkode: 420fd...f2f 1
artigsjokk Skrevet 9. april 2017 #14 Skrevet 9. april 2017 Interessant at slike følelser har sammenheng med dårlig selvtillit hos mange. Jeg følte på det selv da jeg var yngre. Følte jeg var best, bare at andre ikke visste det, eller var smarte nok til å skjønne det. Når man er eldre slapper man ofte mer og mer av med selvtilliten. Det er ikke så viktig om jeg er best eller ikke lenger. Viktigste er at jeg liker meg og henger med dem jeg liker. Jeg synes fortsatt mange andre folk er kjedelige, men dem om det. Du er sikkert ikke psykopat. Jeg tenker også at så lenge du er snill og grei og oppfører deg pent, er det fullt lov å synes andre er dumme eller stygge i blant. De som sier de ikke tenker det tror jeg lyver. Handlingene viser hva du virkelig er.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2017 #15 Skrevet 9. april 2017 Jeg skulle nesten ønsket jeg tenkte sånn av og til😊 Jeg går aldri og tenker at jeg er smartere eller bedre enn noen andre. Ikke før jeg får det bevist ivertfall,og det lar seg jo nesten aldri gjøre😄 Det jeg derimot kan tenke mye på er at jeg er veldig heldig som bor i Norge og hvorfor skal jeg være så heldig? Dette kommer veldig når jeg ser på krigen i Syria og de stakkars menneskene som flykter og de som lider og blir drept. Jeg syns ikke jeg fortjener noe mer enn dem av trygghet og fred,vi er jo bare mennesker alle sammen. Er jo bare en tilfeldighet hvor vi blir født. Og alle mennesker fortjener fred og beskyttelse. Jeg er veldig for at vi hjelper så mange vi kan,og er mer enn villig til å kutte ut en del av mine egne goder for at det skjer. Jeg ville jo uansett hatt det bra. Jeg er veldig sosialistisk. Bare synd at det er blitt et skjellsord i de siste tiårene. Og det forundrer meg virkelig,at det blir sett ned på å ville dele godene,for det er det virkelig blitt. Der har jeg kanskje noe jeg syns jeg er bedre på enn andre,bedre på å være sosialist😊 Anonymkode: 12503...1bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå