Gå til innhold

Jernmangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært hos legen for å sjekke eventuelle vitaminmangler og fikk svarene idag med beskjed om å starte med jerntabletter. Men jeg forstod ikke svarene på prøvene, så lurte på om noen kunne hjelpe meg. Vet ikke om jeg trenger lav dose med jerntabletter eller noe sterkere. 

P-ferritin: 8 (normalt 15-200)

jernmetning: 17 (normalt 10-50)

hemoglobin: 14,4 (normalt 11,7-15,3)

Jern: 11,3 (normalt 9,0-34,0)

vil dette si at jeg er på grensen til jernmangel? 

Anonymkode: 6ba33...599

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at blodprosenten din er fin, men at jernlagrene dine er lave. (ferritin)

Anonymkode: 58822...610

Skrevet

Ferritin må opp. Det får du til gjennom jerntilskudd. F.eks ferromax

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det betyr at blodprosenten din er fin, men at jernlagrene dine er lave. (ferritin)

Ok, da forstår jeg. Tusen takk for svar 😊

Skrevet
1 minutt siden, ..... skrev:

Ferritin må opp. Det får du til gjennom jerntilskudd. F.eks ferromax

Takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos legen for å sjekke eventuelle vitaminmangler og fikk svarene idag med beskjed om å starte med jerntabletter. Men jeg forstod ikke svarene på prøvene, så lurte på om noen kunne hjelpe meg. Vet ikke om jeg trenger lav dose med jerntabletter eller noe sterkere. 

P-ferritin: 8 (normalt 15-200)

jernmetning: 17 (normalt 10-50)

hemoglobin: 14,4 (normalt 11,7-15,3)

Jern: 11,3 (normalt 9,0-34,0)

vil dette si at jeg er på grensen til jernmangel? 

Anonymkode: 6ba33...599

Dette er regelbrudd å uttale seg om. Les reglene for kropp og helseforumet.

Anonymkode: 48bea...287

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er regelbrudd å uttale seg om. Les reglene for kropp og helseforumet.

Anonymkode: 48bea...287

Ok, beklager. Det var jeg ikke klar over.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Saade skrev:

Ok, beklager. Det var jeg ikke klar over.

Det er fordi det er blank løgn:laugh: Man har bare ikke lov til å utgi seg for helsepersonell når man svarer enten man er det eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man har fått påvist jernmangel, så betyr det jo at man har ikke spiser variert nok. Men om man spiser sunt, d.v.s. ikke spiser rødt kjøtt, så har man jo fort et problem, og vil snart få påvist jernmangel. Hva skal man da spise for å få i seg nok jern, for det er jo ikke bra å gå på jerntablett hver dag resten av livet liksom..

Anonymkode: a1f03...390

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har fått påvist jernmangel, så betyr det jo at man har ikke spiser variert nok. Men om man spiser sunt, d.v.s. ikke spiser rødt kjøtt, så har man jo fort et problem, og vil snart få påvist jernmangel. Hva skal man da spise for å få i seg nok jern, for det er jo ikke bra å gå på jerntablett hver dag resten av livet liksom..

Det kan også bety at man blør mye under mensen. Kan ikke se for meg at det skal være dårlig å gå på jerntabletter resten av livet om man har behov for det.  

Jeg fikk minst vondt i magen av de jerntilskuddene som er depottabletter, så anbefaler dem. 

Anonymkode: 13db2...b16

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, det kan også i noen tilfeller være sykdom som påvirker opptak av jern negativt. Har man magesykdom er det noen ganger vitaminer ikke blir tatt opp effektivt nok. Å spise variert er heller ingen garanti for at man spiser sunt. Du kan spise veldig variert, og ingen av matvarene du spiser har høyt nok innhold av jern. 

Anonymkode: 1606d...971

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...