AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #181 Del Skrevet 8. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare kommunisere med familien? Jeg hadde bare blitt smigret om noen likte maten min og spiste den. Kaker som er tiltenkt spesielle formål kan du merke. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Anonymkode: 06de6...bda Poenget her, som du misser, er at det hjelper ikke for ts å si ifra. Hun prøver å kommunisere, men mannen gjør som han vil likevel. Det hjelper ikke at hun sier at den kaken skal ungen ha med seg på skolen,han spiser likevel. Egoen lenge leve. Hvor vanskelig kan det være spør du. Nei, du, jeg aner ikke hvorfor det skal være så inni granskauen vanskelig for en mann å høre og respektere den andre parten i forholdet. Anonymkode: 73809...538 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #182 Del Skrevet 8. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Poenget her, som du misser, er at det hjelper ikke for ts å si ifra. Hun prøver å kommunisere, men mannen gjør som han vil likevel. Jeg vil vel tro at det er noe grunnleggende galt med relasjonen deres, men at middagsmaten som spises opp blir mer som et symbol for dette. Anonymkode: 06de6...bda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #183 Del Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare kommunisere med familien? Jeg hadde bare blitt smigret om noen likte maten min og spiste den. Kaker som er tiltenkt spesielle formål kan du merke. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Anonymkode: 06de6...bda Jeg vet at de liker maten min og de vet at jeg ikke lager en kake uten grunn. De vet også at jeg ikke lager opp middager bare for gøy. Så det er også greit at jeg forsyner meg av maten ungdommene har laget opp for å ta med på skole/trening om heg er sulten? Eller at det spiser opp den allergivennlig maten som er tiltenkt lillebror sin skolemat den kommende uken? Bare fordi de liker det? Takk og lov for at min familie utviser normal høflighet. Nå forstår jeg hvorfor enkelte av de barna vi har hatt i hus opp gjennom tiden har spist opp rester på kjøkkenet tiltenkt han som kom sent hjem fra trening bare fordi det var så godt, og hvorfor de drikker 3 store glass med Biola slik at den er tom. Tydeligvis fordi det var så godt, for tenke på andre gjorde de tydeligvis ikke. Vil tro disse barna ha vokst opp hos deg for der har de tydeligvis ikke lært allmenn folkeskikk. ps. Er du den som lager opp mat og planlegger hjemme hos dere, eller er du den som spiser? Anonymkode: 4e04a...2b8 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #184 Del Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ps. Er du den som lager opp mat og planlegger hjemme hos dere, eller er du den som spiser? Begge deler. Vi deler på matlagingen og vi spiser det vi vil så lenge det ikke er tiltenkt noe spesielt. Anonymkode: 06de6...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 8. april 2017 #185 Del Skrevet 8. april 2017 41 minutter siden, NewInTown skrev: Jeg syns nøkkelen her er Å TA HENSYN til den andre parten. Av hovedinnlegget syns jeg ikke det fremstår som at mannen har særlig mye respekt for trådstarter, ei heller at han tar særlig mye hensyn. Det beste er vel hvis begge i forholdet kan lage mat innimellom, og at begge får spist av det. Noe annet er ganske unaturlig. Begge bør også handle... menn spiser ofte mer enn kvinner. Ingen skal gå sultne. Men man må kunne lage noe i sitt eget hjem som kan stå i kjøleskapet en stund, uten at det blir borte med en gang mannen setter føtter i kjøkkenet. Nemlig. Hvis begge gjør det får man sjelden slike problemer Jeg tror også det er best om man bytter litt på både handling og matlaging. Det oppstår lett gruff hvis en av partene begynner å føle seg utnyttet og lite verdsatt. Det er da denne typen irritasjon kommer til uttrykk. Det er ikke ofte man ser sånt hos par som hjelper og tar hensyn til hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a l'orange Skrevet 8. april 2017 #186 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) ⭐ Endret 11. november 2020 av a l'orange 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #187 Del Skrevet 8. april 2017 På 6.4.2017 den 16.51, AnonymBruker skrev: Det er dyrt å kjøpe middager hver dag, så jeg har i det siste laget store porsjoner for at det skal holde en stund. I går laget jeg en familiepakning med lasagne, bare fordi at vi skulle slippe å lage middag når vi kom hjem fra jobb i dag. Men senere på kvelden hadde samboeren spist lasagne til kvelds også. Det som er igjen hadd han tatt med til lunsj dagen etterpå på jobb. I dag var formen med lasagne tom. Samme med store gryter, wok, pasta.. Alt mulig. Jeg har sagt til han at det må holde til to middager for begge, fordi ellers blir det dyrt og stressende å måtte lage hver dag. Men det hjelper ikke. Noen med samme problem? Kjenner det begynner å irritere meg, at det ALDRI går an å lage middag for to dager. Anonymkode: bb7ee...4a6 En søt problemstilling. Han liker maten din...det er et kompliment. Forstår dog at du er irritert, ville overlatt innkjøp og middag til mannen litt oftere? Anonymkode: 5dc9e...178 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #188 Del Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, a l'orange skrev: Og så må det være lov å spise til man blir mett, uten at mor med sine slankekurer og salatblader skal uttale seg om hva som er rett mengde. Nettopp. Anonymkode: 06de6...bda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #189 Del Skrevet 8. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil vel tro at det er noe grunnleggende galt med relasjonen deres, men at middagsmaten som spises opp blir mer som et symbol for dette. Anonymkode: 06de6...bda Vi er mange i denne tråden som kjenner igjen det Ts beskriver. Vi har i alle fall et fint forhold bortsett fra det med griskheten hans. Anonymkode: 035dc...b73 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a l'orange Skrevet 8. april 2017 #190 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) ⭐ Endret 11. november 2020 av a l'orange 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #191 Del Skrevet 8. april 2017 Det handler om respekt for andres tidsbruk. I vår familie er det jeg som lager maten og mannen som spiser den opp i tide og utide. Han vasker, og jeg respekterer hans tidsbruk når han vasker, derfor vasser jeg ikke inn med sko når han akkurat har vasket. Jeg skjønner at han har brukt av sin tid på dette og gjør mitt beste for å ikke skitne det til. Han, derimot, spiser opp middagsmat som jeg har laget til kvelds og til lunsj som det passer han. Han har 0 respekt for at jeg bruker tid på matlaging. Anonymkode: 035dc...b73 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #192 Del Skrevet 8. april 2017 3 minutter siden, a l'orange skrev: ..eller si de må jobbe med sulthetsfølelsen sin. Ja det står jeg for. Etter 4 fileter med laks så ER man mett, når han da fortsetter å spise har det ikke noe med reel sult å gjøre. Jeg vet at han har en rar historie med sult og mat, men dette er noe han må jobbe med. Når han ikke greier å ta hensyn til partneren sin fordi han ikke greier å styre seg er drt noe galt. Anonymkode: 035dc...b73 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #193 Del Skrevet 8. april 2017 4 minutter siden, a l'orange skrev: Send slike damer på fjelltur i fem timer eller motbakketrening i tre timer og server de et lite stykke fisk, to små poteter med litt smør og et salatblad etterpå De kan selvfølgelig drikke så mye vann de bare vil! Og blir de ikke mette, så kall de utakknemlige eller griske, som hun her; ..eller si de må jobbe med sulthetsfølelsen sin. Såvidt jeg har lest så er det ingen damer på slankekur som har kommentert her om at de vil at mannen skal spise like lite som de gjør. Du trenger ikke å dikte opp skrøner heller. Og; tviler på at mannen til ts går 5 timer på fjelltur hver dag eller har motbakketrening i tre timer hver dag, så derfor trenger han å spise 14 laksefileter til middag. Sånn for å være sikker på at det ikke er noe middag igjen til neste dag. Poenget til ts er atter en gang: mannen eier ikke hemninger, han spiser opp ABSOLUTT ALT om det så er påtenkt til neste dag for å spare litt tid eller om det er kaken ts har bakt til sønnens skolekafe dagen etter. Men i din verden så er det vel rett og rimelig at mannen ikke trenger å ta hensyn til kone og barn. Men å kunne lage seg en varmrett til kvelds som han også kan ha til lunsj dagen etter, det mener du ikke at han kan. For sånn som du legger det frem så er menn evneveike på kjøkkenet. Stakkars små sultne menn. Anonymkode: 73809...538 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #194 Del Skrevet 8. april 2017 15 minutter siden, a l'orange skrev: Urimelig og urimelig... Jeg synes det er svært merkelig med damer som agerer som slave og mor for hele familien, også for sin mann. Jeg synes det er merkelig at det bare er EN PERSON som både skal påta seg å handle inn, betale og holde rede på økonomi, lage mat og bestemme hvem som får lov til å spise den. Jeg ser virkelig ingen grunn til at ikke resten av familien skal ha medansvar, og tenåringer som ofte spiser andre ut av hus, bør også kunne forventes å gjøre innkjøp av melk og andre tunge ting. Og så må det være lov å spise til man blir mett, uten at mor med sine slankekurer og salatblader skal uttale seg om hva som er rett mengde. Ser at det er en slank kvinne som sier hun spiser middag med 1600 kcal eller hva det nå er. Så kommer andre og sier at det kan hun ikke, det er for mye. Nei, det er jo ikke det, viss hun holder vekten. At lasagne er næringsriktig er en annen sak, men man kan ikke si at 1600 kcal er for mye. Da kan man like godt si at den andre beveger seg for lite Er forøvrig helt enig med de som minner om at det nok ville vært tristere om ingen spiste maten Har jo ikke noe med å være slave eller konstant på slankekur. Verden er ikke svart/hvit. Her lager vi begge mat, men jeg er den som planlegger og har interesse for å lage opp til senere framfor grandis og hotdog 3 dager i uken de dagene vi ikke rekker å lage mat. Jeg har som sagt ikke opplevd dette som et problem, annet enn av barn som kommer på besøk og bare forsyner seg GROVT av det som er av mat. Selv barna hos oss reagerer på dette. Det handler som sagt om kommunikasjon og respekt for hverandre. Hvis min familie ønsker at jeg skal lage opp, må de la vær å spise det. Konsekvensen er at jeg ikke har et lager i frysen. Ungdommene gir ikke beskjed om at tilrettelagt mat i kjøleskapet er til dem dagen derpå, men alle skjønner at det ikke bare er å forsyne seg med det som er. Jeg synes du problematiserer. Anonymkode: 4e04a...2b8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a l'orange Skrevet 8. april 2017 #195 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) ⭐ Endret 11. november 2020 av a l'orange 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #196 Del Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, a l'orange skrev: Men i alle dager, hvorfor giftet du deg med en som ikke har respekt for deg? For det er DET som er det egentlige spørsmålet her. Jeg er ingen tilhenger av hevn, men kanskje du BØR vasse inn med møkkete sko og sand og sånt, rett etter at han vasker, for å vise han hvordan det føles? Så tar dere en prat om at begge skal respektere hverandres arbeid, og ingen skal gå og irritere seg. Straffen for manglende respekt kan være at man har ansvar for begge tingene i en uke. Jeg tror at mennesker som finner seg partner som ikke viser respekt, ofte har et problem med selvrespekt. På denne måten, som nevnt over, så tydeliggjør man hva respekt er, og øver seg også på å ivareta reapekten for seg selv. Vinn-vinn Han har som sagt en litt spesiell fortid der han ikke alltid har hatt tilgang på den maten han trenger, derfor har jeg sett litt igjennom fingrene med det. Tenkt litt som flere antyder i tråden her at 'stakkars han må jo få spise'. Men nå er jeg skikkelig lei. Det er umulig for meg å planlegge måltider og innhandling. Alt forsvinner og han greier ikke skjerpe seg selv om han får klar beskjed ' nå lager jeg middag for to dager fordi jeg må jobbe lenge i morgen og har ikke tid til å lage middag da'. Jeg kommer hjem og han har 'glemt det' ( for 10. gang) og tok med seg restene som lunsj... Anonymkode: 035dc...b73 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #197 Del Skrevet 8. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har som sagt en litt spesiell fortid der han ikke alltid har hatt tilgang på den maten han trenger, derfor har jeg sett litt igjennom fingrene med det. Tenkt litt som flere antyder i tråden her at 'stakkars han må jo få spise'. Men nå er jeg skikkelig lei. Det er umulig for meg å planlegge måltider og innhandling. Alt forsvinner og han greier ikke skjerpe seg selv om han får klar beskjed ' nå lager jeg middag for to dager fordi jeg må jobbe lenge i morgen og har ikke tid til å lage middag da'. Jeg kommer hjem og han har 'glemt det' ( for 10. gang) og tok med seg restene som lunsj... Anonymkode: 035dc...b73 I en sånn situasjon så hadde jeg faktisk ikke laget ny middag. Jeg hadde laget noe lettvindt til meg selv, f.eks ostesmørbrød eller en omelett, så hadde han fått lage seg noe selv eller spise brødskriver. Rett og slett latt han ta konsekvensen av at han spiste opp det som var tiltenkt dagens middag. Anonymkode: 73809...538 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #198 Del Skrevet 8. april 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er mange i denne tråden som kjenner igjen det Ts beskriver. Vi har i alle fall et fint forhold bortsett fra det med griskheten hans. Anonymkode: 035dc...b73 Jeg vil vel ikke si dere har et fint forhold når du irriterer seg så mye over at mannen din spiser maten du lager. Anonymkode: 06de6...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a l'orange Skrevet 8. april 2017 #199 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) ⭐ Endret 11. november 2020 av a l'orange 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #200 Del Skrevet 8. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungdommene gir ikke beskjed om at tilrettelagt mat i kjøleskapet er til dem dagen derpå, men alle skjønner at det ikke bare er å forsyne seg med det som er. Folk har vokst opp forskjellig. Jeg er vant med at rester etter middag fint kan spises uten at man må be noen om lov til det. Jeg kom som regel sent hjem da jeg var tenåring og da spiste jeg restene. Måtte aldri be om lov og fikk da heller aldri kjeft for at jeg spiste den tilgjengelige maten. Anonymkode: 06de6...bda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå