AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #1 Skrevet 6. april 2017 Eksen og jeg prøvde å få barn lenge før jeg ble gravid. Sorgen var enorm da jeg mistet, jeg gled inn i noe jeg i ettertid har forstått var en depresjon, og omtrent to måneder etter spontanaborten valgte han å gå fordi han (med hans ord) "ikke fikset" at jeg var lei meg "hele tiden". Han har et barn fra et tidligere forhold. Ting var stygge mellom oss frem til jeg for et par år siden valgte å kutte all kontakt fullstendig. Jeg flyttet fra byen, og har det mye bedre med meg selv i dag, tenker minimalt på alt som skjedde den gangen. Nylig fikk jeg vite at han har blitt far igjen. Jeg ble overrasket over hvordan det stakk i hjertet. Enda mer opprørt ble jeg da jeg fikk vite at han har gitt barnet det navnet vi snakket om å gi vår lille! Det er et navn som har gått i arv i min familie, jeg husker hvor glad jeg ble da han sa at han likte det. Kanskje er det teit av meg å reagere, men jeg synes det er temmelig spesielt og direkte ufølsomt gjort. Er jeg helt idiot? Det er selvfølgelig ingenting jeg kan si eller gjøre, jeg bare...jeg mistet såpass sent at i mitt hode tilhører det navnet det barnet. Selv om min eks viste seg å være dust, så trodde jeg likevel han var omtenksom nok til å i hvert fall ta opp telefonen og informere meg. Alt i alt var det vel hell i uhell at jeg ikke er bundet til ham på noen måte lenger. Men vi fikk et barn sammen. Det barnet levde ikke, men det var et lite minimenneske. Anonymkode: 53bb6...e96 3
Gjest padawan Skrevet 6. april 2017 #2 Skrevet 6. april 2017 Selv om navnet er brukt mye i din familie eier du det ikke. Som han sa likte han det og synes det således er positivt han brukte det.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #3 Skrevet 6. april 2017 4 minutter siden, padawan skrev: Selv om navnet er brukt mye i din familie eier du det ikke. Som han sa likte han det og synes det således er positivt han brukte det. Hun har vel ikke sagt at hun eier navnet og at dette er ulovlig og skal kontakte politiet. Det er bare rett og slett sosiale regler - uskrevne regler. Sånt gjør man egentlig ikke Anonymkode: 048f4...5b6 34
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #4 Skrevet 6. april 2017 Ts har visstnok mistet realtivt seint i svangerskapet og føler vel at det navnet tilhørte det barnet de skulle ha sammen, i såfall kan jeg forstå det er sårt at eksen ikke føler det slik. Tror nok jeg hadde syntes det var sårt selv, gjemt og glemt.. Anonymkode: 46f85...017 15
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #5 Skrevet 6. april 2017 Siden du faktisk ikke har kontakt med han så er det vel ikke noe stress. Selvom jeg skjønner det stikker. Men hadde du bodd i samme gate og hørt navnet eller vært kompis med han så hadde det vært noe annet. Nå har du flyttet og startet et nytt liv. Så da kan du faktisk bare overse det 😊 han likte navnet. Som du sa så var det deres navn. Like mye ditt og like mye hans selv om det går i din familie. Anonymkode: 4c444...f36 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #6 Skrevet 6. april 2017 25 minutter siden, padawan skrev: Selv om navnet er brukt mye i din familie eier du det ikke. Som han sa likte han det og synes det således er positivt han brukte det. Herregud så ufølsom du er. Eller kom du bare inn i tråden for å spre litt galle over en person som er nede? Anonymkode: 10f4c...a18 9
Biloba Skrevet 6. april 2017 #7 Skrevet 6. april 2017 Han også mistet et barn den gangen. Kanskje føler han at han hedrer barnet som ikke fikk leve ved å kalle det opp? 37
Gjest padawan Skrevet 6. april 2017 #8 Skrevet 6. april 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud så ufølsom du er. Eller kom du bare inn i tråden for å spre litt galle over en person som er nede? Anonymkode: 10f4c...a18 Det er strengt tatt sjeldne etternavn som er beskyttet og en står således fritt til å velge fornavn til barna sine. Hvis du synes jeg er ufølsom fordi jeg synes det er greit at fyren gav et navn han likte får det bare være. Du har jo ingenting å bidra med i diskusjonen så jeg legger denne død for min del. Edit: som nevnt over mistet han også et barn. Endret 6. april 2017 av padawan
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #9 Skrevet 6. april 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: sosiale regler - uskrevne regler. Sånt gjør man egentlig ikke Kanskje det. Men i virkeligheten så gjør folk det, og det har nettopp trådstarter presentert et bevis på. Ingen ting å gjøre med det, og følgelig er det hensiktsløst å dvele mer ved det. Sånn er altså verden – se å komme deg videre! Anonymkode: 86233...571 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #10 Skrevet 6. april 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud så ufølsom du er. Eller kom du bare inn i tråden for å spre litt galle over en person som er nede? Anonymkode: 10f4c...a18 Jeg kan ikke se at noe var ufølsomt ved det svaret. Han har like mye rett til å bruke et navn som ts Anonymkode: 303d2...1ab 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #11 Skrevet 6. april 2017 Er det et veldig spesielt navn? Hvordan fant du ut av dette? Jeg er enig i brukeren over - han mistet også et barn den gangen, det gjaldt ikke bare deg. Anonymkode: 8f509...ac4
SesameStreet Skrevet 6. april 2017 #12 Skrevet 6. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nylig fikk jeg vite at han har blitt far igjen. Jeg ble overrasket over hvordan det stakk i hjertet. Enda mer opprørt ble jeg da jeg fikk vite at han har gitt barnet det navnet vi snakket om å gi vår lille! Det er et navn som har gått i arv i min familie, jeg husker hvor glad jeg ble da han sa at han likte det. Kanskje er det teit av meg å reagere, men jeg synes det er temmelig spesielt og direkte ufølsomt gjort. Er jeg helt idiot? Det er selvfølgelig ingenting jeg kan si eller gjøre, jeg bare...jeg mistet såpass sent at i mitt hode tilhører det navnet det barnet. Selv om min eks viste seg å være dust, så trodde jeg likevel han var omtenksom nok til å i hvert fall ta opp telefonen og informere meg. Alt i alt var det vel hell i uhell at jeg ikke er bundet til ham på noen måte lenger. Men vi fikk et barn sammen. Det barnet levde ikke, men det var et lite minimenneske. Anonymkode: 53bb6...e96 Jeg har forståelse for at du føler det som sårt og vanskelig. Det er vondt å miste et barn. Men jeg er enig med et par andre i tråden. Han mistet også et barn den gangen, og kanskje han har valgt å bruke navnet for å hedre det barnet som dere mistet. Folk takler sorg på forskjellig måter. Dere har jo ikke hatt kontakt på ett par år så jeg må innrømme at jeg tenker at det er litt spesielt at du forventer at han skulle ringe å informere deg. Endret 6. april 2017 av SesameStreet 10
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #13 Skrevet 6. april 2017 TS, det er egoistisk av deg å si at det bare er du som mistet et barn. Han var faren til barnet ditt, og som andre nevner kan det hende at han ønsker å bruke det navnet for å hedre barnet deres. Se litt rundt deg, og ikke bare sitt i din egen boble. Han har måter på å sørge på han også. Anonymkode: f62a0...1c8 9
Joppeline Skrevet 6. april 2017 #14 Skrevet 6. april 2017 Skjønner at det føles utrolig trist for deg, men kanskje var en trøst for eksen din å kalle opp det nye barnet etter deres som ikke overlevde? Det var vanlig før i tiden å kalle opp nye barn etter søsken som døde, så kanskje dette er en normal måte å komme over tapet på? 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #15 Skrevet 6. april 2017 Ser man bakover i historien, var det helt vanlig å gi barn navn etter avdøde søsken. Jeg har gjort det selv. Min førstefødte døde i magen fire uker før termin, og er begravet med egen gravsten. Å miste et barn på den måten er fryktelig hardt for alle parter, og jeg og daværende samboer gikk fra hverandre etter hvert. Noen år etter fikk jeg enda en sønn, men denne gangen levende, med min nye mann. Han har samme navnet som englebroren sin, og det har aldri falt meg inn at det kunne virke støtende på min eks. Anonymkode: d55fc...153 11
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 6. april 2017 #16 Skrevet 6. april 2017 Er det ikke på tide at folk lærer seg at de ikke eier et navn.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #17 Skrevet 6. april 2017 Forstår godt at du synes det er sårt, hadde nok følt det samme hvis. Her er det både snakk om et navn som dere skulle gi til deres barn, og i tillwgc et navn som bruker å gå i arv i deres familie. Tror dessverre ikke det nytter å si noe om saken, men håper i det minste at det hjelper at du får litt støtte av meg her. Slik at du får bekreftet at følelsene dine er helt normale å ha i en slin situasjon. Hvis du er sint og frustrert på eksen din kan du kanskje finne litt skadefryd i hva nye dama hans må tenke hvis hun finner ut at det var et navn dere skulle bruke? Synes selvsagt ikke du skal si noe til henne, men det viser kanskje litt hvor lite gjennomtenkt det er av eksen din. Jeg ville blitt sur om jeg f.eks fant ut at barnet vårt het det samme som bestemora til eksen. Men kan det tenkes at det er et så vanlig navn, og ater det faktisk er kalt opp etter noen på den nye dama sin side? Anonymkode: f4cac...71e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #18 Skrevet 6. april 2017 Og uansett så er det staten som eier navnene våres, vi bare låner de mens vi lever:) Anonymkode: df9ca...1b9
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. april 2017 #19 Skrevet 6. april 2017 (endret) Det er trist barnet døde og det er trist når forhold dør med barnet i ettertid. Jeg mistet en gang før jeg fikk Løveungen, og selv om det var veldig tidlig så er det definitivt en sorg over det som kunne vært. Jeg ble veldig kald i forhold til å snakke om å bli gravid igjen. Mannen forsto selv om han til tider trodde at jeg ikke ønsket å bli gravid igjen. Jeg ønsket det mer enn alt, men lot ikke følelsene ta overhånd fordi jeg var redd. Selv om jeg bare så lille én gang på UL så ble jeg forelsket... Mannen var mer åpen og ønsket seg nå mer enn noensinne at jeg skulle bli gravid igjen. Hadde han presset på så hadde nok det virket motsatt da jeg nærmest ble fiendtlig av å i det hele tatt tenke på det. Vi har et sterkt forhold og kommuniserer bra så mannen var flink å ikke nevne gravidsnakk. Jeg hadde innstillingen om at skjer det så skjer det. Da jeg ble gravid igjen var jeg så glad og så redd på en gang. Heldigvis gikk alt bra og jeg fikk en vakker og velskapt baby. Jeg er så takknemlig for han, men jeg kan allikevel se et krystallklart bilde i hode mitt av det som skulle vært en søster eller en bror. Poenget er at vi takler sorg forskjellig. At eksen din velger å hedre sitt nyefødte barn med navnet som skulle tilhørt hans førstefødte er like mye hans rett som det er ditt å legge navnet dødt for dine fremtidige barn. Forresten så er Colleteral Beauty en nydelig film for dem som har mistet. Både barn og ektesksp i prosessen. Endret 6. april 2017 av GoldenLioness
Millimani Skrevet 6. april 2017 #20 Skrevet 6. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksen og jeg prøvde å få barn lenge før jeg ble gravid. Sorgen var enorm da jeg mistet, jeg gled inn i noe jeg i ettertid har forstått var en depresjon, og omtrent to måneder etter spontanaborten valgte han å gå fordi han (med hans ord) "ikke fikset" at jeg var lei meg "hele tiden". Han har et barn fra et tidligere forhold. Ting var stygge mellom oss frem til jeg for et par år siden valgte å kutte all kontakt fullstendig. Jeg flyttet fra byen, og har det mye bedre med meg selv i dag, tenker minimalt på alt som skjedde den gangen. Nylig fikk jeg vite at han har blitt far igjen. Jeg ble overrasket over hvordan det stakk i hjertet. Enda mer opprørt ble jeg da jeg fikk vite at han har gitt barnet det navnet vi snakket om å gi vår lille! Det er et navn som har gått i arv i min familie, jeg husker hvor glad jeg ble da han sa at han likte det. Kanskje er det teit av meg å reagere, men jeg synes det er temmelig spesielt og direkte ufølsomt gjort. Er jeg helt idiot? Det er selvfølgelig ingenting jeg kan si eller gjøre, jeg bare...jeg mistet såpass sent at i mitt hode tilhører det navnet det barnet. Selv om min eks viste seg å være dust, så trodde jeg likevel han var omtenksom nok til å i hvert fall ta opp telefonen og informere meg. Alt i alt var det vel hell i uhell at jeg ikke er bundet til ham på noen måte lenger. Men vi fikk et barn sammen. Det barnet levde ikke, men det var et lite minimenneske. Anonymkode: 53bb6...e96 Dere likte navnet bagge to. Det var vel du som foreslo det navnet for din og din eks sitt barn som skulle komme. At han har valgt det navnet på et barn han har fått senere er da ikke noe å syte for! Han ville kalle opp det barnet som ikke ble fullbyrdet i magen din, og det barnet var like mye hans barn som det var ditt barn. Det står respekt av å kalle opp det barnet! Hvis du får et nytt barn senere er det da også fullt opp til deg, - selv om eksen din har brukt det navnet på sitt nye barn kan du fint gjøre det samme når du får et barn selv. Kan ikke se for meg at noen nekter deg det, og eksen din er uansett ute av livet ditt så hans mening skal du ikke bry deg om. Han vet like godt som deg at det navnet ønsket dere to å bruke på barnet deres som ikke fikk leve. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå