AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #1 Skrevet 5. april 2017 Velforeningen vår sier at man må betale en viss sum dersom man ikke møter opp på møter eller dugnad. Så vidt jeg har forstått så kan de ikke kreve det, eller kan de? Anonymkode: d4b48...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #2 Skrevet 5. april 2017 Tidligere var i hvertfall dette ikke lov, vet ikke om det fortsatt er slik. Det som vi gjorde i vårt borettslag NPR jeg bodde der, var at vi tok inn bittelitt mer i fellesutgifter, slik at vi kunne gjøre dugnaden til en hyggelig anledning med grilling osv etterpå. I tillegg hadde vi oppgaver som passet for de som kom alene med små barn, for de eldre (feks å sitte med listen over gjøremål, eller å steke vafler, eller dele ut hansker), og oppgaver man kunne gjøre ved en tidligere/ senere anledning hvis man ikke kunne stille ( vaske eller stryke tekstiler til fellesområdene, handle inn utstyr til dugnaden osv). Det var også anledning /lov å gi "omvendt bot", å ta inn noe ekstra i fellesutgifter som betales tilbake til de som møter opp, men ikke til de som ikke møter eller gir beskjed om at de tar på seg en alternativt oppgave en annen dag. Men da er kan avhengig av å invitere med seg Kåre på 98 med rullator på dugnaden, ellers blir det veldig feil. Har man en grunn til at man ikke kan delta, så skal dette selvsagt anerkjennes, men man må kunne forvente at man sier fra , også om psykiske utfordringer. Anonymkode: b9a85...e93 1
stan Skrevet 5. april 2017 #3 Skrevet 5. april 2017 Kommer an på hva slags velforening dette er. Er det en sameieforening eller et borettslag e.l. kan det godt være at de har rett til å kreve penger for å ikke ha møtt på dugnad og møter. Da vil dette stå i reglementet og du har nok signert og akseptert det. Men hvorfor syns du det er greit at andre skal stille opp å gjøre gratis arbeid for deg?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #4 Skrevet 5. april 2017 Spørs helt på sammenhengen/hvordan dere bor. Anonymkode: ad1a6...339
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 Jeg bor i borettslag. Her har de ordnet det på lovlig måte. Vi betaler en dugnadsavgift via felleskostnader hver måned. Om vi stiller opp på dugnad så får vi disse pengene igjen i januar. Møter vi ikke så tilfaller summen borettslaget. Anonymkode: 873ed...a4e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 Sist jeg sjekket så var det ikke lov å kreve penger direkte, men hvis det måtte betales til eksternt firma å gjøre jobben som ikke ble gjort, fordeles utgiftene blant de som ikke møtt. Anonymkode: 6d7dd...a69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå