Gå til innhold

Undervektig,kalorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har BMI på rundt 13.5, gått opp fra 12 etter sykdom. Begynte med å spise 2000 nesten hver eneste dag og gikk opp 3-4kg i løpet av et par uker. Dette var i januar og siden det har vekten stått i ro..Tenkte det ville fortsette etterhvert, regnet ut hva jeg skulle spise for å gå opp 0,5kg i uken på melk.no, og det var litt over 2000. Men har ventet i 3 mnd nå, hva skal jeg gjøre? Er forresten kvinne 19 år

Anonymkode: 5c784...089

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har ventet i 3 mnd nå, hva skal jeg gjøre?

Øh, Einstein. Spise mer, selvfølgelig. Du kan fint legge deg på 2500 kcal hver dag når du er så undervektig som du er.

Anonymkode: 51949...9f9

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh, Einstein. Spise mer, selvfølgelig. Du kan fint legge deg på 2500 kcal hver dag når du er så undervektig som du er.

Anonymkode: 51949...9f9

Hvorfor gikk vekten fort opp først med 2000 kalorier og så sluttet det? Vil det slutte på 2500 kalorier også da? Er det nytt vedlikeholdspunkt eller har jeg misforstått noe?

AnonymBruker
Skrevet

Noe mer hjelp å få her?

Skrevet

Kroppen din er kraftig undervektig, og det er vanlig at man når et slikt "platå" ved vektoppgang. Anbefaler deg å øke inntaket ytterligere, helst 2500-3000 kalorier. I tillegg burde du ikke trene hardt dersom du gjør det.

Går du til behandling?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gikk vekten fort opp først med 2000 kalorier og så sluttet det? Vil det slutte på 2500 kalorier også da? Er det nytt vedlikeholdspunkt eller har jeg misforstått noe?

Fordi du trenger 2000 kalorier for å opprettholde den vekten du har nå, hvis du vil mer opp i vekt, må du innta flere kalorier. Når du har fått ønsket vekt, stanser du økningen i kalorier :) 

Anonymkode: 0547d...5ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må opp i vertfall 3000 kalorier pr dag for å få noe mer økning i vekt.

Anonymkode: 0547d...5ab

AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal gå til lege og ta dette med legetillsyn og diettliste. Du har en kroppsvekt som tilsvarer at en 165 cm kvinne veier bare 36-37 kg.

Det er helseskadelig lavt og du bør være under legetilsyn når du går opp..

Anonymkode: d2cec...d0d

• Liker 1
Skrevet

Kroppen skrur opp forbrenningen når den får nok mat, særlig dersom i forkant har ligget lenge i underskudd. Ifbm sykdom øker kroppens energiforbruk også fordi alle vev og organer bruker ekstra mye energi for å reparere seg selv. Ved feber og skader er det påvist betydelig økning i energiforbruk, selv ved stillesitting/ligging. Kroppen din har sannsynligvis mye å ta igjen og bruker energi på å bygge seg opp.

spis næringstett mat som gir mye kcal uten at du behøver store mengder. Bruk ekstra smør på skiva, velg helfete oster og melk fremfor lettere produkter, spis nøtter og frø, nøttesmør, oljer, dressing, litt ekstra saus til maten, drikk flytende næring utenom -juice, biola, sjokomelk, smoothies osv. Tror heller ikke du trenger å telle kalorier sånn slavisk, bare spis mer enn du gjør nå, og følg med på vekta. Hvis du er veldig aktiv er det nok også fornuftig å roe litt ned slik at du lettere dår dekket energibehovet.

på apoteket selges forresten også næringsdrikker med 3-400 kcal på bare 125ml - kanskje en ide å supplere med noen slike dersom du ikke orker å,spise mer :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er under legetilsyn og behandling - ingen problem der! Vil helst ikke overskride det daglige dagsinntaket for kvinner - ser jo at det aller vanligste er under 2000 kalorier også. Men om jeg er på 2000 kalorier, vil ikke min "sunne" vekt korrespondere med dette inntaket? 

Skal helst oppnå vektøkning på 0,5kg per uke. Er ikke spiseforstyrrelse men rekonvalesens fra hjerteproblemer

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er under legetilsyn og behandling - ingen problem der! Vil helst ikke overskride det daglige dagsinntaket for kvinner - ser jo at det aller vanligste er under 2000 kalorier også. Men om jeg er på 2000 kalorier, vil ikke min "sunne" vekt korrespondere med dette inntaket? 

Skal helst oppnå vektøkning på 0,5kg per uke. Er ikke spiseforstyrrelse men rekonvalesens fra hjerteproblemer

Du må jo overskride det for å klare legge på deg, fordi 2000 er et estimat for å bare opprettholde kroppsvekten og ikke legge på seg. Siden det er hjerteproblemer du har hatt, bør du i alle fall ta dette med lege da både for lite og for mye mat er belastende for hjertet..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo overskride det for å klare legge på deg, fordi 2000 er et estimat for å bare opprettholde kroppsvekten og ikke legge på seg. Siden det er hjerteproblemer du har hatt, bør du i alle fall ta dette med lege da både for lite og for mye mat er belastende for hjertet..

Men hvis jeg opprettholder for lav vekt med 2000 vil jo en høyere vekt opprettholdes med mer enn 2000?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne i 20-åra og spiser for 2500 kalorier om dagen og har stabil vekt (veldig slank), så da forstår du sikkert at det er bare tull dette med 2000 kcal daglig. 

Det du gjør er at du må spise mer og etter måltid bør du sitte i ro på sofaen o.l i ca en halvtime. I tillegg må du minske fysisk aktivitet dersom du ikke klarer å øke inntaket etter aktiviteten. Man skal helst ikke gå opp for mye i gangen når man er undervektig, så 2500 kcal er en god start. 

Anonymkode: dc7a2...5f9

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne i 20-åra og spiser for 2500 kalorier om dagen og har stabil vekt (veldig slank), så da forstår du sikkert at det er bare tull dette med 2000 kcal daglig. 

Det du gjør er at du må spise mer og etter måltid bør du sitte i ro på sofaen o.l i ca en halvtime. I tillegg må du minske fysisk aktivitet dersom du ikke klarer å øke inntaket etter aktiviteten. Man skal helst ikke gå opp for mye i gangen når man er undervektig, så 2500 kcal er en god start. 

Tusen takk for hjelpen! :)Så utrolig hjelpsomme og flinke dere er her på kvinneguiden. Kan ikke så masse om kalorier dessverre, men skal prøve 2500 og se hvordan det går. Ja, har ikke kunne gjort mye idrett eller trening etter hjertesvikten- det har jo sendt både livsglede, ro og appetit helt i bunn:unsure:

Skrevet

Husk at 2000 kcal er gjennomsnittet for kvinner, men overhodet ingen fasit. Du er undervektig, ergo trenger du mer energi (mat) enn de som skal opprettholde en sunn vekt.

Hvis du sliter med å få i deg nok kan du få resept på næringsdrikker. De inneholder 300-400 kcal og kommer i flasker på 2 dl. De går under blåreseptordningen, men jeg er temmelig sikker på at du får det godkjent. Snakk med legen din. Han eller hun kan også henvise til en ernæringsfysiolog som kan komme med råd og veilending dersom du syns det er vanskelig på egenhånd. :)

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for hjelpen! :)Så utrolig hjelpsomme og flinke dere er her på kvinneguiden. Kan ikke så masse om kalorier dessverre, men skal prøve 2500 og se hvordan det går. Ja, har ikke kunne gjort mye idrett eller trening etter hjertesvikten- det har jo sendt både livsglede, ro og appetit helt i bunn:unsure:

Som kakaobønne sier, ikke se det blind på hva du leser. Alle er forskjellige og det du leser er ofte bare hva som er gj.snitt. 

Enkleste du kan gjøre nå tror jeg er å bare legge deg på 2500-3000 kalorier med en eneste gang og følge med på vekten. Spis mye fettrike kilder som nøtter, oljer, oster og slikt for masse lette kalorier. Går du ikke opp i vekt må du rett og slett spise mer kalorier, uavhengig av hva du leser og hører rundt forbi. 

Igrunn må jeg si det er helt ufattelig at du ikke får noe råd om dette av leger og lignende..

• Liker 1
Skrevet

2000 kcal er gjennomsnittlig for kvinner ja, men dette kan variere kraftig. Jeg har en BMI på 20-21, og spiser mellom 2500-3500 kcal om dagen uten at vekten øker. Passer på å spise litt ekstra de dagene jeg trener for at jeg ikke skal gå ned i vekt. Veier 56 kg. I takt med at vekten din øker må du også øke det daglige kaloriinntaket ditt, så det er nok derfor du har stoppet litt opp nå. Ville også anbefalt deg å ta kontakt med ernæringsfysiolog, h*n kan evt. sette opp en matplan til deg slik at du faktisk får i deg nok næring! 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, debattanten skrev:

Som kakaobønne sier, ikke se det blind på hva du leser. Alle er forskjellige og det du leser er ofte bare hva som er gj.snitt. 

Enkleste du kan gjøre nå tror jeg er å bare legge deg på 2500-3000 kalorier med en eneste gang og følge med på vekten. Spis mye fettrike kilder som nøtter, oljer, oster og slikt for masse lette kalorier. Går du ikke opp i vekt må du rett og slett spise mer kalorier, uavhengig av hva du leser og hører rundt forbi. 

Igrunn må jeg si det er helt ufattelig at du ikke får noe råd om dette av leger og lignende..

3000 er mye å starte med nå. Jeg gjentar at TS bør begynne med 2500 og se det an i noen uker. Sannsynligvis vil hun da få en jevn og god vektoppgang. Jeg har erfaring på dette feltet altså. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg opprettholder for lav vekt med 2000 vil jo en høyere vekt opprettholdes med mer enn 2000?

Hvis du har lagt på 2000 de siste mndene etter at du lyktes med å gå opp litt er 2000 det som er  kaloribalanse for deg. Da skal det holde at du bare spiser litt mer enn 2000 per dag. Men jeg er enig med dem som sier at du bør ta det forsiktig og kanskje ikke gå høyere enn max 2500 i første omgang i alle fall og involere legen din. Senere når du har lagt på deg det du skal, trenger du ikke spise mer enn 2000 som tydeligvis er det du forbrenner per døgn utfra det du skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper det forresten å løfte vekter/styrke? Eller svømme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...