Gå til innhold

oppsagt :/ veien videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei

I dag har jeg fått beskjed om oppsigelse med 1måneds varsel. er fast ansatt. Har dessverre i de siste månedene vært en del syk og vært 50% sykmeldt og 50% i jobb i noen måneder nå. (hadde permisjon 9måned før det). Sjefen begrunner det med dårlig økonomi, det merker jeg jo også. Kan han si meg opp slik? Hva skjer videre med meg? må jeg over på dagpenger inntil jeg finner ny jobb? hva med behandlingen min, har i samråd med lege nettopp startet med fysio.

Hilsen frustrert mor

Anonymkode: e4bfd...2c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heihei

I dag har jeg fått beskjed om oppsigelse med 1måneds varsel. er fast ansatt. Har dessverre i de siste månedene vært en del syk og vært 50% sykmeldt og 50% i jobb i noen måneder nå. (hadde permisjon 9måned før det). Sjefen begrunner det med dårlig økonomi, det merker jeg jo også. Kan han si meg opp slik? Hva skjer videre med meg? må jeg over på dagpenger inntil jeg finner ny jobb? hva med behandlingen min, har i samråd med lege nettopp startet med fysio.

Hilsen frustrert mor

Dårlig økonomi i bedriften er gyldig grunn til oppsigelse.

Bedrifter bruker nedgangatider til å kvitte seg med folk som er en belastning for bedriften og ikke en ressurs.

Vi så det tydelig i jobben til mannen min som jobber i olje bransjen. Da de måtte nedbemanne ble alle de som var mye syke, var usosiale, som var mye hjemme med syke barn sagt opp.  Kun de aller beste ble værende. 

Anonymkode: ca58c...c87

• Liker 9
Skrevet

Hvis han begrunner det med dårlig økonomi, så ville jeg sørget for å få kjennskap til utvelgelseskriteriene som gjorde at akkurat DU ble sagt opp. Er det avholdt drøftelsesmøte? Hvis du er delvis sykemeldt, så er det faktisk arbeidsgiver som må sannsynliggjøre at din sykdom ikke er årsak til oppsigelsen. 

• Liker 4
Skrevet

Vi så det tydelig i jobben til mannen min som jobber i olje bransjen. Da de måtte nedbemanne ble alle de som var mye syke, var usosiale, som var mye hjemme med syke barn sagt opp.  Kun de aller beste ble værende. 

Jeg skal love deg at den typen utvelgelseskriterier ville blitt dømt usaklige i en norsk rettssal. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Økonomien er dessverre dårligere for hver måned som går. Det ser jeg jo. Dette er en kiosk. Vi er bare få ansatte og han velger da å beholde de 2 andre og han selv, som aldri er syke el borte fra jobben (i forhold til meg).

Jeg vil ikke gå i kamp mot en arb plass som ikke vil/har råd til å ha meg. Men jeg vil jo ikke gå uten jobb.

• Liker 3
Skrevet

Økonomien er dessverre dårligere for hver måned som går. Det ser jeg jo. Dette er en kiosk. Vi er bare få ansatte og han velger da å beholde de 2 andre og han selv, som aldri er syke el borte fra jobben (i forhold til meg).

Jeg vil ikke gå i kamp mot en arb plass som ikke vil/har råd til å ha meg. Men jeg vil jo ikke gå uten jobb.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil gå til kamp, men bare vær klar over at sykdom ikke er saklig begrunnelse for oppsigelse i denne sammenhengen. Hvis de to andre har bedre ansiennitet eller er vesentlig dyktigere enn deg, så vil derimot oppsigelsen være saklig. 

Du må registrere deg som arbeidsledig og søke dagpenger så fort som mulig. Veldig kjip situasjon å havne i...

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke kjekt, men godt mulig ikke noe å si på.

Jeg ville prøvd å skaffe meg en ny jobb, men samtidig vært sikker på at prosessen du er i nå går riktig for seg.

Et eksempel er at oppsigelsen som oftest begynner å løpe fra 1. i mnd etter du mottok oppsigelsen. Om ikke annet gjelder for deg betyr det at du har jobb ut mai.

Gå og gjennom kontrakten din og se om det står spesielle ting rundt arbeidsforholdet og les igjennom her:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Dove skrev:

Jeg skal love deg at den typen utvelgelseskriterier ville blitt dømt usaklige i en norsk rettssal. 

Og hvordan skal de kunne bevise det?

Gutta var innenfor samme ansinitet periode og hadde temmelig like kvalifikasjoner, selvfølgelig valgte de beste arbeiderne da. ;)

Synes du det er rart at en arbeidsgiver beholder de som alltid er pp jobb og er en stor ressurs isteden for de som bare er sykemeldte hele tiden? 

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan skal de kunne bevise det?

Gutta var innenfor samme ansinitet periode og hadde temmelig like kvalifikasjoner, selvfølgelig valgte de beste arbeiderne da. ;)

Synes du det er rart at en arbeidsgiver beholder de som alltid er pp jobb og er en stor ressurs isteden for de som bare er sykemeldte hele tiden? 

Har jeg sagt at jeg syns det er rart? Jeg sier bare at det er ulovlig. :P Jeg er fullstendig klar over at det forferdelig mange innmari useriøse arbeidsgivere der ute som tror at de kan gjøre akkurat som det passer dem. Det er mange som kommer unna med mye rart - betyr det at det er greit? Hvis treet faller i skogen, og ingen hører det, liksom... 

Det er arbeidsgivers oppgave å bevise at oppsigelsen er saklig. Å velge de beste arbeiderne kan absolutt være saklig, men nå var det ikke det du sa. :fnise: Du sa at de brukte sykdom og sykt barn som utvelgelseskriterier. Hvis det ender i rettssak, og det vises til at alle som ble oppsagt hadde mer fravær på grunn av sykdom og sykt barn enn de som fikk beholde jobben, så vil arbeidsgiver ha store problemer med å møte saklighetskriteriet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dove skrev:

Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil gå til kamp, men bare vær klar over at sykdom ikke er saklig begrunnelse for oppsigelse i denne sammenhengen. Hvis de to andre har bedre ansiennitet eller er vesentlig dyktigere enn deg, så vil derimot oppsigelsen være saklig. 

Du må registrere deg som arbeidsledig og søke dagpenger så fort som mulig. Veldig kjip situasjon å havne i...

Ok. Så jeg kan registrere meg som arbeidssøker selv om jeg er 50% sykmeldt?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så jeg kan registrere meg som arbeidssøker selv om jeg er 50% sykmeldt?

Ja. Eller du kan høre med legen om du kan gå over på 100% sykmelding, så slipper du å gå ned i inntekt mens du søker nye jobber. 

Anonymkode: e3f79...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dove skrev:

Det kan godt være. Men som arbeidsgiver som alltid yter maks støtter jeg fullt ut at det er slik. 

Hvorfor skal de som ikke gidder snylte på meg? Være med å styre bedriften i grøfta? Være med på dårlig inntjening, slik at lønnsøkningene mine forsvinner? 

Og nei, det er ikke så enkelt som at sykemelding=oppsigelse. Jeg har selv vært sykemeldt. Men jeg hadde en god dialog med arbeidsgiver om dette, jeg gav forutsigbarhet til tross for situasjonen, og ytet maks når jeg var på jobb.Da det var nedbemanninger var det de som alltid brukte alle egenmeldingsdagene, av prinsipp aldri satt ti minutter overtid, og som aldri ga litt ekstra på jobb, som måtte gå. Og ikke jeg som hadde vært 50% borte de siste månedene.  

Arbeidsgivere er smarte slik sett. De vet hvem som tjener penger for bedriften og ikke.

Anonymkode: 6dbc9...b81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Eller du kan høre med legen om du kan gå over på 100% sykmelding, så slipper du å gå ned i inntekt mens du søker nye jobber. 

Anonymkode: e3f79...be6

Kan man gå 50% sykmeldt og de resterende 50% på dagpenger mens man søker jobb? Uansett tenker jeg at jeg ikke blir så attraktiv som ansatt når jeg er 50% sykmeldt. Så det blir nok vanskelig å få jobb i den tilstanden.

AnonymBruker
Skrevet

Faktisk så kan jeg ikke gå sykmeldt når jeg ikke har jobb? Eller kan jeg gå sykmeldt 50% uten jobb mens jeg søker jobb? 

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med NAV med en gang for å høre dine rettigheter. Lykke til 👍

Anonymkode: f70b6...f50

AnonymBruker
Skrevet

Sosial dumping, akkuratt som alle bedrifter som benytter og utnytter praksiskandidatene fra NAV! At ikke politikerene gjør noe er for meg enda et stort mysterium! Er jo korrupsjon i høy grad i Norge.. det rammer så mange mennesker psykisk og fysisk

Anonymkode: 17c31...666

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som ble oppsagt mens de gikk 50% sykmeldt, som kan fortelle litt om det? Om man kan gå videre sykmwldt 50% eller skal man over på dagpenger? Skal selvf prøve å skaffe jobb,men som 50% sykmeldt så blir det vanskelig,så jeg tror dette kan ta litt tid.. 

Vil bare vite hva min økonomiske situasjon blir, for jeg har ikke vært arb ledig før. Har lest på nav ang dagpeng ogsykepenger men ikke sett noe ang kombinasjon av disse.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre som ble oppsagt mens de gikk 50% sykmeldt, som kan fortelle litt om det? Om man kan gå videre sykmwldt 50% eller skal man over på dagpenger? Skal selvf prøve å skaffe jobb,men som 50% sykmeldt så blir det vanskelig,så jeg tror dette kan ta litt tid.. 

Vil bare vite hva min økonomiske situasjon blir, for jeg har ikke vært arb ledig før. Har lest på nav ang dagpeng ogsykepenger men ikke sett noe ang kombinasjon av disse.

Jeg opplevde en lignende situasjon som din for en del år siden. Løsningen for meg ble å søke om attføring, det som nå heter AAP, med tanke på omskolering. Daværende Aetat (dette var før NAV-reformen), mente det ville være bedre for meg å søke om attføring enn dagpenger siden sykmeldinga mi skyldes en kronisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Perelandra skrev:

Jeg opplevde en lignende situasjon som din for en del år siden. Løsningen for meg ble å søke om attføring, det som nå heter AAP, med tanke på omskolering. Daværende Aetat (dette var før NAV-reformen), mente det ville være bedre for meg å søke om attføring enn dagpenger siden sykmeldinga mi skyldes en kronisk lidelse.

Hvordan går det med deg nå mrp jobb og sånn?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med deg nå mrp jobb og sånn?

Jeg er ufør nå, men det tok mange år før jeg kom så langt. I mellomtida tok jeg en utdanning i håp om å komme i jobb igjen, men dessverre gikk det ikke slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...