Gå til innhold

Fått i meg for mye jern?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen sa sist at jeg hadde litt på grensen til for lavt nivå med jern, og at det ikke kunne skade med 1 måned med jerntilskudd. Jeg bestemte meg derfor for å gjøre dette, men etter 4-5 dager ble jeg svimmel, tungpust, slapp og har fått vondt i noen av fingrene. Nå er jeg redd, for dette tyder vel enkelt og greit på at jeg har fått i meg for mye??? At jeg slettes ikke trengte jern...

Har hørt tidligere at symtomene på for mye jern kan ligne de som tyder på at du har for lite. Bør jeg ringe lege, eller holder det bare å slutte med tilskuddet? 

Anonymkode: 4b4dc...83b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du kommer opp på et så høyt nivå at du blir dårlig på bare 4-5 dager. Er det 100mg du tar? De kommer man fort opp på. Hvis du bare lå på grensen kan det være nok med en ukes tid uansett. Jeg får forresten hjertebank, vondt i magen og blir veldig ekkel i formen av 100. Tar derfor heller tilskudd med lavere jerninnhold.

Anonymkode: a11bf...7bb

AnonymBruker
Skrevet

Glemte noe: jeg ville ikke tatt mer av dem. Hvis du bare ligger like under klarer du korrigere det med mat hvis du prøver.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 14 mg per tabelett de jeg tok, tok dem i 7 dager totalt.. Jeg er litt bekymra, er det sånn at man må tappe blod for å bli kvitt det - om jeg har klart å fått for høyt jern-nivå? :rodme:

- ts

AnonymBruker
Skrevet

Du har tatt 1 14 mg tablett i 7 dager? Pust med magen, verste som skjer med det er magasjau. Det kan godt være noe annet som feiler, men den jerndosen der er ingenting for et voksent menneske, selv om du ikke hadde hatt mangel.

Anonymkode: 2a816...0df

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde 14 mg per tabelett de jeg tok, tok dem i 7 dager totalt.. Jeg er litt bekymra, er det sånn at man må tappe blod for å bli kvitt det - om jeg har klart å fått for høyt jern-nivå? :rodme:

- ts

Hvis du bare har tatt 14 mg per dag i 4-5 dager er det ganke så umulig at det er jernet du reagerer på eller har fått for mye på 4-5 dager. Men det kan selvfølgelig være at det er et innholdstoff i dem du ikke tåler da.

14 mg er et svakt preparat, så kalt lavdosejern (5-27mg)

Hvis du hadde tatt de sterke på 100mg, kan jeg skjønne bekymringen din, men selv da ville du ikke klart å bli forgiftet på 4-5 dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk folkens! Det var de fra Collett jeg tok. Er mer beroliget nå! :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

- ts

Ta en telefon til legen. Svarene du får her er kun synsing

Anonymkode: ac994...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...