Gå til innhold

1000,- til overs hver mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

burde jeg sette det inn på sparekonto eller betale ned ekstra på lånet?

betaler jeg ekstra ned på lånet så kutter jeg ned betalingstiden med 9 år

 

Anonymkode: 573ef...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke legger noe av til sparing ellers og ikke har en buffer så bør du velge sparekonto. 

Anonymkode: 7a03e...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sparekonto fra før? En ganske god en? Eller en bufferkonto? Du kan jo alltids dele opp summen og legge litt på sparing og litt på lån, men jeg ville spart det jeg kunne hvis jeg var deg.

Hvis ikke, så absolutt SPARING. Man skal alltid ha noe i bakhånd. Boliglån nå for tiden er ganske billige, så betal det som var avtalt. Sparekonto er frihet, og økonomisk frihet er skikkelig undervurdert. Det er også en bufferkonto. Til små ting i hverdagen. For meg er bufferkontoen friheten til å f.eks kunne få mat levert hjem når helsa er skikkelig dårlig, uten å måtte tenke så veldig over det. Sparekontoen min skal stå mest mulig urørt og jeg har klare regler for meg selv på hva det skal gå til.

Anonymkode: 9deb7...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, da blir det sparekonto :)

Anonymkode: 573ef...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du takle en renteoppgang, hvis du bare har 1000 kr å gå på? Hvis du kan svare på det og fortsatt sove godt om natta, kan du vel spare i banken. Ellers ville jeg gått inn for å banke ned lånet mest mulig, mens renta fortsatt er lav. Kanskje en mellomting - spar i banken, og betal ned ekstra på lånet kvartalvis eller hvert halvår, fra sparekontoen, så sikrer du deg litt på begge sider (renteoppgang / plutselig behov for likvide midler). Da tar jeg for gitt at du har en moderat buffer, ellers kan du vel tenke litt på dette når du har fått bufferen på plass.

Anonymkode: 65aff...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanenIFlokken

Enig med de over her :)

Lag deg en god buffer først og prioriter lånet etterpå :)

Uforutsette utgifter kommer alltid like ubeleilig og da er det godt å ha noe i bakhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...