Gå til innhold

Hormonforstyrrelser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en del måneder siden var jeg "dum" nok til stille i en fitnesskonkurranse, og i løpet av denne fitness-perioden mistet jeg menstruasjonen på grunn av for lav fettprosent. Man kan trygt si jeg hadde lite fett på kroppen, for jeg funket nærmest ikke i dagliglivet: Hukommelse, konsentrasjon, energi og sexlyst (blant annet) var på bunn. Når konkurransene var over, la jeg på meg ALT for raskt igjen, og da satt jeg tilbake med ett ikke så lite problem: Tørre øyne. Først skjønte jeg ikke at dette kunne ha noe med diett og fettprosent å gjøre, men nå har det gått opp noen lys... :murvegg:

Jeg har for lengst kommet opp i sunn fettprosent igjen, og fitness blir det aldri mer (!!), men jeg sliter fortsatt fryktelig med tørre øyne. I og med at jeg er bare 23 år, føler jeg at jeg er "for ung" for dette. Enda verre er det når jeg vet at jeg mest sannsynlig har forårsaket det selv. 

Problemer jeg har som kan få meg til å tro at jeg har ubalanse i hormonene er: Tørre øyne, mister mye hår, ekstrem PMS og humørsvigninger (halve måneden går med til å skjerpe meg fra grining og mensen-relatert depresjon), angst og et nervesystem som er hyperaktivt. 

Jeg vet at legen har sjekket stoffskifte, vitaminmangler og lignende, men jeg tror aldri h*n har sjekket hormonbalansen, til tross for at jeg har klaget mye over både tørre øyne og PMS. Kanskje h*n tenker at jeg er for ung? Har heller aldri fortalt om hvor hardt ned jeg gruset kroppen pga. fitnessen, men tror det er på sin plass å gjøre det nå.

Noen her som har litt peiling på dette? Er det helt utenkelig at dette kan være årsaken?

Anonymkode: 11a2f...679

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dele min egen erfaring. Jeg fikk også trøbbel med menstruasjonen, og legen målte FSH, LH og østrogen. FSH og LH lå konstant i nedre referanseområde, og ettersom disse hypofysehormonene regulerer hormonproduksjonen i eggstokkene, så var østrogenet følgelig lavt. Da mister man den normale syklusen sin, og man kan få andre plager som følge av det lave østrogenet. Hypofysen er noe av det første som påvirkes av lav vekt, og da slutter den å sende ut mer FSH (som stiger/svinger under en normal syklus), man oppnår ikke eggmodning/eggløsning osv. Kroppen prioriterer heller å bruke energien på mer vitale kroppsfunksjoner, og man er ikke fruktbar i denne perioden.

Men du har fått tilbake din normale syklus? I så fall vil nok disse blodprøvene være normale, tenker jeg. Men hårtap vil f.eks. ikke vise seg før flere måneder (3+) etter at kroppen har vært utsatt for lav vekt/vekttap/ekstrem trening/stress. Det vil stabilisere seg, og håret kommer tilbake. Jeg vet ikke med disse andre plagene du nevner, men det kan godt hende kroppen din trenger litt tid før den klarer å hente seg inn, til tross for at hormonbalansen har stabilisert seg (eller, tilnærmet har det). Men det er jo bare en blodprøve, det skader ikke å be legen om det er et poeng å sjekke.

Et annet poeng er at PMS-plager er noe man kan ha til tross for normale blodprøver, det er bare noen kvinner som får det. Det er visst usikkert hvorfor noen plages, men det har noen med Progesteron å gjøre. Og syklusen endrer seg gjennom livet, og disse plagene også. MEN det finnes behandling for PMS, det kan du jo spørre legen om.

Jeg håper du får god hjelp mot plagene dine. :)

Anonymkode: e2e45...946

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...