Gå til innhold

Hva betyr sirklene i prospektet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr sirklene på badet, soverommet og gangen?
Og den stiplede linjen på stuen/kjøkkenet?

Stuen er 19,7 kvm, ca hvor mange meter lang og bred blir det?

:)

17797633_10154461657396966_1086627917_o.jpg

Anonymkode: 65085...ecb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det har med universell utforming å gjøre. I nybygg er det et krav om at man skal kunne komme inn med rullestol i alle rom, og jeg tror disse sirklene viser diameteren på en "gjennomsnittlig" rullestol og dermed dokumenterer at rommet er universelt utformet.

Anonymkode: 67091...022

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så først nå at du hadde flere spørsmål. Det jeg svarte på her gjaldt sirklene. De andre spørsmålene vet jeg ikke svar på (dvs det med ca hvor mange meter langt og bredt kjøkkenet er, går jo an å regne ut sånn ca ut fra målene som allerede står på tegningen. Men gidder dessverre ikke regne det ut for deg nå. Da må jeg ha noe å notere på, og det er jeg for lat til å gidde å hente akkurat nå :fnise: )

Skrevet

20 kvm er feks 4x5 m, eller 3x7(det blir 21 da, men sånn ca.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at det har med universell utforming å gjøre. I nybygg er det et krav om at man skal kunne komme inn med rullestol i alle rom, og jeg tror disse sirklene viser diameteren på en "gjennomsnittlig" rullestol og dermed dokumenterer at rommet er universelt utformet.

Det stemmer, sirklene angir snuarealet en middels rullestol trenger for å snu 360 grader. :) Disse sirklene skal ha en diameter på 140 cm. 

Anonymkode: cdf69...1f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du tuller? :hakeslepp:

Anonymkode: 22ee3...dae

• Liker 1
Gjest Chickabee
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, sirklene angir snuarealet en middels rullestol trenger for å snu 360 grader. :) Disse sirklene skal ha en diameter på 140 cm. 

Nei de skal ha diameter minimum 150 cm. Innvendig bredde ser ut til å være 150x2 (snusirkel) + 15 (vegg) + 60 (skap) = 375 cm.

(Pluss minus Ca 20 cm, skapet kan være 50 cm dypt, veggen kan være 10 cm og snusirkelen kan være 160 cm).

19,7/ 3,75 = 5,25 m

Oppholdsrommet ser ut til å ha bredde 3,75 og lengde 5,25.

Forøvrig en dårlig planløsning etter min mening, her betaler du for mange kvadratmeter umøblerbart gangareale.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Chickabee skrev:

Nei de skal ha diameter minimum 150 cm. Innvendig bredde ser ut til å være 150x2 (snusirkel) + 15 (vegg) + 60 (skap) = 375 cm.

(Pluss minus Ca 20 cm, skapet kan være 50 cm dypt, veggen kan være 10 cm og snusirkelen kan være 160 cm).

19,7/ 3,75 = 5,25 m

Oppholdsrommet ser ut til å ha bredde 3,75 og lengde 5,25.

Forøvrig en dårlig planløsning etter min mening, her betaler du for mange kvadratmeter umøblerbart gangareale.

Har du noen kilder? Jeg googlet, og siden jeg linket til var var den første jeg klarte å finne som omtalte det. Men det betyr jo ikke at den har rett. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Chickabee skrev:

Krav er beskrevet i byggteknisk forskrift (TEK 10 nå - TEK 17 kommer).

Her er krav til snusirkel på bad: https://dibk.no/byggeregler/tek/3/12/ii/12-9/

Her er krav til snusirkel i oppholdsrom: https://dibk.no/byggeregler/tek/3/12/ii/12-7/

Tusen takk! :) 

(Da skulle jeg bare ønske jeg kunne redigere innlegget mitt, så jeg ikke sprer feilinformasjon.)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva den stiplede linjen foran kjøkkendelen betyr?

Ble litt nysgjerrig :)

Anonymkode: aecc6...f11

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva den stiplede linjen foran kjøkkendelen betyr?

Ble litt nysgjerrig :)

Samme universelle utforming. Plass rundt spisebordet. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, stan skrev:

Samme universelle utforming. Plass rundt spisebordet. 

Aha, tusen takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...