Gå til innhold

Ufør, bostøtte og sparepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør på minstesats og uten mulighet til å jobbe, og får bostøtte. Hvor mye kan jeg legge tilside til sparing (til krisebuffer) uten at de forsøker ta ifra meg bostøtta? Tidligere brukte de nemlig selvangivelse og trakk deler av bostøtte grunnet arv på 30000 det året. 

Nå bruker de faktisk inntekt pr mnd sies det, men er det sikkert at de ikke vil se på sparepengene? Jeg trenger nemlig den bufferen slik at jeg slipper å be sosialen om hjelp om kjøleskapet skulle ryke for å ta et eksempel. 

Noen råd?

Anonymkode: dc703...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig du bare må ringe dem og spørre selv. Jeg har googlet litt, men finner ingen som oppgir noe nøyaktig beløp for hvor mye man har "lov" å ha av formue.

http://www.smartepenger.no/nyheter/1815-se-om-du-kan-fa-bostotte

Les i linken her og prøv boligstøttekalkulatoren de linker til. Kanskje det er noe felt der du kan legge inn beløp for formue? Test ut med et par - tre ulike beløp og se om det gjør utslag på kalkulatoren i så fall.

Det er veldig, veldig lurt å ha penger i bakhånd på en bufferkonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det skal gå helt fint. Sparepenger er bare positivt fikk jeg til svar for en måneds tid siden, det er økonomisk sikkerhet, og som ufør er det jo bare positivt for helsa å ha mindre å bekymre seg over! Man har ofte nok.

Jeg fikk en etterbetaling som naturlig nok ble satt inn på sparekonto, og var nervøs fordi hun jeg snakket med på telefon i november sa at jeg ikke skulle bekymre meg for det (fordi når det ble relevant så var det nye regler, det visste jeg ikke da, men det visste hun). Det hørtes for godt ut til å være sant i mitt hode, så jeg stakk innom boligkontoret og snakket med de. Der var de litt usikre, men uansett så gjelder det kun hvor mye som står på konto OVER 250000 kr. Og av den summen over 250000 omregnes noen prosenter til formue som så legges til som inntekt, og kan trekke ned bostøtten din. Men de aller fleste klarer ikke å ha 250000 på sparekonto, så det gjelder veldig få. For nå ser de jo ikke på selvangivelsen lenger, de ser kun på inntekt. Man skal sende inn informasjon om hva man har i formue hvis den har forandret seg fra fjoråret, men så vidt jeg kunne forstå har det ingen effekt så lenge kapitalinntekter eller formue er under en viss sum (5000,- kapital inntekt og 250000,- i formue).

Jeg er ikke økonom, ei heller særlig interessert i emnet, så jeg håper dette var noenlunde logisk og ikke bare rør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde når man var ufør at bostøtten hadde falt bort for man har noen kroner for mye ? Kjenner en del uføre som har mistet retten på bostøtte. 

Anonymkode: b51c6...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du klarer å spare hver mnd, så håper jeg du får det redusert i bostøtte. Skulle ikke være mulig å spare penger av andre sine skattepenger.

 

Anonymkode: 66f40...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klarer å spare hver mnd, så håper jeg du får det redusert i bostøtte. Skulle ikke være mulig å spare penger av andre sine skattepenger.

 

Anonymkode: 66f40...84d

Er det mulig! :hoho:

Anonymkode: 14b84...def

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du klarer å spare hver mnd, så håper jeg du får det redusert i bostøtte. Skulle ikke være mulig å spare penger av andre sine skattepenger.

 

Anonymkode: 66f40...84d

Mine penger er ikke og har aldri vært dine skattepenger. Men ok, greit å vite at du dermed syns det er ok at jeg dermed må oppsøke sosialen for å få penger til julemat, juleklær, vinter og sommerklær, og alle uforutsette utgifter som ny vaskemaskin, komfyr, kjøleskap, og bytte ut nedslitte møbler. For her er det ikke snakk om å bruke penger på alkohol, røyk, reiser eller dyre luksusvaner. Ei heller julegave og bursdagsgave, og ja heller ikke noe ekstra til minstebarnet med utslitte jeans og heller ikke gaver til jul og bursdager for henne eller årets konfirmant.

At du ikke skammer deg over å komme med slike uttalelser og påstå at mine penger har noe som helst med deg å gjøre!

Hilsen nøktern minstepensjonist

Anonymkode: dc703...9a6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 4. april 2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Hvis du klarer å spare hver mnd, så håper jeg du får det redusert i bostøtte. Skulle ikke være mulig å spare penger av andre sine skattepenger.

 

Anonymkode: 66f40...84d

For en unødvendig kommentar. Selvfølgelig kan man klare å spare selv om man har trygd og bostøtte. jeg har også det, og jeg sparer. At det er dine skattepenger gir jeg fullstendig blaffen i. Syns ts kan spare med god samvittighet. Grensa er 250000 kr,

Anonymkode: 200bd...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2017 at 8:51 PM, AnonymBruker said:

Hvis du klarer å spare hver mnd, så håper jeg du får det redusert i bostøtte. Skulle ikke være mulig å spare penger av andre sine skattepenger.

 

Anonymkode: 66f40...84d

Merker at jeg sparer mesteparten av skattepengene jeg får fra deg hver måned med glede! :D 

Anonymkode: f05bb...3f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har gjort en feil!da de trakk deg pga arv. 

Anonymkode: a4d5d...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2017 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør på minstesats og uten mulighet til å jobbe, og får bostøtte. Hvor mye kan jeg legge tilside til sparing (til krisebuffer) uten at de forsøker ta ifra meg bostøtta? Tidligere brukte de nemlig selvangivelse og trakk deler av bostøtte grunnet arv på 30000 det året. 

Nå bruker de faktisk inntekt pr mnd sies det, men er det sikkert at de ikke vil se på sparepengene? Jeg trenger nemlig den bufferen slik at jeg slipper å be sosialen om hjelp om kjøleskapet skulle ryke for å ta et eksempel. 

Noen råd?

Anonymkode: dc703...9a6

De ser på selvangivelsen også. Du skal i tillegg oppgi hvor mye du har i renteintekter på formuen du har i banken. 

Dette gjør de opp nå skattemeldingen er klar hvert år. Da får du enten trekk i bostøttwn påfølgende mnd. Eller krav om tilbakebetaling av for mye utbetalt bostøtte dersom du har gitt uriktige opplysninger. Derfor putter mange penger i madrassen. 

Anonymkode: 78640...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du ikke med i en overgangsordning som uansett blir borte 1 januar da?
Uføre selv på minstesats har jo ikke krav på bostøtte med mindre de hadde de før den nye ordningen kom 1 januar 2015, disse, altså du er da med i en ordning som opphører 1 januar 17 med mindre de som bestemmer veger å forlenge denne ordningen ytterligere. 

Anonymkode: c071c...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2017 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Trodde når man var ufør at bostøtten hadde falt bort for man har noen kroner for mye ? Kjenner en del uføre som har mistet retten på bostøtte. 

Anonymkode: b51c6...287

Da har de for høy uføre, grensa for enslige er vel på brutto kr 22.000 og måned.

Anonymkode: f2151...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er du ikke med i en overgangsordning som uansett blir borte 1 januar da?
Uføre selv på minstesats har jo ikke krav på bostøtte med mindre de hadde de før den nye ordningen kom 1 januar 2015, disse, altså du er da med i en ordning som opphører 1 januar 17 med mindre de som bestemmer veger å forlenge denne ordningen ytterligere. 

Anonymkode: c071c...9a0

Det er hvor mye de får i uføre som er avgjørende.

Anonymkode: f2151...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.4.2017 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Trodde når man var ufør at bostøtten hadde falt bort for man har noen kroner for mye ? Kjenner en del uføre som har mistet retten på bostøtte. 

Anonymkode: b51c6...287

Alle unge uføre har mistet den, grensen for å motta bostøtte er nå rett under minstesats for ung ufør. 

Samt de fleste som er alene og har barn (og dermed barnetillegg). 

Anonymkode: d530f...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: Unntatt Oslo og de andre byene som har høyere grense. 

Anonymkode: d530f...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...