Gå til innhold

Nettavisen og bloggere!


Gjest canacas

Anbefalte innlegg

Gjest canacas

Gunnar Stavrum har publisert i sin blogg i dag, en lengre tekst om hva han syns om podcast'en til Tønne og Tusvik, som kom ut i går. Hensikten hans er tilsynelatende det etiske og juridiske rundt det å kringkaste skittentøyet sitt, slik Tønne har gjort. "Det foreligger ingen presseetiske normer når det gjelder podcast eller facebook (skriver han). Vær varsom-plakaten er derfor ikke "aktiv". Så skriver han; "Et redigert medium ville neppe gjengitt alle anklagene fra Lisa Tønne mot ektemanne, ikke minst fordi god presseskikk krever at man tar hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barna. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering. Heller ikke blogger kommer normalt inn under presseetikken. Unntaket er hvis bloggen publiseres via et redigert medium (slik denne bloggen er distribuert hos Nettavisen - han henviser til sin egen blogg). Da kommer den inn under presseetikken."

http://stavrum.blogg.no/1491301124_ett_sted_m_de_f_tmme_seg.html

Så si meg kjære Gunnar Stavrum, HVOR VAR DU når Villa Paprika, Anne Brith og resten av bloggjengen din, utleverte sine barn til det ekstreme via Nettavisen? Eller er det kun når andre får oppmerksomhet (slik at blekka di ikke tjener penger) at du bryr deg? 

Endret av canacas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klappe:

Her innrømmer Stavrum svart på hvitt at Nettavisen ikke innehar god presseskikk. Dette bør bli et skikkelig opprydningsarbeid mtp alle mammabloggene; om de fremdeles vil utlevere barna sine så regner jeg nå med at Stavrum vil be dem om å finne seg en ny plattform å blogge fra.

Endret av Ultiva
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften på innlegget "Ett sted må de få tømme seg".... så tenkte jeg først at han tok mannen til LT i forsvar. Det sier vel det meste om hva jeg mener om Nettavisen sin "journalistikk"...... :)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg, Canacas. Heldigvis er det flere og flere som reagerer på eksponering av barn. Det er en lang vei å gå, men barns rett til privatliv er heldigvis blitt et tema nå. Bare synd Gunnar Stavrum ikke ser det helt klart.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Et kritisk blikk på presseetiske normer når det gjelder humor, podcast og facebook og diskusjon om dette kan godt være på sin plass. Det er jo interessant hvor mye folk kan slenge med leppa, så lenge det er humor. 

Men dette, det er et godt eksempel der 

  • det var rette ræva som feis
  • fei for egen dør
  • man ser flisa i andres øyne før man ser bjelken i sitt eget

passer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg lurer på hvilke juridiske forhold som trer i kraft når jeg ristet så voldsomt på hodet at jeg påførte meg selv hjernerystelse da jeg leste innlegget. 

Altså, Stavrum kan jo ikke seriøst være så lite reflektert at han ikke skjønner at han kaster stein i glasshus? Er dette bare et forsøk på å skaffe seg trafikk inn på bloggen ved å omtale saken? 

Redaktøransvar for medier som ikke er underlagt VVP er jo en prinsippielt  viktig sak og jeg ønsker mer en noe annet at man skal få til en regulering for de som står utenfor VVP, men at Stavrum bærer saken til torgs blir jo for dumt. Jeg håper dog på et rettslig etterspill etter Tusvik og Tønnes podcast, nettopp med tanke på en mulig presedensskapende kjennelse. 

Ellers "God Bedring" til Stavrum, i forhold til de skadene han ble påført da glasshuset raste sammen over ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en kynisk f, som kun tenker penger og klikk. Han driter i ungene som eksponeres og at han skriver som han gjør nå er fordi han ønsker å kvasidiskutere noe han egentlig ikke står inne for, kun fordi Tønnesaken er en snakkis nå. Hadde han hatt en etisk retningslinje, hadde det kommet frem i den daglige driften. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Han er en klikkhore som suger klikk ut av andres kjendiseri. Han bryr seg ikke, han bare hopper på klikktoget når det suser forbi. 

Hele artikkelen er jo latterlig sett i konteksten at nettavisen lever på at bloggere utleveres seg og sine. Å dra fram Tønne som et eksempel er bare fjasete, all den tid hun har gjort det en gang. Jeg kan godt gi han noen eksempler på bloggere som gjør dette daglig. Dog vil han neppe tjene like gode penger på å skrive et innlegg om dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo både stum og vanvittig forbannet av å lese det blogginnlegget der! Hvor er han når hans egne bloggere utleverer barna sine? Hvor mange glasshus raste sammen mens han skrev dette? 😡😠😱 Stakkars utro ektemenn, men barna får bare tåle det...

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man utleverer ikke voksne menn uten samtykke! Der går grensen, altså. :filer: 

:sprettoy: 

Takk for ypperlig innlegg @canacas!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal innrømme at jeg har vært en av de som har vært forbannet når folk har kritisert at bloggere skriver og legger ut innlegg/bilder av barna sine. Jeg har tenkt at dette får være opp til hver enkelt.

Men etter mye lesing og tenking har jeg begynt og tenke i litt andre baner. Og særlig når jeg ser at MTM ikke tørr/vil sende sin på vanlig skole,ja da er det ikke bra. Å når nå i tillegg AB nærmest reklamerer for bloggen til sin 12 årig makron,så begynner det og ta av.

Har selv ei datter på 13 år som klikker i vinkel om jeg prøver å legge ut ett bilde på Facebook,så dette gjør jeg aldri før jeg har spurt pent😀 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kollontaj skrev:

@Lapper: 👍 Welcome to the dark side. 

Takk for det.. Ser litt annerledes på ting når barna i huset blir eldre og de også reagerer på ting

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CecilieX

Han svarer selv i kommentarfeltet at Nettavisen har og tar ansvar når de legger ut blogg. Tidligere har de sagt at de er å betrakte som en plattform og ikke tar ansvar for ytringene. Det finnes jo også en disclaimer nederst på alle blogger der bloggeren selv står ansvarlig for sine ytringer.

http://imgur.com/mlFLi4F

Jeg antar at svaret som han gir i kommentarfeltet handler om blogger som de legger ut i sin helhet, slik som er gjort med hans eget innlegg i dag, men mener det er rimelig feigt å ikke ta diskusjonen og være ærlig på policyen om at bloggeren selv har redaktøransvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Så, det store spørsmålet nå (for dette irriterer meg grenseløst i dag) er hva vi gjør ved neste overtramp fra en Nettavisen-blogger...  Det han sier er jo at hans medie (Nettavisen) har strengere retningslinjer enn feks en podcast, sier han implisitt at vi bør melde overtramp inn til pressens faglige utvalg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
1 minutt siden, CecilieX skrev:

Han svarer selv i kommentarfeltet at Nettavisen har og tar ansvar når de legger ut blogg. Tidligere har de sagt at de er å betrakte som en plattform og ikke tar ansvar for ytringene. Det finnes jo også en disclaimer nederst på alle blogger der bloggeren selv står ansvarlig for sine ytringer.

http://imgur.com/mlFLi4F

Jeg antar at svaret som han gir i kommentarfeltet handler om blogger som de legger ut i sin helhet, slik som er gjort med hans eget innlegg i dag, men mener det er rimelig feigt å ikke ta diskusjonen og være ærlig på policyen om at bloggeren selv har redaktøransvar. 

Ja, det er den jeg sitter og sturer over nå. Det blir litt opp til tolkning også, men kan de "eie" ansvar for noe, men ikke alt, når det likevel er deres plattform? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...