Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På ‎04‎.‎04‎.‎2017 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Nav trakk alltid for lite da jeg fikk sykepenger / aap. Det jeg fikk fra arbeidsplassen ble trukket rett. Alltid baksmell da jeg fikk fra nav. 

Anonymkode: 19415...75d

Det er du som har oppgitt hva de skal trekke i skattekortet ditt. Nav og arbeidsgiver velger ikke dette selv.

Anonymkode: a627b...12e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som har oppgitt hva de skal trekke i skattekortet ditt. Nav og arbeidsgiver velger ikke dette selv.

Anonymkode: a627b...12e

Jepp, men for de som nekter å ta ansvar for sin egen økonomi, så er det jo så enkelt å skylde på de man får penger fra, i dette tilfellet NAV :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også baksmell da jeg gikk over på AAP i kombinasjon med redusert jobb, fordi jeg ikke hadde registrert at NAV brukte tabelltrekk slik som min hovedarbeidsgiver, og ikke prosenttrekk. Jeg fikk fikset dette da de ble oppdaget (alstå når smellen kom i fjor) og fikk en bitteliten baksmell i år som nok skyldes de 4 månedene der trekket var feil. 

Når det gjelder de som synes det er på sin plass å be folk ta ansvar for egen økonomi og så videre, så føler jeg at det også er på sin plass å minne om at det kan være ulike grunner for at mennesker er i AAP. Ulike sykdommer rammer ulikt, og for enkelte kan sykdom bidra til at nettopp det å kontrollere at NAV gjør rett, eller at alle økonomiske forhold er på plass, kan være en utfordring. For litt over et år siden hadde jeg store vansker med å holde tritt med slikt. Nå som min kroniske sykdom er mer stabil er jeg i bedre stand til å få oversikt og se hva som må gjøres. 

Så, selvsagt skal folk i utgangspunktet ta ansvar for egen økonomi, men det er ikke dermed sagt at alle er i stand til å henge med i svingene hele tiden. 

Anonymkode: d82a0...881

• Liker 1
Skrevet

Jeg byttet jobb i fjor, og fikk nytt skattekort hvor skatteetaten hadde beregnet min nye skattesats til 13%. 
Selv etter jeg var i kontakt med dem, mente dem at dette kunne være riktig. 
Hadde jeg stolt på dem, hadde det blitt 30 000,- i baksmell. 

Skrevet

Ryddet for personangrep.

Edie, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips til deg; unngå i hvert fall tabelltrekk når du har AAP. Jeg fikk baksmell det første året på AAP, endret til prosenttrekk i fjor og får igjen 18.000 i år. Jeg satte riktignok trekket ganske høyt, men for meg er det den letteste måten å spare noe på når jeg får minstesatsen på AAP. 

Anonymkode: 8a6cb...d0f

• Liker 1
Skrevet

Som andre skriver - hovedarbeidsgiver trekker fra tabellkort, biarbeidsgiver fra prosentkortet. Du kan lese om dette her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/skattetrekk-på-ytelser-fra-nav

For å endre skattetrekk går du til http://www.skatteetaten.no/endre

Det lønner seg å følge med i løpet av året også, man har vel litt kontroll på skatten din nå man har lønnsinntekt også. Det er ihvertfall ikke lurt å slutte å følge med når inntektene plutselig endrer seg.

AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde med meg og, skattet som om summen jeg fikk i aap var årsinntekt. Skikkelig kjipt, men det skjedde bare første året i overgangen mellom sykepenger og aap. Den gang sendte man heller ikke inn skattekort, og jeg var for sliten til å sjekke opp ting. Måtte pent betale rundt 20.000 i baksmell. 

Anonymkode: 8cadc...f46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...