AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Rose er jo et relativt populært navn i engelskspråklige land, og der uttales det jo "råos", altså det engelske ordet for en rose. Men hvordan uttales det i Norge? Blir det fortsatt den engelske versjonen "råos" eller blir det "rose" som i blomsten? Sambo og jeg diskuterer (fremtidige) barns navn, og han vil så gjerne ha Rose som fornavn hvis vi en dag får en jente. (Han er britisk.) Men tenker at det fort kan bli litt sært, der barnet risikerer å enten få navnet sitt uttalt med skikkelig tykk og overdreven engelsk eller på norsk som i blomsten rose, noe jeg synes høres litt rart ut. Men ikke vet jeg, jeg har aldri kjent noen eller hørt om noen i Norge som het Rose. Kanskje noen av dere har? Hvordan ville du ha uttalt navnet? På "engelsk" måte eller "norsk" måte? Synes du det høre dumt/unødvendig komplisert ut å ha et utenlandsk navn på et barn som kommer til å bo i Norge? Anonymkode: f784f...25c
Salka Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Jeg kjente ei som heter Rose og hun uttalte det på norsk, altså som i blomsten rose. Om hun hadde norske foreldre eller ikke vet jeg ikke da dette er ca hundre år siden. Syns egentlig navnet Rose er litt fint jeg. Er jo mange substantiv som også er navn som Tone, Tale, Bjørn osv. 3
Monstrum Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Jeg jobbet med en som het Rose for noen år siden. Hun var norsk, med norske foreldre, og uttalte navnet på norsk. Tenkte aldri over at det var noe rart, selv synes jeg det er fint navn 2
Gjest Linaria Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Jeg noen som heter det og uttaler det på norsk.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #6 Skrevet 3. april 2017 Rose,som i blomsten på norsk. Anonymkode: a4b0a...711 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 Eneste jeg vet om med det navnet uttaler det selv som blomsten. Anonymkode: e457f...37f
Vox_populi Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 Hvis du absolutt skal ha et plantenavn, ta heller et som høres ut som et personnavn: Georgine! 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 Norskt. Kjenner ei Rose, uttaler det norskt. Anonymkode: 0e13c...2c1
Rosalie Skrevet 4. april 2017 #11 Skrevet 4. april 2017 Det er da et helt normalt navn i Norge, som uttales som det skrives. 1
Fashionistaen Skrevet 4. april 2017 #12 Skrevet 4. april 2017 Rose uttales som blomsten i Norge. Forøvrig et veldig vakkert navn, synes jeg 1
abstinent Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 Jeg har kjent to med dette navnet, begge uttalte det på norsk.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #14 Skrevet 6. april 2017 Trådstarter her. Takk for alle svarene! Jeg visste ikke at Rose var et så vanlig navn, så er litt overrasket over så mange svar. Som jeg sa i hovedinnlegget så har jeg aldri møtt eller hørt om noen med det navnet i Norge, så er uansett glad jeg spurte. Litt fint å høre at det er så uproblematisk med tanke på uttale, og for meg så høres plutselig ikke Rose ut som et så rart navn til å bruke her i Norge likevel, da jeg i bunn og grunn egentlig liker navnet... Anonymkode: f784f...25c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå