Gå til innhold

Psoriasis og andre hudsykdommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på åssen personer med psoriasis og andre hudsykdommer gjør det med tanke på dating og eventuelt forhold. Kjenner selv jeg sliter en del når jeg aldri vil vise megselv naken for kjæresten.. Vil egentlig bare høre hvordan dere forholder dere til det :)

Anonymkode: 8476f...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røyker du? Jeg har det ikke selv men kan skjønne det er kjipt.

Anonymkode: 86876...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoppa

Hva har røyk med det å gjøre? 

Ts, det går helt fint her. Hvor er du mest plaget? For min del er det er slik jeg er, og det kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg trigges av en del matvarer og stress, får ingen forbedring av metex, men kan til en viss grad kontrollere det med mat, men ikke alltid. Tror personlighet er viktigere enn sykdommer man ikke kan kontrollere når det kommer til å skremme bort partnere :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har atopisk eksem, og er hardest rammet i ansiktet. Men jeg er jo veldig nøye, med alt jeg spiser og gjør, og smører meg godt da jeg dater. Og skulle jeg få et kraftig utbrudd i ansiktet, da jeg skal på første date, så avlyser jeg, og skylder på sykdom.

Anonymkode: 76ec7...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke psoriasis selv, men kjæresten min har det (dog ganske lite utbredt). Det har aldri plaget meg i det hele tatt. Mitt tips ville være at du forklarer hva det er og at det ikke er smittsom osv. Det er nok ikke alle som har kjennskap til psoriasis fra før, og jeg tror forklaring i mange tilfeller kan hjelpe :)

Anonymkode: fd44a...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mest plaget på beina og armene men føler ikke jeg har blitt så komfortabel med det enda at jeg kan kaste klærne å bare si fuck it. Føler det går utover samlivet i heimen noe som er trist :/ Går til lysbehandling med lite fremgang, noe spesiell mat du unngår?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blei fort ikke annonym men hu veit det ikke er smittsomt heller det at jeg føler meg veldig lite fin🙈 fra meg som da er ts :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på leggene og hodebunnen, men har en ganske mild grad av det. Heldigvis så skjuler jo håret en del, men vondt/irriterende er det (åpne sår). For leggene så ser de bare super tørre ut, men det hjelper noe med fuktighetskrem og en krem som jeg fikk på respet av legen (som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på nå). Smører meg alltid før sengekos, eller om jeg skal gå ute med bare ben. Dessverre så er jeg ikke en av disse som fikk milelange og nydelige bein av han der oppe (om man tror på slikt) så akkurat det driter jeg litt i. Jeg føler meg ikke nydelig, men med atopisk eksem i ansiktet, bleik som en fisk og bivirkninger (kviser) fra en annen medisin, så er psoriasis det minste problemet. 

Men sånn til sengekos, nei jeg føler meg ikke akkurat veldig sexy. 

 

 
Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å være ærlig om det, det er jo lett synlig på hendene mine f.eks, som ser eldre ut enn moren min på 70 (jeg er i 30 årene). De verste stedene dekker jeg til, og når jeg er skikkelig betent så holder jeg meg inne. Har hatt det hele livet, og har vært innlagt på rikshospitalet flere ganger. Nå er nok jeg et ekstremtilfelle, men selv jeg har funnet noen som blir glad i meg :) 

Husk at livet er ditt også! Det er ikke noe gøy og ha sårene sine på utsiden sånn at alle andre ser det, men sånn er det bare. Sender ihvertfall en stor klem til deg TS, jeg vet hvordan det er.

Hilsen kvinne.

Anonymkode: 427d3...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All respekt til dere som tar det på strak arm og gir litt f I det. Er nok kommunikasjon og ta det steg for steg ganske sakte som ser ut som løsningen for min del. Veit selv at det plager meg mer en henne men forsatt redd for å ikke være "sexy" når buksa droppes å utslette vises eller føles av hennes hender. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Jeg har flere kroniske hudsykdommer og lever på blå resept generelt. Men ingen kan se det. Etter mange år med prøving og feiling vet jeg hva som skal til for å være symptomfri. I blant trenger jeg behandling, men det er vel fire år siden forrige strålebehandling (atopisk) og lysbehandling har jeg ikke hatt på ti år. 

Ikke tenk så mye på hva andre syns, gjør noe med hva du selv syns. Det er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoppa
2 timer siden, Craver skrev:

 Mest plaget på beina og armene men føler ikke jeg har blitt så komfortabel med det enda at jeg kan kaste klærne å bare si fuck it. Føler det går utover samlivet i heimen noe som er trist :/ Går til lysbehandling med lite fremgang, noe spesiell mat du unngår?:)

Hvor lenge har du hatt psoriasis? Jeg hadde bare litt eksem innimellom som tenåring, og fikk psoriasisen først som 22åring. Men jeg visste at det kom siden mange på begge sider av familien har det. Jeg har i ansikt, hodebunn, lår, knær og tidvis bakpå skuldrene.
Av mat har jeg noen allergier og intoleranser som jeg MÅ holde meg unna, deriblant gluten og hvetestivelse. Jeg får utbrudd nesten på minuttet av hvete, soya og mais. Mais trigger meg noe helt enormt selv om jeg bare har et svært lite utslag på det på allergitester hos lege.

Det jeg og gjør er å spise mye omega3 tilskudd- ca 3g for dag, i tillegg til collagen og d-vitamintilkudd. Jeg tror det har hjulpet, for jeg er mer rød/rosa  enn full av skorper. Stortsett bare rosa og tørr, og ansiktet er helt fint så lenge jeg ikke spiser maisholdige produkter. 

Om dette funker for andre vet jeg ikke, men for meg har det hjulpet mye. Jeg kan velge hva som er værst- den maten jeg vil ha eller utbrudd, og jeg vet nå ca hvor mye jeg tåler av de ulike tingene. Lysbehandling har aldri hjulpet for meg. Basert på mine erfaringer, er en liten blodprøve for å utelukke eventuelle allergier eller intoleranser lurt- jeg tror ikke at det å gi kroppen ting den ikke tåler er gunstig når det er snakk om en autoimmun sykdom- men det er ingen garantier for at det hjelper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...