Gå til innhold

lover og regler rundt semeie.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper noen kan umiddelbart si noe om dette. 

Vi eier en leilighet (selveier) i et sameie. Det har blitt vedtatt at det skal bli gjort oppussing i dette bygget og at alle eierne skal betale for dette. Problemet er at vi og jeg vet med sikkerhet om to til som ikke har fått informasjon om dette møte hvor dette ble vedtatt. Spm mitt er om det er lov å innkreve penger for denne oppussingen da vi ikke har blitt informert om møte og dermed ikke hatt mulighet til å stemme.  Første innbetaling (på 15000) for denne oppussing skal også allerede skje i mai, altsa kun en månde etter avstemmingen. Er det også lov å sette en så kort tid for en så stor pengesum. Vi har barn og jeg er student, så vi har ikke mye ekstra å rutte med i mnd. 15000 i mai er ikke overkommelig for oss. Men hva slags valg har vi? 

Anonymkode: 88c9d...597

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har nok hatt generalforsamling. Da får man innkalling flere uker i  forkant. Høres jo ikke som det er gått etter boka. Som regel blir oppussing planlagt i god tid, gjerne året før. Om de har lov og innkreve på så kort sikt det vet jeg ikke. Er dere ikke knyttet til et Boligbyggelag?

Anonymkode: dc815...46b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke noe valg. Så da er det bare å ta opp lån. 

Anonymkode: 57134...e54

Skrevet (endret)

Hei takk for svar. Ja det har vært generalforsamling (gikk litt vel fort i svingene da jeg skrev innlegget :p). Nei det har ikke gått helt etter boka, "boligbyggelaget" avskriver seg alt annsvar og hevder de har sendt ut informasjon i god tid i forkant, så det er posten vi må klage til. Da har posten tydligvis selektivt unnlat og gi oss 3 informasjons/innkallingsbrev fra dem.  Den korte firsten sier de er helt opp til styret av sameie, og at har rett til å innkreve penger med dagersforvasel om de ønsker det. Jeg må innrømme at vi føler oss litt rådløse her hvis det stemmer. Annslaget for oppussingen er vistnok veldig grovt beregnet og summen vil antaklig bli mye høyre. Nå skal innbetallingene skje på 4 betallinger (så 15000x4) på 4 suksessive månder. Jeg må være helt på jordet, for jeg mener dette er såpass mye penger på så kort tid at jeg tenker de fleste husstander i Norge ville kjent dette godt i lommeboka. Især med en så kort forvasel. Oppussingen skal heller ikke skje før neste år, så hvorfor det haster sånn vet jeg ikke. 

Hehe ja jeg kunne ønske vi kunne ta opp lån, men er ikke så lenge siden vi kjøpte leiligheten så lån har vi oppi hue og r*****.  Jeg ser faktisk ikke noen annen utvei enn å selge leiligheten men vi rekker jo ikke det på en mnd. Har vi virkelig ingen rettigheter her?! 

Endret av snorkfrk
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan da ikke være lovlig? Sånn at jeg revurderer å kjøpe meg noe nå...

Anonymkode: ff118...86c

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med huseiernes landsforbund, dem har jurister som kan si noe om dette har foregått korrekt eller ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg glad jeg bor i enebolig altså!!

Ts, dette kan umulig være lov. 

Anonymkode: bbbb4...94e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så sant jeg har forstått så kan de ikke kreve at dere betaler i år det som skal gjøres neste år. De aller fleste har jo ikke så mye penger sånn på stående fot. Det er jo ikke sikkert folk bor der neste år engang. Forskuddbetaling har jeg ikke hørt om. Dere bør sjekke mer ut av denne saken. boligbyggelag skal være der for og hjelpe beboere når det gjelder lovverk så at de fraskriver seg dette er merkelig. Er du sikker på at dere ikke har misforstått noe her? Snakk med styret.

Skrevet

Her er det flere som ikke vet hva de prater om.

ts sier det gjelder en selveierleillighet. Dette er altså ikke et borettslag, og boligbyggelag er totalt urelevant.

Du sier at det har vært holdt et møte, Ts. Mener du sameiermøte? Det som holdes en gang pr år? (Generalforsamling er i borettslag).

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på det ikke er fire innbetalinger som tilsammen utgjør 15.000? 

Har dere fått et skriftlig vedtak, hvordan er i så fall beskrevet der?

Anonymkode: d050e...9d5

Skrevet
6 minutter siden, Aqua skrev:

Her er det flere som ikke vet hva de prater om.

ts sier det gjelder en selveierleillighet. Dette er altså ikke et borettslag, og boligbyggelag er totalt urelevant.

Du sier at det har vært holdt et møte, Ts. Mener du sameiermøte? Det som holdes en gang pr år? (Generalforsamling er i borettslag).

Jeg skal si jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om selv, kan alt for lite om dette :P Men ja det har vært sameiemøte ( jeg fikk informasjonen idag, en uke etter møtet). Sameiet har en eidomsforvalter?! De har vi kontaktet og de fraskriver seg alt ansvar. 

Skrevet
1 minutt siden, snorkfrk skrev:

Jeg skal si jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om selv, kan alt for lite om dette :P Men ja det har vært sameiemøte ( jeg fikk informasjonen idag, en uke etter møtet). Sameiet har en eidomsforvalter?! De har vi kontaktet og de fraskriver seg alt ansvar. 

Ok, antar du mener forretningsfører.

Forretningsfører mener altså at utsending er sendt som den skal? Den skal forresten sendes tidligst 20 dager, og senest 8 dager før møtet. 

Gitt at de kan dokumentere at en korrekt utsending er sendt ut, med korrekte datoer etc, er det nok dessverre lite du kan gjøre i forhold til innkallingen. Er dere mange seksjoner?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på det ikke er fire innbetalinger som tilsammen utgjør 15.000? 

Har dere fått et skriftlig vedtak, hvordan er i så fall beskrevet der?

Anonymkode: d050e...9d5

Jeg har ikke fått noe referat fra møtet ennå men jeg fikk informasjonshefte som beskriver alternativene som kunne stemme over. Det alternativet som ble vedtatt står beskrevet slik; kapitalinnkrevningen skjer gjennom 4 innbetalinger under 2017 mai,juni,juli og august. så er det forklart som en brøk for hvor stor leiligheten er og hvor mye dette utgjør per innbetaling og hva som utgjør totalen, så har har nok ikke misforstått desverre. 

Skrevet
1 minutt siden, Aqua skrev:

Ok, antar du mener forretningsfører.

Forretningsfører mener altså at utsending er sendt som den skal? Den skal forresten sendes tidligst 20 dager, og senest 8 dager før møtet. 

Gitt at de kan dokumentere at en korrekt utsending er sendt ut, med korrekte datoer etc, er det nok dessverre lite du kan gjøre i forhold til innkallingen. Er dere mange seksjoner?

hehe ja takk det jeg mener :) De startet vel egentlig alt med å si at vi enten løy/ikke hadde registert postadresse/posten hadde gjort en feil. Vi spurte faktisk ikke om dokumentasjon. Informasjonsheftet jeg nå har mottatt har ikke blitt sendt men lagt utenfor døren min. Vi er i overkant av 30, hittil vet jeg om to andre som heller ikke fikk dette tilsendt på forhånd. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sant jeg har forstått så kan de ikke kreve at dere betaler i år det som skal gjøres neste år. De aller fleste har jo ikke så mye penger sånn på stående fot. Det er jo ikke sikkert folk bor der neste år engang. Forskuddbetaling har jeg ikke hørt om. Dere bør sjekke mer ut av denne saken. boligbyggelag skal være der for og hjelpe beboere når det gjelder lovverk så at de fraskriver seg dette er merkelig. Er du sikker på at dere ikke har misforstått noe her? Snakk med styret.

Jeg håper dette stemmer, jeg syns også det fremstår rimelig useriøst å kreve inn penger nå da ingenting skal bli gjort før neste år.  Så vidt jeg har forstått det av styre, foreligger det ikke en gang et skikkelig tilbud. De krever altsa innbetaling nå, av et beløpet som er basert på synsing og sansing. 

Skrevet
2 minutter siden, snorkfrk skrev:

hehe ja takk det jeg mener :) De startet vel egentlig alt med å si at vi enten løy/ikke hadde registert postadresse/posten hadde gjort en feil. Vi spurte faktisk ikke om dokumentasjon. Informasjonsheftet jeg nå har mottatt har ikke blitt sendt men lagt utenfor døren min. Vi er i overkant av 30, hittil vet jeg om to andre som heller ikke fikk dette tilsendt på forhånd. 

Forretningsfører har ikke noe å vinne på å skulle unnlate å informere om noe slikt til en sameier. 

Jeg ville starter med å sende en høflig e-post til forretningsfører med styreleder i kopi, og etterspurt hvilken dato innkallingen ble sendt på, og til hvilken adresse. Be samtidig om å få en kopi av innkallingen.

Skrevet

Nettopp derfor legger vi et skriv i hver postkasse, sendes ikke i posten, og så sendes samme skrivet på mail. 

Da kan ingen komme og si at de ikke har mottatt innkalling. 

Ellers er jeg enig i at det høres helt på trynet ut å kreve inn penger allerede nå når ting ikke skal gjøres for neste år. 

Skrevet

Nå er det jo bestemt, så lite vi kan gjøre fra eller til. Men vi sitter uansett igjen med problemet; hvordan skal vi klare å betale for dette? 60.000 på 4 måneder?!? Uansett om vi lever på luftsuppe denne perioden får vi ikke skrape sammen den summen. Jeg fatter heller ikke at andre i bygget skal ha råd?! Vi er jo ikke fattige men dette er mye penger for en helt uforutsett utgift. Hadde vi vist om dette lenge i forveien kunne vi jo gjort tiltak for å få satt av penger men en mnd(!!!) Ingen som vet om dette faktisk er lovlig? Betalingsevne kan umulig ha blitt tatt i betraktning her. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, snorkfrk skrev:

Nå er det jo bestemt, så lite vi kan gjøre fra eller til. Men vi sitter uansett igjen med problemet; hvordan skal vi klare å betale for dette? 60.000 på 4 måneder?!? Uansett om vi lever på luftsuppe denne perioden får vi ikke skrape sammen den summen. Jeg fatter heller ikke at andre i bygget skal ha råd?! Vi er jo ikke fattige men dette er mye penger for en helt uforutsett utgift. Hadde vi vist om dette lenge i forveien kunne vi jo gjort tiltak for å få satt av penger men en mnd(!!!) Ingen som vet om dette faktisk er lovlig? Betalingsevne kan umulig ha blitt tatt i betraktning her. 

Slik er det å bo i sameie. Dere får på kort sikt ta opp forbrukslån, og på lang sikt øke inntektene kraftig. 

Anonymkode: 57134...e54

Skrevet

Men TS, leste du protokollen fra fjorårets møte da du kjøpte leiligheten? Det kan hende dette har ligget i kortene fra i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...