AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Hei! Fikk påvist lette celleforandringer før nyttår, og HPV-virus. Tenkte ikke noe mer over det, og skal på ny kontroll i mai. Men nå slo det meg at jeg har hatt samme partner i snart 7 år. Forrige celleprøve i 2013 var negativ. Kan HPV ligge "å lure" såpass lenge før det slår ut, eller kan mannen min ha vært ute og kost seg? Anonymkode: cce7b...306
Winry Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Myte 3: Dersom HPV-smitte blir oppdaget i et langvarig forhold betyr det at en av partene må ha vært utro Fakta: Selv om HPV-infeksjon går over av seg selv i løpet av 6-24 måneder i over 90 prosent av tilfellene, er det noen som har pågående infeksjon over mange år. Det er umulig å vite når du ble smittet. HPV smitter først og fremst ved intim kontakt, men HPV kan også smitte ved annen hudkontakt. Kilde: http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpv
Avocado90 Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Celleforandringer og HPV er jo to forskjellige ting. Det er mulig å ha HPV og ikke ha celleforandringer - det gjelder mange. HPV i seg selv gir sjelden noen symptomer. Dersom du ikke testet deg for HPV i 2013, så aner du jo ikke om du hadde det da. Det kan du godt ha hatt.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 Lurer på dette jeg også🙈 Sannstynligheten for at Ts har hatt det i 7 år er jo 10% da? Forstår jeg det rett? Samme har skjedd meg, og har egentlig aldri falt helt til ro med at jeg skal ha hatt HPV i ti år? Særlig uten at jeg har hatt celleforandringer før nå? Anonymkode: a93e9...0c9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Begge deler er mulig. Men syns det er grunnlag for skepsis her.. Anonymkode: 8056e...612
Avocado90 Skrevet 3. april 2017 #6 Skrevet 3. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på dette jeg også🙈 Sannstynligheten for at Ts har hatt det i 7 år er jo 10% da? Forstår jeg det rett? Samme har skjedd meg, og har egentlig aldri falt helt til ro med at jeg skal ha hatt HPV i ti år? Særlig uten at jeg har hatt celleforandringer før nå? Anonymkode: a93e9...0c9 Det finnes 29 ulike hovedformer for HPV, hvorav ca. 6 er de skadelige som kan lede til kjønnsvorter eller celleforandringer og eventuell kreft. Det er ikke mulig å få vite hvor lenge man har hatt HPV ved en test. Det eneste man kan gjøre er jo rett og slett å teste seg (for alt) regelmessig, eller i hvert fall ved ny partner. Du kan ha HPV lenge uten at det leder til celleforandringer, men hvor lenge og hva som er sannsynlig her er dessverre umulig for en lege å si deg.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #7 Skrevet 3. april 2017 25 minutter siden, Avocado90 skrev: Det finnes 29 ulike hovedformer for HPV, hvorav ca. 6 er de skadelige som kan lede til kjønnsvorter eller celleforandringer og eventuell kreft. Det er ikke mulig å få vite hvor lenge man har hatt HPV ved en test. Det eneste man kan gjøre er jo rett og slett å teste seg (for alt) regelmessig, eller i hvert fall ved ny partner. Du kan ha HPV lenge uten at det leder til celleforandringer, men hvor lenge og hva som er sannsynlig her er dessverre umulig for en lege å si deg. Kjønnsvorter er kanskje kjedelig å få, men de er ikke skadelige. Det er celleforandringer man skal være obs på. Anonymkode: 63e7a...bdc 1
Avocado90 Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjønnsvorter er kanskje kjedelig å få, men de er ikke skadelige. Det er celleforandringer man skal være obs på. Anonymkode: 63e7a...bdc Jeg ville lagt kjønnsvorter i kategorien "skadelig" ettersom det er i mine øyne et stort problem, men med skadelig mener jeg selvsagt ikke livsfarlig. Skadelig = betydelige negative konsekvenser, i motsetning til de symptomfrie. Endret 3. april 2017 av Avocado90 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på dette jeg også🙈 Sannstynligheten for at Ts har hatt det i 7 år er jo 10% da? Forstår jeg det rett? Samme har skjedd meg, og har egentlig aldri falt helt til ro med at jeg skal ha hatt HPV i ti år? Særlig uten at jeg har hatt celleforandringer før nå? Anonymkode: a93e9...0c9 Samme slo meg også! Men som det ble sagt over her, jeg ble jo ikke testet for HPV i 2013. Men det er jo litt rart at vi begge to har hatt HPV i 7+ år? Hadde slått meg mer til ro hadde det vært 2-3 år med samme partner.. Anonymkode: cce7b...306
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #10 Skrevet 4. april 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme slo meg også! Men som det ble sagt over her, jeg ble jo ikke testet for HPV i 2013. Men det er jo litt rart at vi begge to har hatt HPV i 7+ år? Hadde slått meg mer til ro hadde det vært 2-3 år med samme partner.. Anonymkode: cce7b...306 Jeg synes det er veldig rart, er jo kun 10% sjanse for at det ikke har skjedd noe bak min rygg 😜 Legene svarer meg ikke ordentlig de heller, har du spurt legen din? Anonymkode: a93e9...0c9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er veldig rart, er jo kun 10% sjanse for at det ikke har skjedd noe bak min rygg 😜 Legene svarer meg ikke ordentlig de heller, har du spurt legen din? Anonymkode: a93e9...0c9 Hehe, det har du rett i! Nei jeg har ikke det, tenkte ikke på det før i ettertid. Men skal spørre når jeg skal ta ny celleprøve, om hvor lenge man kan gå med HPV, eventuelt om den kan "ligge" i kroppen før den slår ut. Har du hørt med typen din da? Min bare fnyser og sier jeg er dum. Men er jeg egentlig det?? 😛 Anonymkode: cce7b...306
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hehe, det har du rett i! Nei jeg har ikke det, tenkte ikke på det før i ettertid. Men skal spørre når jeg skal ta ny celleprøve, om hvor lenge man kan gå med HPV, eventuelt om den kan "ligge" i kroppen før den slår ut. Har du hørt med typen din da? Min bare fnyser og sier jeg er dum. Men er jeg egentlig det?? 😛 Anonymkode: cce7b...306 Samme sier min. Oppdater gjerne når du har snakket med lege Anonymkode: a93e9...0c9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2017 #13 Skrevet 6. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme sier min. Oppdater gjerne når du har snakket med lege Anonymkode: a93e9...0c9 Det skal jeg gjøre. Lykke til og god bedring 😉 Anonymkode: cce7b...306
Gjest Tamsi Skrevet 6. april 2017 #14 Skrevet 6. april 2017 På 3.4.2017 den 16.49, AnonymBruker skrev: Kjønnsvorter er kanskje kjedelig å få, men de er ikke skadelige. Det er celleforandringer man skal være obs på. Anonymkode: 63e7a...bdc Egentlig kan man trøste seg med at man ikke har fått en av de skadelige variantene, siden den som gir vorter ikke skal føre til celleforandringer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå