AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #1 Skrevet 3. april 2017 Etter mye bråk med ulike instanser som barnevern, nav, bup, fv-kontoret og en barnemor som er totalt usikket til å være mor (vi snakker omfattende rusproblemer, en renn av mannfolk i huset mm.) har vi må fått permanent vedtak om at min mann (barnets far) og jeg (stemor) skal overta den daglige omsorgen for hans datter som i år fyller 9 år. Hun skal bo permanent hos oss men skal ikke bytte skole el. siden vi bor i samme by. Her er saken, jeg har ingen biologiske barn selv men har jo hatt en forhold til denne jenta siden hun var 3 år og nå skal vi innrede rom til henne. Hun bor hos oss nå men litt provisorisk på et annet rom. Rommet hun skal ha her er romslig og fint med utsikt mot hagen og med en liten balkong. Jenta vil ikke ha med seg mye fra moren, noen få personlige eiendeler og de klærne som ikke er ødelagte er alt. Sengen hennes lukter vondt av urin og har svimerker etter sigaretter så den skal ikke bli med. Kan dere flinke KG kvinner hjelpe meg med en innkjøpsliste til hva vi trenger å kjøpe inn, seng er allerede bestilt, samt garderobe. Må legge til at vi begge har så vondt av jenta som aldri har hatt sitt eget hyggelige rom. Hun har bla. våknet midt på natten av en ravende full mann som har kommet inn på romet hennes midt i natten og lagt seg i sengen hennes og tisset..... ja, det er bare noe av det hun har opplevd. Jenta går til psykolog en gang i uken for å bearbeide alt det vonde hun har opplevd, hun har heldigvis mange venner og klarer seg bra på skolen. Anonymkode: bfb54...598
Sirah Skrevet 3. april 2017 #2 Skrevet 3. april 2017 Huff så ille! Enda godt den lille jenta kommer til dere ♥️ Hva med å bruke google for å finne inspirasjon? Dette kan du jo også gjøre sammen med jenta slik at hun kan finne en stil hun liker. Ellers kan det være greit med speil, skrivebord og stol, en kommode og kanskje en bokhylle? Pluss diverse pynt og bilder som hun liker. 1
Lou Salome Skrevet 3. april 2017 #3 Skrevet 3. april 2017 Det var da voldsomt til utlevering av mor og mye unødvendig bakgrunnsinformasjon for å få rådet: mal lyst, og ta henne med på ikea så hun selv kan velge teppe, en liten skrivepult, en stol, noen puter, evt gardiner. Billyhyllene er fine til bøker og leker. Skuffer, skap, hyller trenger hun mye av etter hvert, men alt behøver ikke å være på plass fra dag én siden hun ikke har med seg så mye. Bilder har de på ikea, ellers kan en lavalampe være kult på ent slikt rom (og fungere som nattlys). Fåes på Clas Ohlson. 10
skruf Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 Må innrømme at jeg lurer litt på hvorfor hun ikke allerede har sitt eget rom hos dere....? Hun har vel hatt samvær med far, så da burde hun ha hatt sitt eget rom. Iallefall mtp hvor ustabilt hun har hatt det hos mor, så ville det vært ekstra viktig med noe som hadde vært bare hennes hos dere (husker selv hvor kjipt det var da jeg var på samvær hos pappa og måtte sove på flatseng på det rommet han brukte som kontor, mens halvbroren min hadde sitt eget flotte barnerom. Så beklager hvis jeg er litt forutinntatt pga egne opplevelser i barndommen) Men uansett, det kan være mange grunner til det, så bra at dere gjør noe med saken nå. For det første så ville jeg ha planlagt barnerommet sammen med jenta. Det tror jeg vil bli fint. La henne være med å bestemme hvilket tapet/maling hun ønsker seg på veggene. Hvilke gardiner hun synes er fine. Hun vil også trenge ei seng, en skrivepult til å gjøre lekser ved, en kommode eller et skap til klær. Hun er i den alderen at hun sikkert leker enda, så et oppbevaringssystem til leker er fint. Jenter har ofte utrolig mye småtterier til leker (mine var veldig glad i polly pocket, lego friends, barbiedukker med tilbehør). Ei bokhylle ville også vært fint (kan anbefale lesestund på sengekanten hver kveld, for å avslutte dagen på en fin måte og for å trygge henne). Hun bør ha ei lita lampe over sengen, ei taklampe og et lekselys på skrivepulten. Et gulvteppe er også fint, gjør rommet lunere. Bilder/plakater på veggene for å gjøre rommet koseligere. Men igjen; ta henne med på planleggingen 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Jeg tenker at ei bokhylle er veldig kjekt å ha. Skulle gjerne hatt det på våre barns rom. Hadde vi hatt barnerom med balkong, ville jeg puttet et minidrivhus der, noe sånt som dette. Anonymkode: da551...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #7 Skrevet 3. april 2017 La jenta være med å bestemme hva som skal kjøpes og hvilke farger rommet skal males i. Aller helst bør hun få være med på.innkjøpene, også. Anonymkode: ffde2...0d4 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter mye bråk med ulike instanser som barnevern, nav, bup, fv-kontoret og en barnemor som er totalt usikket til å være mor (vi snakker omfattende rusproblemer, en renn av mannfolk i huset mm.) har vi må fått permanent vedtak om at min mann (barnets far) og jeg (stemor) skal overta den daglige omsorgen for hans datter som i år fyller 9 år. Hun skal bo permanent hos oss men skal ikke bytte skole el. siden vi bor i samme by. Her er saken, jeg har ingen biologiske barn selv men har jo hatt en forhold til denne jenta siden hun var 3 år og nå skal vi innrede rom til henne. Hun bor hos oss nå men litt provisorisk på et annet rom. Rommet hun skal ha her er romslig og fint med utsikt mot hagen og med en liten balkong. Jenta vil ikke ha med seg mye fra moren, noen få personlige eiendeler og de klærne som ikke er ødelagte er alt. Sengen hennes lukter vondt av urin og har svimerker etter sigaretter så den skal ikke bli med. Kan dere flinke KG kvinner hjelpe meg med en innkjøpsliste til hva vi trenger å kjøpe inn, seng er allerede bestilt, samt garderobe. Må legge til at vi begge har så vondt av jenta som aldri har hatt sitt eget hyggelige rom. Hun har bla. våknet midt på natten av en ravende full mann som har kommet inn på romet hennes midt i natten og lagt seg i sengen hennes og tisset..... ja, det er bare noe av det hun har opplevd. Jenta går til psykolog en gang i uken for å bearbeide alt det vonde hun har opplevd, hun har heldigvis mange venner og klarer seg bra på skolen. Anonymkode: bfb54...598 Og alt dette trenger du å dele med oss for å be om interiørtips!? Personvern, hallo. Anonymkode: 2a6d8...412 7
Lou Salome Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 Begge mine barn lengtet etter sitt eget nattbord, da de fikk nye rom, for det hadde de ikke hatt før. Det stod øverst på ønskelisten. Så hør selvfølgelig med jenta selv, og la henne bestemme. Synd hvis dere kjøper rådyrt skatoll, og hun har en stor drøm om et ikeanattbord, eller hun alltid har villet ha en køyeseng med kosedyr og puter og plass til overnattingsgjester underst, så har dere allerede bestilt en seng... 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #10 Skrevet 3. april 2017 La jenta få bestemme så mye som mulig selv. Da får hun opplevelsen av at det er hennes. Anonymkode: cadd4...9c8 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #11 Skrevet 3. april 2017 Nå er det loppemarked-sesong, så da kan dere jo gå rundt og titte og la henne få velge ut ting selv. Anonymkode: 8b99d...5d6 1
PaperFlower Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 Jeg støtter også forslagene om å spørre henne hva hun ønsker på rommet sitt. Kanskje kunne dere sett på eventuelle kataloger eller nettsider for å se om hun finner noe hun liker? Hvis ikke det er mulig er det jo fint å ta utgangspunkt i farger hun liker, og eventuelle bilder og tema hun er glad i. F.eks liker hun Disneyprinsesser kan dere ha det i bakhodet. Eller hvis hun foretrekker skateboard og litt mer typiske gutte-ting kan jo det være viktig å ha med seg i planleggingen. Ellers er jo seng, klesskap, hyller, nattbort, skrivepult og stol kanskje det aller mest viktige, og det dere sikkert kan prøve å få på plass aller først. Så kan hun selv få velge ut alt av bilder, puter, gulvtepper, sengesett og annet stæsj en senere anledning.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #13 Skrevet 4. april 2017 Hvor vanskelig kan det være? Og hvorfor har dere ikke gjort det før? Anonymkode: 74636...6f7 3
Wit Skrevet 4. april 2017 #14 Skrevet 4. april 2017 La henne selv være med og bestemme. Det blir det aller beste Og ikke lag rommet FOR barnslig. Hun er 9 år og om få år er barnetapet helt ut. Bruk heller bilder og lamper hvis hun ønsker litt Disney stil. Vi hadde køyeseng til datteren vår så hun kunne ha venner sovende i underkøyen + at vi fylte den med puter og hun brukte den som sofa til vanlig. Finn ut hva HUN egentlig ønsker. Ikke hva alle vi her inne tenker
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #15 Skrevet 4. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor vanskelig kan det være? Og hvorfor har dere ikke gjort det før? Anonymkode: 74636...6f7 Ja, det var en hyggelig og hjelpsom kommentar... Anonymkode: 64c31...f91 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #16 Skrevet 4. april 2017 Det spørs på interesser, noen blir fort modne og syns alt er barnslig. Ha tapeten i en nøytral farge, og så kan hun velge gardiner? Kanskje er hun forbi rosastadiet.. Min vil ha Trollsting som er så i vinden nå, og Violetta... Anonymkode: 15661...6b6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #17 Skrevet 4. april 2017 Jeg synes det er veldig OK med mange oppbevaringsesker el.l. Da er det enklere å rydde: Alle dukker i ei eske, alle kosedyr i en annen, all legofriends i en etc. Noen (f.x til lego) kan være helt enkle plastkasser med lokk som man får kjøpt på Europris, mens andre kan være litt mer dekorative (f.x sånne fine tøykurver). Mye fint på nett, f.x riktigeleker.no. Anonymkode: e7934...332 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 Du TS, jeg har tenkt litt på dette innlegget. Du (og din mann) har sikkert levd med viten om denne forferdelige situasjonen jenta har levd i, og er selvsagt veldig opptatt, opprørt og har vært oppslukt av dette i årevis høres det ut som. Nå skal hun endelig få det bra hos dere, og innredning av dette rommet er sikkert et slags symbol på at nå skal hun få det fint, godt og trygt hos dere. På samme måten som man kjøper inn babyutstyr når man er gravid, og bruker en uke på å lage adventskalendere, man legger liksom sin kjærlighet i noe som synes. Selvfølgelig har dere vondt av jenta. Men: det er jo ikke moren du utleverer her, det er jenta. Det er jentas historie, tragedie, liv og identitet. Folk rundt (foreldre i klassen) er sikkert kjempenysgjerrige på hva som har skjedd, og hvordan det nå går. Også av helt ok grunner, mange er sikkert oppriktig bekymret og ønsker henne alt vel videre. Ikke gi dem noe. Spør dem gjerne om interiørtips og om hva som er in- og ut- i jentegjengen på skolen, men hold hennes historie helt privat. Du spør fordi du er nybegynner, ikke fordi HUN har hatt det så fælt. Hadde hun byttet miljø, kunne hun begynt på nytt uten bagasje, nå går ikke det på godt og vondt. Vi har en sånn sak i mitt barns klasse, og gjett om vi spekulerte. Beredskapsforeldrene og fosterforeldrene har derimot vært superprofesjonelle, ikke et vondt ord om foreldrene, generelle utsagn om at "for noen kan det bli litt for vanskelig". Punktum. "Det er så koselig og flott å ha fått omsorgen for akkurat dette barnet". Ingen problemer utover nybegynnerproblemer som du nevner: Hva trengs av utstyr, hvordan arrangere flott barnebursdag? Barnet selv har en forenklet forklaring som alle barna godtar: "Jeg flyttet dit fordi moren min var syk". Hold barnets historie privat. Anonymkode: 5e857...cf6 6
Outlander Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 besøk pinterest.com og skriv inn interior young girls bedroom så får du MANGE idéer!
happiest Skrevet 8. april 2017 #20 Skrevet 8. april 2017 Ville tenkt på at dyre møbler bør kjøpes i en stilren stil slik det ikke blir alt for dyrt p gjøre forandringer senere dersom hun ønsker dette. Spør henne også hva hun ønsker og inkluder henne da føler hun seg gjerne mer tilknyttet til rommet. Ville også laget rommet slik at det er hennes private, altså et fristed for henne. Feks med mulighet for overnatting (etasjeseng, sovesofa), pult, kanskje PC/TV slik hun har et eget rom hvor hun og vennene kan kose seg med film, spill ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå