AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #1 Skrevet 2. april 2017 Jeg satt barnevakt for en 2-åring og en 5-åring igår. Det ble såpass sent at det ble middag hos meg. Moren til 5-åringen kom midt under middagen og spiste sammen med oss. 5-åringen hadde hele tiden vært rolig under middagen frem til moren kom. Da hadde han fått beskjed av meg om å sitte og spise og leke kunne man gjøre når man var ferdig med å spise. 2-åringen trengte ikke å få beskjed, han spiste maten sin rolig med litt søl, men det er ikke noe annet å forvente. Men tilbake til 5-åringen som da begynte å herje da moren kom. Han hoppet i stolen, klatret oppå bordet, over maten, kastet mat på 2-åringen, skrek og sang og likte plutselig ikke maten han fikk servert. Alt dette mens moren satt ved siden av og snakket om alt og ingenting uten å bry seg om sønnen herjet ved siden av. Tilslutt løftet jeg gutten ut av situasjonen og hadde en rolig samtale med han om hvordan man oppførte seg ved matbordet. Dette skjedde uten dramatikk og gutten satte seg rolig på stolen og spiste resten av maten sin. Tilbake satt moren meget fornærmet fordi hun syntes barn burde få lov til å være barn. Det jeg gjorde var over grensen og jeg hadde ikke noe å oppdra sønnen hennes. De dro rett etter middagen og var fornærmet. Moren som hentet 2-åringen senere var enig med meg. Jeg har flere ganger vært på besøk hos begge mødrene, og har bare holdt kjeft når 5-åringen herjet ved matbordet mens mor og far lar han holde på. Men i mitt hus, syntes jeg han burde såpass følge mine regler. Syns dere jeg var urimelig her? Anonymkode: 932ca...428 14
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #2 Skrevet 2. april 2017 Jeg synes du taklet dette på en veldig fin måte. Noe helt annet kan sies om moren! Anonymkode: 9f14e...4da 26
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Hun ble fornærmet ja. Syntes du taklet det fint, men teit at du sladret til hun som kom senere, spesielt om de kjenner hverandre. Det hadde jeg ikke gjort, tror jeg. Fort gjort å bli uvenner sånn. Anonymkode: 945ce...5da 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #4 Skrevet 2. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du taklet dette på en veldig fin måte. Noe helt annet kan sies om moren! Anonymkode: 9f14e...4da Tusen takk. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor moren ble så sur. Jeg er ikke en person som hever stemmen eller kjefter og sitter ofte barnevakt for andre barn med glede. Jeg er foreløpig barnløs, men det hindrer meg ikke i å være glad i barn. Jeg hadde tenkt å kjøpe en bok til henne om skikk og bruk ved matbordet og be om unnskyldning. Men ikke før jeg vet om jeg eller hun som er urimelig. Anonymkode: 932ca...428 1
Biloba Skrevet 2. april 2017 #5 Skrevet 2. april 2017 En femåring bør oppføre seg som folk når han er til bords hos andre, uansett om mor synes det er greit at han er villmann hjemme. Han oppfører seg sikkert fint i barnehagen også uten problemer. Er det ulovlig å irettesette en så stor gutt som herjer så mye, må mor nesten passe ham selv 100%. 11
Biloba Skrevet 2. april 2017 #6 Skrevet 2. april 2017 Men du burde ikke baksnakket hennes foreldrestil overfor moren til det andre barnet, om de kjenner til hverandre 3
Xanadus Skrevet 2. april 2017 #7 Skrevet 2. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt barnevakt for en 2-åring og en 5-åring igår. Det ble såpass sent at det ble middag hos meg. Moren til 5-åringen kom midt under middagen og spiste sammen med oss. 5-åringen hadde hele tiden vært rolig under middagen frem til moren kom. Da hadde han fått beskjed av meg om å sitte og spise og leke kunne man gjøre når man var ferdig med å spise. 2-åringen trengte ikke å få beskjed, han spiste maten sin rolig med litt søl, men det er ikke noe annet å forvente. Men tilbake til 5-åringen som da begynte å herje da moren kom. Han hoppet i stolen, klatret oppå bordet, over maten, kastet mat på 2-åringen, skrek og sang og likte plutselig ikke maten han fikk servert. Alt dette mens moren satt ved siden av og snakket om alt og ingenting uten å bry seg om sønnen herjet ved siden av. Tilslutt løftet jeg gutten ut av situasjonen og hadde en rolig samtale med han om hvordan man oppførte seg ved matbordet. Dette skjedde uten dramatikk og gutten satte seg rolig på stolen og spiste resten av maten sin. Tilbake satt moren meget fornærmet fordi hun syntes barn burde få lov til å være barn. Det jeg gjorde var over grensen og jeg hadde ikke noe å oppdra sønnen hennes. De dro rett etter middagen og var fornærmet. Moren som hentet 2-åringen senere var enig med meg. Jeg har flere ganger vært på besøk hos begge mødrene, og har bare holdt kjeft når 5-åringen herjet ved matbordet mens mor og far lar han holde på. Men i mitt hus, syntes jeg han burde såpass følge mine regler. Syns dere jeg var urimelig her? Anonymkode: 932ca...428 Jeg synes absolutt ikke du var urimelig, du gjorde alt riktig, og det må være tillatt å snakke til et barn selv om foreldrene er der også. Det skulle mor bare vært takknemlig for. Om hun hadde litt selvinnsikt, så ville hun tatt til seg noen gode tips her. Ikke rart barnehagene har mange utfordringer med barna når foreldrene er så sløve med å lære barna vanlig oppdragelse/ bordskikk. Grøss å gru . Barna skal få lov å være barn, så klart, men ærlig talt, oppførselen deres skal ikke gå ut over andre barn og voksne. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #8 Skrevet 2. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun ble fornærmet ja. Syntes du taklet det fint, men teit at du sladret til hun som kom senere, spesielt om de kjenner hverandre. Det hadde jeg ikke gjort, tror jeg. Fort gjort å bli uvenner sånn. Anonymkode: 945ce...5da De kjenner til hverandre fra før og hun kjente til 5-åringen. Anonymkode: 932ca...428 1
Xanadus Skrevet 2. april 2017 #9 Skrevet 2. april 2017 2 minutter siden, Biloba skrev: Men du burde ikke baksnakket hennes foreldrestil overfor moren til det andre barnet, om de kjenner til hverandre Jeg vil tro TS ble veldig usikker på om hun gjorde noe feil her, og spurte derfor den andre moren om hva hun syntes. Det forstår jeg veldig godt. 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #10 Skrevet 2. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De kjenner til hverandre fra før og hun kjente til 5-åringen. Anonymkode: 932ca...428 Jeg var litt for rask med å skrive. Mor til 2-åringen holder bevisst unna sin sønn fra 5-åringen av en grunn. Hun ville egentlig ikke overlate sin sønn hos meg igår pga det, men hun var i knipe. Jeg har passet 5-åringen flere ganger tidligere uten problemer, men det var først når moren kom at han begynte å herje. Det var som å skru på en bryter. Anonymkode: 932ca...428 2
Violetta Skrevet 2. april 2017 #11 Skrevet 2. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor moren ble så sur. Jeg er ikke en person som hever stemmen eller kjefter og sitter ofte barnevakt for andre barn med glede. Jeg er foreløpig barnløs, men det hindrer meg ikke i å være glad i barn. Jeg hadde tenkt å kjøpe en bok til henne om skikk og bruk ved matbordet og be om unnskyldning. Men ikke før jeg vet om jeg eller hun som er urimelig. Anonymkode: 932ca...428 Nei, ikke kjøp boken, da eskalerer bare konflikten. Du motsier i tillegg deg selv når du samtidig ber om unnskyldning. 14
Biloba Skrevet 2. april 2017 #12 Skrevet 2. april 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tenkt å kjøpe en bok til henne om skikk og bruk ved matbordet og be om unnskyldning. Men ikke før jeg vet om jeg eller hun som er urimelig. Anonymkode: 932ca...428 Hun kommer til å bli fly forbannet hvis du gir henne en bok om hvordan hun burde oppdra barnet sitt. Det er frekt. 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #13 Skrevet 2. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De kjenner til hverandre fra før og hun kjente til 5-åringen. Anonymkode: 932ca...428 Ja da var det dumt. Anonymkode: 945ce...5da
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #14 Skrevet 2. april 2017 12 minutter siden, Biloba skrev: Hun kommer til å bli fly forbannet hvis du gir henne en bok om hvordan hun burde oppdra barnet sitt. Det er frekt. Nettopp derfor jeg laget en tråd om dette. Jeg lar være Men jeg håper jo at dette ikke har ødelagt vennskapet vårt. Jeg gir henne litt tid før jeg tar kontakt og ber om unnskyldning, selv om jeg ikke føler at jeg har gjort noe galt her. Anonymkode: 932ca...428
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #15 Skrevet 2. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp derfor jeg laget en tråd om dette. Jeg lar være Men jeg håper jo at dette ikke har ødelagt vennskapet vårt. Jeg gir henne litt tid før jeg tar kontakt og ber om unnskyldning, selv om jeg ikke føler at jeg har gjort noe galt her. Anonymkode: 932ca...428 Du trenger ikke si unnskyld for å ha rettet på barnet men heller for at du baksnakket henne. 👍 Anonymkode: 945ce...5da 1
Honey Dew Skrevet 2. april 2017 #16 Skrevet 2. april 2017 Tenk om alle hadde vært som deg, ts. Du gjorde alt 110% riktig her 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #17 Skrevet 2. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp derfor jeg laget en tråd om dette. Jeg lar være Men jeg håper jo at dette ikke har ødelagt vennskapet vårt. Jeg gir henne litt tid før jeg tar kontakt og ber om unnskyldning, selv om jeg ikke føler at jeg har gjort noe galt her. Anonymkode: 932ca...428 Du kan beklage at det var ubehagelig for henne at du irettesatte barnet hennes. For det var ikke din hensikt å gjøre henne utilpass. Samtidig som du gjør det klart at i ditt hus er den type oppførsel uakseptabel, og du kommer til å fortsette å irettesette alle barn som oppfører seg slik hjemme hos deg. Ditt hus, dine regler 🖒 Anonymkode: e5cc7...c4e 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #18 Skrevet 2. april 2017 Noen foreldre skjønner hverken barnet,eller sitt eget beste. Har vært i det samme. 5 åring som begynte å sutre da mor kom inn. Sklei ned fra bordet...likte ikke mat. Ja da lille venn...du kan gå fra bordet. Det var mor. Jeg har hatt 10 åring ved bordet. Oppfører seg og spiser. Så kommer mor....og ungen spør om det kan gå fra bordet. Anonymkode: ece40...827 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #19 Skrevet 2. april 2017 8 timer siden, Honey Dew skrev: Tenk om alle hadde vært som deg, ts. Du gjorde alt 110% riktig her BORTSETT FRA at hun ikke burde baksnakket den fornærmede dama til den andre dama. Ergo nærmere 90% rett. Anonymkode: 5b910...5ba 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #20 Skrevet 3. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: BORTSETT FRA at hun ikke burde baksnakket den fornærmede dama til den andre dama. Ergo nærmere 90% rett. Anonymkode: 5b910...5ba Kan man ikke snakke med noen om noe uten at det er baksnakking lenger?? Definisjon på baksnakking er å snakke nedsettende om en person som ikke er tilstede. Er det nedsettende når det er fakta? Anonymkode: 932ca...428 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå