Gå til innhold

Likestilling - by og land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser noen skriver at det finnes flere som Lothepus i bygdene. Nå har jeg sansen for Lothe, men ser ikke  noen sammenheng mellom bygd og lite likestilling.

Blesammen med en bygutt fra Oslo.for noen år siden. Både jeg og familien min opplevde det som om familien hans var tiår bak oss. Mennene pratet i stua, mens kvinnene tok hånd om kjøkkenet. Selv i større selskap, der det kan være greit å hjelpes ad. De hadde også noen merkelige meninger om at mannen burde tjene mest og fikk sjokk over at vi bygdisene hadde vært i både Søramerika, Afrika ++. Synes fremdeles synd på moren til eksen min, som det var forventet alltid skulle stille med helt perfekt middag.

Anonymkode: 313fd...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren til eksen din kunne når som helst legge ned stekespaden og slutte med å stelle til flotte middagsserveringer alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner gir seg sjøl den likestillingen de ønsker. Om de velger frivillig fra starten av å lage mat, rydde opp, vaske etter mannen osv for å være snill og søt så blir det slik resten av forholdet. Det nytter ikke å klage noen år etterpå da om hvorfor han ikke gidder å bidra da er han jo allerede bortskjemt og ser ikke poenget i å gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg - ser heller ikke at forskjellen er mellom by og land. Arbeidsfordeling og forventningen til kjønnene er uavhengig av bosted.  

Derimot tror jeg at mønsteret i familien vi vokser opp i spiller stor rolle for hva vi selv forventer.  Var pappa en handyman, som tok seg av alt det praktiske utendørs, så forventer vi det samme av partneren vår..  Når mor var den som laget alle søndagsmiddager og passet på at du husket gymtøyet og bokbind til bøkene dine, så går vi lett i samme spor. 

Man gir seg selv den likestillingen man ønsker, skriver Mearrasàmi.  Hun har rett, og det gjelder både menn og kvinner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannessen

Vel, vel. Det er da kvinnene, ikke mennene, som innerst inne vil at mannen skaal tjene mest. Det er kvinnene som velger bort menn som tjener lite penger. Så den der må du lenger inn i byen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...