AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #1 Skrevet 1. april 2017 Vil bare få litt innspill her, ettersom jeg har gått rundt med alt dette i 2-4 år nå ca, uten hjelp fra lege selvsagt. Jeg har i 4 år nå slitt med smerter i rygg og lysk. I 2 år har jeg slitt med depresjon, tiltaksløshet, konsentrasjon og hukommelseproblemer, treghet, økt søvnbehov (12-18 timer i døgnet), smerter i muskler, sener og ledd, til tider kjølig og tørr hud, svært sprø og tynne negler, prikking på nesa (enkelte ganger hendene), svimmelhet, ''light headed'', lavt blodtrykk, øresus, tarmproblemer (de siste 8 månedene med forstoppelse), appetittløshet, fryser svært lett (selv når alle andre er varme), vektøkning (2-3kg), håravfall og snakkeproblemer. Selvsagt føler jeg meg helt hypokonder og gal pga. dette, men så har det seg slik at venner og familie rundt meg har reagert og mine foreldre har ''tvunget'' meg med til lege. Første legetur fikk jeg beskjed om lite jern og lav blodprosent. Andre legetur fikk jeg beskjed om lite D-vitamin, og tredje legetur fikk jeg beskjed om at alt er som det skal. LIKEVEL har jeg det fortsatt helt jævlig, og det går ut over hverdagen min uten at jeg tenker over det. Jeg syns det er smertefullt å gå pga. smerter i lysken som stråler ned til låra, og som nå har satt seg i kneet + smerter foran på leggen og hælen. Svært smertefullt å stå i ro fordi jeg da ''lener'' meg på hoftene og da gjør det utrolig vondt å rette seg opp. Har også vondt i ryggen når jeg bærer ryggsekk (som er veeeldig lett) og når jeg sitter i lengre tid. Irriterer meg selv så utrolig mye. Jeg er 18 år, jeg kan ikke være syk. Jeg vil ikke være syk. Samtidig så er det mye jeg ikke klarer å gjøre; Å trene er vanskelig, å feste er vanskelig, å følge med i timene er vanskelig, å gjøre lekser er vanskelig... De eneste dagene jeg faktisk er produktiv er på lørdager og søndager samt. i ferier, nettopp fordi at jeg da får i meg 10+ timer søvn og jeg kan gjøre ting i eget tempo. Ellers i hverdager får jeg ca 6 timer søvn, og det hjelper ikke om jeg legger meg rett etter middag heller... Alle kreftene jeg har bruker jeg opp på skolen, så når jeg kommer hjem klarer jeg ikke annet enn å sove. Orker ikke spise eller dusje eller rydde. Har likevel 0 fravær på skolen og gjør mitt beste, men det er vanskelig og jeg sliter. Jeg har ingen anelse om hvordan jeg skal komme meg gjennom eksamenstiden. Jeg vil gjøre mitt beste, men hvordan? Vennene mine tror liksom jeg har ME, og det er jo bare sykt? Vil ikke ha noen diagnose, men samtidig vil jeg det...Har en venninne som har fått en diagnose (hun er frisk innen 2 måneder), og når jeg ser alle som tilrettelegger for henne både på skolen og hjemme, må jeg innrømme at jeg blir litt sjalu siden jeg ikke får samme hjelpen jeg føler jeg trenger. Er helt utslitt! Det verste er vel egentlig når venninnen min nærmest misbruker denne diagnosen hun har fått, da kjenner jeg at jeg blir litt oppgitt... Hun har slitt i 2 måneder og får masse hjelp, jeg har slitt i 2-4 år og får ingen hjelp... Føler meg helt hypokonder og lat, og det irriterer meg! Jeg føler alt og alle mener jeg somatiserer (?), så jeg holder jo kjeft om alt dette og biter tenna sammen, men altså var godt å få ut alt dette! Anonymkode: 4791a...cbe
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #2 Skrevet 2. april 2017 Det var ein periode eg hadde det slik. Eg var konstant redd for å få ein sjukdom, bare eg kjente at eg hadde hodepine så tenkte eg med ein gong at eg hadde kreft i hjernen, men eg hadde jo ikkje det. Eg ville konstant til legen og eg fikk fast time der 1 gong kvar måne bare for å snakke med legen om alle problemene eg hadde. eg var kostant sliten, hodepine, smerte i magen og svimmel og mangen småe problemer. eg lærte at eg har frykt for å dø og at eg måtte bare innse at eg er ung og må slutte å vere redd for alt dette. eg har det fortsattlitt slikt enda men det er ikkje mykkje i det heile tatt. vist eg var deg så hadde eg dratt til legen og snakket med legen om alle problemer du har , vis henne dette inlegge eller fortell alt, fortell om venninda di som fikk så god hjelp så skal nokk legen hjelpe deg. Anonymkode: c211c...087
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Lavt stoffskifte? Krev å få tatt blodprøver. Anonymkode: 07cf7...e5b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #4 Skrevet 2. april 2017 Hvordan er kostholdet ditt? Trener du? Anonymkode: ab18b...e03
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #5 Skrevet 2. april 2017 Du må dra tilbake til legen og si at du ikke er bedre. At du har smerter i lysken som stråler ned til lår og knær. Og som igjen fører til at du får vondt i legg og hæl. Du må også si at du har vondt i hofte og rygg, og ledd generelt. Å gå rundt med smerter, fører veldig ofte til at man trenger mye søvn og tapper deg for energi. Nå er jeg ingen ekspert, men for meg høres det ut som det kan være noe revmatisk. Anonymkode: 6cced...ae1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå