Gå til innhold

Kalle kona for "hustru"


Bob Larson

Anbefalte innlegg

Der jeg vokste opp var det vanlig å kalle kona for kjeringå med en r..  

Endret av Boomonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hustru, tru mot huset, trofast i huset? 

Anonymkode: 76c5e...66f

Nettopp derfor må dette ordet gå ut av språket. Ord som binder kvinner til husarbeid, kan det ikke være stuerent å benytte. Slike ord bør det bli ulovlig å anvende, på linje med yrkesbetegnelser som er kjønnsbestemte (lærerinne, sykepleierske, politimann etc).

Anonymkode: 096f4...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til alle og enhver hva de vil kalle ektefellen sin. Hustruen, fruen, bedre halvdel, min kone, kona, elsklingen... 

Men ville selv ikke blitt titulert som kona, det er litt harry i mine ører. 

Anonymkode: b867d...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor må dette ordet gå ut av språket. Ord som binder kvinner til husarbeid, kan det ikke være stuerent å benytte. Slike ord bør det bli ulovlig å anvende, på linje med yrkesbetegnelser som er kjønnsbestemte (lærerinne, sykepleierske, politimann etc).

Anonymkode: 096f4...0f8

Tror ikke det er så mange som bruker ordet "hustru" om sin kone i dag, det må være eldre folk i hovedsak i så fall. Så skikken vil nok dø ut etterhvert. Jeg får litt Ibsen-vibber når jeg hører ordet "hustru". 

Anonymkode: 76c5e...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo opp til alle og enhver hva de vil kalle ektefellen sin. Hustruen, fruen, bedre halvdel, min kone, kona, elsklingen... 

Men ville selv ikke blitt titulert som kona, det er litt harry i mine ører. 

Anonymkode: b867d...843

Ingen kaller sin ektefelle for elsklingen.  "Jeg og elsklingen min var på tur i heia igår"   Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har kjæreste er bortskjemte som henger dere sånn opp i hva slags ord man bruker.

Nå laster jeg ned en romantisk komedie med Natalie Portman, som jeg skal kose meg med i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...