Gå til innhold

Unngå å bruke "jeg"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det jeg kan uttrykke interesse for noe uten å bruke "jeg"? Jeg sliter litt med at det bare ser ut som en utgreiing når jeg dropper jeg-et. 

Anonymkode: ef40b...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger egentlig ikke droppe jeg. Det er bare noe noen som vil selge kurs eller bøker har funnet på for å få deg til å føle deg mindreverdig, slik at du kjøper det de selger.

Anonymkode: 6fcdc...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at man burde droppe "jeg"? Hvilke sammenhenger er det snakk om her? 

Anonymkode: 91ce0...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det høres så spennende ut med xx" i stedenfor "jeg synes det er så spennende med xx"

Anonymkode: 6639d...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at man burde droppe "jeg"? Hvilke sammenhenger er det snakk om her? 

Anonymkode: 91ce0...64f

Søknadstekst (ikke jobb). Det dreier seg om å kutte ned på bruken slik at et avsnitt ikke oversvømmes av "jeg". 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det høres så spennende ut med xx" i stedenfor "jeg synes det er så spennende med xx"

Anonymkode: 6639d...918

Takk for innspill! Jeg skal se litt nærmere på dette, men jeg synes man mister litt av den formelle skrivestilen. 

Anonymkode: ef40b...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er noe problem at ordet "jeg" brukes ofte, men at det iblant kan se litt klønete ut når hver eneste setning begynner med det, altså at du begynner samtlige setninger i et avsnitt med en stor J. Jeg kan legge merke til det hvis jeg ser "Jeg" som første ord i alle setninger i et avsnitt eller første setning i samtlige avsnitt, men jeg tror ikke jeg hadde merket at ordet ble brukt veldig mye så sant det var pakket litt bedre inn. I den grad hyppig bruk av "Jeg" er et problem (hvilket jeg ikke synes, men det er nå så) er det heller det visuelle inntrykket det kan skape når du ser ordet lyse mot deg så snart du får teksten foran deg enn at det er noe problem rent språklig.

I så fall kan man jo begynne setningen med "Videre synes jeg", "Personlig synes jeg", "Selv synes jeg" eller lignende en gang iblant. Hive inn et "For min del høres" kan man også gjøre. Jeg ville ikke egentlig bekymret meg så mye for dette, men det er jo en mulighet.

Anonymkode: b10f5...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg" er ikke noe problem så lenge du varierer syntaksen litt. 

Anonymkode: 21c7e...bbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig, at at setningene henger sammen, at noe i setninga henviser til noe i foregående setning, slik at teksten flyter. Ingenting er verre enn korte, usammenhengende setninger som alle begynner med "Jeg". (Eller "Så", om det er ei fortelling!) Det ser helt hjelpeløst ut. Det er viktig å variere ordbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...