Gå til innhold

Greit å lyve i fotobok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, absinthia skrev:

Gjør ingenting om en smører litt på. Man er flink, når en tross alt prøver å stå på ski, selv om en sutrer.  Dette bildet, kan være med på å gjøre at hun ser mer positivt på å gå på ski senere, når hun leser i albumet. Kanskje hjelper det henne til å huske de to minuttene hun var fornøyd, slik at hun gidder å stå mer på ski. 

Er bare glad folk ikke er så ærlige når de skriver tekster til bilder. Ville bare vært trist om familiebilder ned tekst:" Min herlige familie" hadde fått teksten: " Min helt ok mann og min pinglete sønn Reidar, med resten av den dysfunksjonelle svigerfamilien - Jeg er glad i dem, tross alt. " 

Enda en som misforstår og tror jeg mener man skulle skrevet negativt om jenta i fotoboken. Det finnes faktisk en mellomting, som å enten ikke skrive tekst til bildet eller "xxx er også med og står på ski" eller noe sånt! Men å skrive at hun er flink når hun er godt nede i nedre kvartil..

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Sirah skrev:

Jo det gjør det. Om foreldrene syntes jenta var flink på sin første skitur (bildet var tatt i fjor vinter?) så må de få lov til å mene dette selv om resten av verden rister oppgitt på hodet og lurer på om de er blinde.

Foreldrene synes ikke hun er flink på ski. De beklager seg litt over at hun ikke er det, men moren var sytete da hun var liten selv, sies det.

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Krise :eeeh:

Når man lyver om en ting, lyver man gjerne om noe annet. Da betyr det at man ikke kan stole på noe som helst løgnerne sier, men mindre man selv vet det er sant.

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Krise :eeeh:

Når man lyver om en ting, lyver man gjerne om noe annet. Da betyr det at man ikke kan stole på noe som helst løgnerne sier, men mindre man selv vet det er sant.

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foreldrene synes ikke hun er flink på ski. De beklager seg litt over at hun ikke er det, men moren var sytete da hun var liten selv, sies det.

Anonymkode: f25af...8d9

Nei, men spiller det alikevel noen rolle? Om jenta ikke liker å stå på ski og virkelig ikke har talent (som det høres ut som) men "glimtet" til med å både holde seg oppreist og å smile i 30 sekunder så var hun jo i teorien "flink" da. Sånn i forhold til egne evner. Jeg ser bare ikke problemet med å pynte litt på en bildetekst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et alvorlig problem HI. Du burde oppsøke hjelp når noe så lite virker som et verdensproblem for deg. 

Anonymkode: c3d0e...259

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Sugemerke skrev:

TS fremstår som hun har en diagnose i autismespekteret, rett og slett. 

Ja, å mene løgn og falskneri er en uting er sikre tegn på autisme!

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sugemerke skrev:

Jeg lurer på hvilken løgn de skiver på bildet av TS? "Den hyggelige tanten er og med."

Det ville ikke vært løgn :)

 

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres oppriktig over hva i all verden det er som får et menneske til å klage over at foreldre skryter av barnet sitt som egentlig ikke er så god på ski.  :sprettoy: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man lyver om en ting, lyver man gjerne om noe annet. Da betyr det at man ikke kan stole på noe som helst løgnerne sier, men mindre man selv vet det er sant.

Anonymkode: f25af...8d9

Å skrive at den lille prinsen/prinsessa er flink til å gjøre whatever han eller hun driver på med i et bilde i en fotobok er ikke synonymt med å være lystløgner.

Det er bare en fantasiløs, standard bildetekst, ingen tar den veldig seriøst og det får ingen implikasjoner for noen som helst inkludert barnets fremtidige barn at det står under et bilde av dem at de var flinke til å stå på ski/tegne/lage mat/pusse tenner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk er så vant til å pynte på sannheten at de ikke tenker over at de skaper en falsk fasade. I sosiale medier postes familiebilder med alle smilende og glade og med tilhørende bildetekst, men det står ingenting om hvor lang tid det tok å få alle til å sitte stille og smile når noen syntes det var drit å bli tatt bilde av og andre ville gjøre noe helt annet. Treningsbildene postes med muskler flekset eller rumpen godt ut sammen med inspirerende tekst, man utelater at man feilet på tredje sett med bøy og hoppet over benken fordi det ble for tungt.

Fotoalbumet i første post blir bare en forlengelse av dette fenomenet.

Endret av Erazor
Typoer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg undres oppriktig over hva i all verden det er som får et menneske til å klage over at foreldre skryter av barnet sitt som egentlig ikke er så god på ski.  :sprettoy: 

Det er det generelle med å skryte av egne barn som er en uting i samfunnet, ikke så galt når barnet faktisk er dyktig, men å skryte av at barn som et helt i nesten sjikt i noe (men som er flink til andre ting), det er virkelig unødvendig!

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Erazor skrev:

Jeg tror folk er så vant til å pynte på sannheten at de ikke tenker over at de skaper en falsk fasade. I sosiale medier postes familiebilder med alle smilende og glade og med tilhørende bildetekst, men det står ingenting om hvor lang tid det tok å få alle til å sitte stille og smile når noen syntes det var drit å bli tatt bilde av og andre ville gjøre noe helt annet. Treningsbildene postes med muskler flekset eller rumpen godt ut sammen med inspirerende teskt, man utelater at man feilet på tredje sett med bøy og hoppet over benken fordi det ble for tungt.

Fotoalbumet i første post blir bare en forlengelse av dette fenomenet.

Dette har man alltid gjort. Hvor mange har ikke besteforeldre som har plassert familien rundt og ropt smil før årets familiebilde skal bli tatt? Det er de fineste bildene som havner på veggen og de fineste man gir bort som julekort. Dette er langt fra noe nytt fenomen, det er bare litt mer synlig nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det generelle med å skryte av egne barn som er en uting i samfunnet, ikke så galt når barnet faktisk er dyktig, men å skryte av at barn som et helt i nesten sjikt i noe (men som er flink til andre ting), det er virkelig unødvendig!

Anonymkode: f25af...8d9

Er vi virkelig så glade i janteloven at vi ikke har lov til å skryte selv om det egentlig ikke er noe å skryte av? Trist.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Dette har man alltid gjort. Hvor mange har ikke besteforeldre som har plassert familien rundt og ropt smil før årets familiebilde skal bli tatt? Det er de fineste bildene som havner på veggen og de fineste man gir bort som julekort. Dette er langt fra noe nytt fenomen, det er bare litt mer synlig nå.

I dette tilfellet var det først og fremst snakk om teksten som hører til bildet. Man må ikke skrive at alle var så flinke og stilte opp til bilde med en gang hvis lille Ole løp og låste seg inne på do og Kari måtte dras fra legoklossene sine, og man må ikke skrive at noen var så flinke til å stå på ski hvis de faktisk ikke var det. Det er ikke vanskelig å skrive noe uten å lyve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Erazor skrev:

I dette tilfellet var det først og fremst snakk om teksten som hører til bildet. Man må ikke skrive at alle var så flinke og stilte opp til bilde med en gang hvis lille Ole løp og låste seg inne på do og Kari måtte dras fra legoklossene sine, og man må ikke skrive at noen var så flinke til å stå på ski hvis de faktisk ikke var det. Det er ikke vanskelig å skrive noe uten å lyve.

Nei men hvilken rolle spiller det egentlig at foreldrene valgte å skrive at "lille Lise var flink på ski i dag" i en privat fotobok? Hvorfor i alle dager gjør dette noe? Jeg kan ikke fatte og begripe det!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Nei men hvilken rolle spiller det egentlig at foreldrene valgte å skrive at "lille Lise var flink på ski i dag" i en privat fotobok? Hvorfor i alle dager gjør dette noe? Jeg kan ikke fatte og begripe det!

I likhet med mye annet som blir diskutert betyr dette ingenting for de aller fleste. Likevel går det an å diskutere handlingen på et generelt grunnlag. Jeg forstår ikke hvorfor det spiller noen rolle for deg at TS ønsket å ta opp dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk å lyve. Små løgner blir etter hvert store løgner.

Anonymkode: f5701...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sirah skrev:

Nei men hvilken rolle spiller det egentlig at foreldrene valgte å skrive at "lille Lise var flink på ski i dag" i en privat fotobok? Hvorfor i alle dager gjør dette noe? Jeg kan ikke fatte og begripe det!

Nei de skrev at hun er flink på ski, og at bildet demonstrerer dette, ikke at hun var "flink i dag".

Anonymkode: f25af...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...