AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #1 Skrevet 1. april 2017 Altså, man lyver jo gjennom å fremstille seg selv som mer perfekt/lykkelig enn man egentlig er, det er nå så. Nå er vi på en hytte i fjellet og står på ski, utvidet familie, og den 6 år gamle datteren til svigerinnen min er usedvanlige sutrete og dårlig til å stå på ski, i forhold til alle de andre barna, eldre og yngre. Men likevel ser jeg i en fotobok et bilde av henne fra i fjor når hun (tilsynelatende) står på ski, og under bildet står det "xxx er også flink på ski!" Så når man i framtiden skal se tilbake på denne fotoboken, så vil alle få et feilaktig inntrykk av hennes ferdigheter, gjennom dette arrangerte bildet og den usanne underteksten. Er dette greit? Noe alle gjør? Anonymkode: f25af...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #2 Skrevet 1. april 2017 Hun var kanskje veldig flink som prøvde da bildet ble tatt, selv om hun ikke er så teknisk flink eller liker aktiviteten så godt. Forteller du også til barn at armene på mannen de har tegnet er altfor lange og øynene er av ulik størrelse, så dette er for dårlig? Eller sier du at det var en fin tegning og jammen hadde ikke mannen en veldig stilig gul genser? Anonymkode: e46f7...9b3 49
Cuntzilla Skrevet 1. april 2017 #3 Skrevet 1. april 2017 (endret) For det første: who cares. Og for det andre så sier man jo til barn at de er sååå flinke i omtrent alt de prøver på fra å tegne til å lese, når sannheten er at de er helt ræva til det meste. Det kalles oppmuntring. Endret 1. april 2017 av Cuntzilla 30
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #4 Skrevet 1. april 2017 Akkurat nå, Cuntzilla skrev: For det første: who cares. Og for det andre så sier man jo til barn at de er sååå flinke i omtrent alt de prøver på fra å tegne til å lese, når sannheten er at de er helt ræva til det meste. Føler det blir noe annet å si til barn at de er flinke. Hun kan jo ikke lese nå, så denne løgnen er mer til andre slektninger og til senere. Hva er poenget med å lyve om dette? Trenger ikke skrive at hun er dårlig, men faktisk skrive usannheter på denne måten er en uting! Anonymkode: f25af...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #5 Skrevet 1. april 2017 De ville sikkert bare ha illusjonen om at datteren koste seg på ski på hytta. Hvorfor lage et problem ut av det? Det er ikke ditt barn (gudskjelov) Anonymkode: 56f3e...cf4 20
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #6 Skrevet 1. april 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ville sikkert bare ha illusjonen om at datteren koste seg på ski på hytta. Hvorfor lage et problem ut av det? Det er ikke ditt barn (gudskjelov) Anonymkode: 56f3e...cf4 Synes generelt løgner og usannheter er en uting. Det begynner i det små og så baller det på seg. Anonymkode: f25af...8d9 1
Nappetass1 Skrevet 1. april 2017 #7 Skrevet 1. april 2017 Ja men i alle dager, hvorfor bryr du deg så mye om dette? Går det ut over deg på noe vis? 9
Sirah Skrevet 1. april 2017 #8 Skrevet 1. april 2017 Jeg ser virkelig ikke problemet. Det er et lite barn som skal lære seg å stå på ski. Spiller det noen som helst rolle? Foreldrene syntes vel at ungen var superflink da. Så lenge de syntes det selv så er jo dette sannheten for dem? Jeg syntes selv jeg er dritflink til å lage en spesiell kake. Samboeren min liker den ikke i det hele tatt (og syntes dermed ikke at jeg er noe flink ). Hvem av oss har rett? 16
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #9 Skrevet 1. april 2017 Dette var da også noe å henge seg opp i Tror du trenger litt flere inntrykk i hverdagen, TS. Dette er rett og slett ganske sært. Anonymkode: 06040...ad7 19
Cuntzilla Skrevet 1. april 2017 #10 Skrevet 1. april 2017 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler det blir noe annet å si til barn at de er flinke. Hun kan jo ikke lese nå, så denne løgnen er mer til andre slektninger og til senere. Hva er poenget med å lyve om dette? Trenger ikke skrive at hun er dårlig, men faktisk skrive usannheter på denne måten er en uting! Anonymkode: f25af...8d9 Men det er liksom noe man sier om barn og da, man gir guttungen en sleiv og lar han få røre i bolla med pannekakerøre, tar et bilde og skriver på facebook at lille Ola er så flink til å lage mat. Alle vet jo at han rører i den bolla som en full apekatt og at han ikke hadde klart å steke en pannekake om det smalt liksom, det er ikke som om mor prøver å lure folk til å tro at han er Hellstrøm. Hadde vært jævlig spesielt om noen i fullt alvor hadde kommentert med "hallo, det er han ikke din løgner, jeg smakte de knallharde lussekattene han hadde vært med og bake i barnehagen og de var helt jævlige". Endret 1. april 2017 av Cuntzilla 37
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. april 2017 #11 Skrevet 1. april 2017 Let it go. Det er bare sært å henge seg opp i slike bagateller.
Dr. A. Kula Skrevet 1. april 2017 #12 Skrevet 1. april 2017 (endret) Sitter med en liten følelse av at du TS, selv ikke har barn. Å se sitt barn mestre noe gir en subjektiv opplevelse av dyktighet. I forhold til nivå og forutsetninger. Så når foreldrene opplever som at barnet sitt er flink, kan andre rundt oppleve det som helt ordinært, eller til og med enkelt eller ikke bra overhodet. Kan du med hånden på hjertet si at du aldri har opplevd eller presentert din opplevelse av situasjoner, annerledes enn andre med annen bakgrunn og forutsetninger? Aldri lagt ut det ene bilde med sol fra ferien selv om 90% var drittvær? Mange gode poenger av @Cuntzilla i innleggene hennes over her. Endret 1. april 2017 av Dr. A. Kula 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #13 Skrevet 1. april 2017 Kanskje barnet var flink i forhold til forrige gang? Flink til å stå på ski i forhold til egne ferdigheter? Ingen som tror at en slik bildetekst viser til Marit Bjørgen tendenser liksom Anonymkode: fc0e6...401 10
Meadow Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 Er lov å smøre litt tjukt på både i fotobøker, facebook osv. Hvis alle skulle vært hundre prosent ærlige, hadde verden vært litt mindre hyggelig (tenk på den filmen med Jim Carry- lystløgneren?). Eller kanskje det står i boken neste år "var på hytta med familien første helga i april, ikke akkurat så koselig. Og dattera vår bare surver og klarer ikke å gå på ski." 19
Biloba Skrevet 1. april 2017 #15 Skrevet 1. april 2017 De bygger opp under gode minner og mestringsfølelse, så datteren skal ha tro på seg selv og lyst til å øve og bli flinkere. Du sabler ned alt pågangsmot hvis du dømmer noen for deres ferdigheter når de knapt har begynt å prøve seg i sporten. 8
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 Jeg hadde ikke likt å lese den underteksten om meg selv dersom jeg var 6-åringen. Anonymkode: 0dca0...786 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #17 Skrevet 1. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler det blir noe annet å si til barn at de er flinke. Hun kan jo ikke lese nå, så denne løgnen er mer til andre slektninger og til senere. Hva er poenget med å lyve om dette? Trenger ikke skrive at hun er dårlig, men faktisk skrive usannheter på denne måten er en uting! Anonymkode: f25af...8d9 Fordi man er glad i barnet og dets foreldre. Da gjør man sånn. Antar at det ikke er du som laget fotoboken? Anonymkode: 7b73a...649 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, man lyver jo gjennom å fremstille seg selv som mer perfekt/lykkelig enn man egentlig er, det er nå så. Nå er vi på en hytte i fjellet og står på ski, utvidet familie, og den 6 år gamle datteren til svigerinnen min er usedvanlige sutrete og dårlig til å stå på ski, i forhold til alle de andre barna, eldre og yngre. Men likevel ser jeg i en fotobok et bilde av henne fra i fjor når hun (tilsynelatende) står på ski, og under bildet står det "xxx er også flink på ski!" Så når man i framtiden skal se tilbake på denne fotoboken, så vil alle få et feilaktig inntrykk av hennes ferdigheter, gjennom dette arrangerte bildet og den usanne underteksten. Er dette greit? Noe alle gjør? Anonymkode: f25af...8d9 Hvordan behandler man et barn på 6 år? Det er litt viktigere enn hva som står skrevet i en hyttebok. Skal det stå for evig og alltid at x er sur, sutrete og en håpløs skigåer, i følge tantes vurdering? Anonymkode: f58b7...6b1 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #19 Skrevet 1. april 2017 Barn er flinke når de prøver og har fremgang. De er ikke kun flinke når de gjør alt riktig og mestrer det uten feil. Anonymkode: d5c85...a7e 14
Blackbird Skrevet 1. april 2017 #20 Skrevet 1. april 2017 Enig. Det går an å skrive noe mer ærlig, ala "ikke alle syns det var like gøy, akebrettet fristet mer" 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå