Gå til innhold

Er dette urimelig? Samboere og økonomi..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg har bodd sammen i 3 år nå, og er begge i 40-årene. Jeg har ett barn fra før, som bor hos oss, han har ingen.

Når vi flyttet sammen, flyttet han inn hos meg i huset jeg leide. Her bor vi fortsatt. Den gang foreslo jeg at jeg betale 2/3 av utgiftene, han 1/3. Dette pga at jeg har barn, og han ikke, og pga at jeg tjente litt mer enn ham (noen tusenlapper mer i mnd).

Tanken var at vi etterhvert skulle kjøpe oss egen bolig sammen, og da eie 50/50 (og dele utgifter 50/50 - dette var vi enige om). Derfor tenkte jeg løsningen med at jeg betalte dobbelt så mye som ham var grei ettersom det ikke skulle være sånn i mange år.

Vel, nå har det gått 3 år da.... Han viser ingen interesse av å spare til EK, har fått endel penger men bare brukt de opp. Han blir stadig blakk før neste lønning, og har aldri penger i bakhånd dersom han plutselig skulle få ekstra utgifter. Jeg har tenkt han ikke tjente så mye (jeg betaler som sagt dobbelt så mye, men klarer å legge unna litt til sparing likevel), men nå viser det seg at han har fått omtrent like mye utbetalt som meg i 2016. Selv har jeg tatt mer utdannelse, fått bedre jobb, og også tatt meg en ekstrajobb - nettopp for å kunne få spart mest mulig. Føler at jeg gjør en innsats for at vi skal komme oss videre, mens han er fullt fornøyd med leve fra måned til måned, år etter år, på akkurat samme måten.

Ettersom jeg nå ser at det kommer til å ta mye lengre tid å få kjøpt egen bolig (hvis jeg er den eneste som sparer, så tar det tid...), så har jeg tenkt å foreslå at vi deler utgifter 50/50 fremover. Altså deler husleie, strøm, mat osv. Han spiser jo like mye som meg og barnet mitt til sammen, men har i 3 år bare betalt 1/3 av det. Han har bodd billig, og jeg begynner å bli litt lei av følelsen av å være hotell.... 

Syns dere det er urimelig av meg å kreve at vi deler utgifter 50/50? Jeg tror kanskje han vil komme til å protestere på det, for han tror nok ikke han har de pengene. Sannheten er at han hadde større utgifter enn det når han bodde alene, så han klarer det nok. Han har bare null oversikt over økonomien sin..

For ordens skyld - jeg betaler alt for barnet mitt - han er ikke og skal ikke være med på noen av de kostnadene. 

Anonymkode: 0cad0...ec4

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller foreslått en form for tvungen sparing. At han heller setter over de pengene på en konto han ikke kan disponere fritt. Barnevakt-mentalitet, men et alternativ. 

Anonymkode: 581b6...632

• Liker 2
Skrevet

Er du uansett sikker på at du vil bo med og dele økonomi med en person som har så dårlig økonomisk styring at han ikke engang har en bufferkonto og heller ikke eier en dritt når han har kommet midt i 40-årene?

• Liker 17
Skrevet

Blir bare oppgitt når par i 40 årene ikke har bedre styring over privatøkonomien sin. Veldig rart for meg at dere er i 40 årene og ingen av dere eier noe. Er dere i jobb ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også barn fra før når jeg ble gift. Vi deler alt 50/50. Klær og utgifter til mitt barn betaler jeg men maren deler vi likt. Vil du virkelig kjøpe hus og stifte familie med en som har så liten styring og mangel på respekt siden han snylter på dere ?

Anonymkode: 8e9b9...5a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ja vi er begge i full jobb (jeg har som sagt en ekstrajobb i tillegg). Jeg har (også som sagt) tatt mer utdannelse siste årene og fått meg bedre betalt jobb. Før jeg traff samboeren min har jeg vært alene med barnet mitt i nesten 10 år og ikke hatt rom for å spare særlig (ihvertfall ikke til egen bolig). 

Jeg skal ikke sitte å påstå at det er bare er pga ham vi ikke eier egen bolig altså. Ellers hadde jeg vel hatt egen bolig før jeg traff ham... Det er vel derfor jeg føler litt på det og nå, at det er på høy tid å gjøre en skikkelig innsats for å nettopp få egen bolig. Vi hadde ikke hatt problemer med å forsvare ett lån, men har da altså ikke nok EK til å få lån.

Jeg har tenkt tanken flere ganger, om jeg vil ha det sånn. Det er jo ikke bare økonomisk jeg føler vi prioriterer forskjellig. Jeg vil så mye mer, han er fornøyd med å ligge på sofaen etter jobb hver ettermiddag/kveld og hele helgen om han får.... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også barn fra før når jeg ble gift. Vi deler alt 50/50. Klær og utgifter til mitt barn betaler jeg men maren deler vi likt. Vil du virkelig kjøpe hus og stifte familie med en som har så liten styring og mangel på respekt siden han snylter på dere ?

Anonymkode: 8e9b9...5a2

Jeg føler ikke han snylter heller, da det var jeg som foreslo at jeg skulle betale dobbelt så mye som ham. På den tiden syns jeg han virket flink og strukturert, og syns vel egentlig litt synd på ham som hadde såpass mye utgifter.... 

TS.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller foreslått en form for tvungen sparing. At han heller setter over de pengene på en konto han ikke kan disponere fritt. Barnevakt-mentalitet, men et alternativ. 

Anonymkode: 581b6...632

Det er ikke noe alternativ for meg. Han er en voksen mann, som må kunne ta ansvar for egen økonomi syns jeg... Men takk for tipset :)

TS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt tanken flere ganger, om jeg vil ha det sånn. Det er jo ikke bare økonomisk jeg føler vi prioriterer forskjellig. Jeg vil så mye mer, han er fornøyd med å ligge på sofaen etter jobb hver ettermiddag/kveld og hele helgen om han får.... 

Han deler ikke drømmen din om bolig, han vil ikke de samme tingene som deg, og dere har helt ulike økonomiske prioriteringer. Er det virkelig dette du vil bruke resten av livet ditt på? Særbo kan være en start her, ellers tror jeg du vil angre om tjue år. 

Anonymkode: fc332...072

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville kanskje tatt en prat og sagt at dere har fått litt tid på dere til å "komme dere" og spare litt, og at du gjerne ser at dere betaler 50/50 nå, så dere får kjøpt bolig etterhvert og ordentlig satset på EK

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Prestekragen skrev:

Jeg ville kanskje tatt en prat og sagt at dere har fått litt tid på dere til å "komme dere" og spare litt, og at du gjerne ser at dere betaler 50/50 nå, så dere får kjøpt bolig etterhvert og ordentlig satset på EK

Det er akkurat sånn jeg hadde tenkt til å ta det opp faktisk! :) Så får jeg håpe han syns det er greit. Dersom han ikke syns det er greit, så tror jeg kanskje det er litt spikern i kista for min del...

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat sånn jeg hadde tenkt til å ta det opp faktisk! :) Så får jeg håpe han syns det er greit. Dersom han ikke syns det er greit, så tror jeg kanskje det er litt spikern i kista for min del...

Høres lurt ut!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han deler ikke drømmen din om bolig, han vil ikke de samme tingene som deg, og dere har helt ulike økonomiske prioriteringer. Er det virkelig dette du vil bruke resten av livet ditt på? Særbo kan være en start her, ellers tror jeg du vil angre om tjue år. 

Anonymkode: fc332...072

Du har nok helt rett, og jeg har tenkt mye på dette i det siste. Men jeg har ikke lyst til å gjøre noe forhastet, samtidig har jeg heller ikke lengre lyst til å "være snill" og la han bo billig lengre....

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke alle som ønsker å eie egen bolig, i hvert fall ikke for enhver pris. De ønsker heller å leve mer for dagen. Når det er sagt, er det uforsvarlig av en voksen person i full jobb å ikke ha en buffer/"fuck you"-penger i bakhånd. 

Men dette må dere jo sette dere ned og snakke om!

Endret av Rosalie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke opp all inntekt hver måned er lite voksent når man er i 40 årene. Vil nok aldri få orden på økonomien ved å bo sammen med sånn en mann. Barnet vil ikke kunne være med på aktiviteter når man ikke har styr på økonomien. 

Anonymkode: e214e...291

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke opp all inntekt hver måned er lite voksent når man er i 40 årene. Vil nok aldri få orden på økonomien ved å bo sammen med sånn en mann. Barnet vil ikke kunne være med på aktiviteter når man ikke har styr på økonomien. 

Anonymkode: e214e...291

Det er mitt barn, og det får absolutt være med på aktiviteter. Jeg har styr på min økonomi...

TS.

Skrevet

Jeg hadde ikke ville hatt noe forpliktende med en fyr som blir beskrevet som fyren i HI blir.  

Skrevet

Nei, jeg synes IKKE det er urimelig av deg å kreve at dere nå deler 50/50 på alle boutgifter og fellesutgifter. Det er faktisk på høy tid, og jeg synes det er smått utrolig at du har latt han snylte sånn på deg i så lang tid allerede. Nå har du jo oppdaget at han heller ikke tjener så dårlig som først antatt, så da er det absolutt ingen grunn til å la han snylte mer på fellesskapet. Han må åpne lommeboka og betale hva det faktisk koster for en voksen mann å bo og spise og leve.

Jeg ble litt nysgjerrig, for du skriver at du først nå har oppdaget hva han tjente i 2016. Hvordan oppdaget du at det var mer enn først antatt? Har han påstått èn ting, og så har du sett dokumentasjon på at det i virkeligheten var en annen inntekt? (høyere) Da har han i så fall løyet for deg, og det ville jeg sett svært alvorlig på. Av med silkehanskene!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På Fri Mar 31 2017 den 23.02, Kvalitet skrev:

Blir bare oppgitt når par i 40 årene ikke har bedre styring over privatøkonomien sin. Veldig rart for meg at dere er i 40 årene og ingen av dere eier noe. Er dere i jobb ? 

Øh har du lest innlegget

Anonymkode: 810aa...574

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Million skrev:

Jeg ble litt nysgjerrig, for du skriver at du først nå har oppdaget hva han tjente i 2016. Hvordan oppdaget du at det var mer enn først antatt? Har han påstått èn ting, og så har du sett dokumentasjon på at det i virkeligheten var en annen inntekt? (høyere) Da har han i så fall løyet for deg, og det ville jeg sett svært alvorlig på. Av med silkehanskene!

Han har nok ikke løyet, han har lavere fastlønn enn meg. Men han har jobbet litt overtid hver måned, fått noe tillegg og sånt, så da blir det mer da. Skjønte det da han kom happy hjem og fortalte meg hva han kom til å få i feriepenger i år. Med lett hoderegning skjønte jeg jo da at han hadde tjent bare litt mindre enn meg i fjor...  

Det går nok ikke på uærlighet her, mer at han har null oversikt over hva han tjener og hva han har av faste kostnader. Sånn til eksempel så spurte han meg en gang om hva som skjedde med gjelda hans (han har noe forbruksgjeld) hvis vi kjøpte hus... Han trodde tydeligvis at det ble lagt inn i huslånet eller noe. Måtte forklare at man fikk ikke lånt mer enn huset er verdt.... Mao - helt lost når det gjelder økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...