Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Igår fikk jeg sånn brev i posten med tid og dato, for norsk muntlig 1003. VG3 altså, men er litt usikker på noe :)

1) er det hele pensum, fra vg1 og til vg3? Dere som har tatt opp dette faget, hvilket årstrinn vil de legge mest vekt på?

2) er det vanlig å ikke få sånn forbredelsesdelbrev om norsken? Tok opp norsk muntlig om høsten og, og da fikk jeg sånn "hva jeg kunne få på eksamnen"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som har noen tanker?

Må jeg sende inn noen leselister? Ikke fått noen skriverier om det..

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du norsk muntlig i høst? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 0a5f0...03c

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du norsk muntlig i høst? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 0a5f0...03c

Ja, men jeg droppa det og tok heller opp nå.(betalte ingenting da)

Men burde jeg fått no brev om hva som kan komme på prøva? Står heller ikke noe om evt leselister?

AnonymBruker
Skrevet

Norsk er et gjennomgående fag, dvs. du testes i kunnskap du skal ha lært gjennom hele vgs-løpet. Læreplanmålene ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider - disse forteller deg hva du skal kunne i faget etter VG3. Dette med leselister pleier å stå på nett, når du logger deg inn i Privatistweb, hvis fylket opererer med slike. Men hvordan dette praktiserer varerer mellom fylkene.

Det vanlige er at du trekker en oppgave (et tema) på eksamensdagen, og så har du en forberedelsestid før du skal inn til eksaminasjon. Da kan du få alt fra språkhistorie til særemne til noe helt annet. Læreplanen er din venn.

Anonymkode: db8f9...5c5

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norsk er et gjennomgående fag, dvs. du testes i kunnskap du skal ha lært gjennom hele vgs-løpet. Læreplanmålene ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider - disse forteller deg hva du skal kunne i faget etter VG3. Dette med leselister pleier å stå på nett, når du logger deg inn i Privatistweb, hvis fylket opererer med slike. Men hvordan dette praktiserer varerer mellom fylkene.

Det vanlige er at du trekker en oppgave (et tema) på eksamensdagen, og så har du en forberedelsestid før du skal inn til eksaminasjon. Da kan du få alt fra språkhistorie til særemne til noe helt annet. Læreplanen er din venn.

Anonymkode: db8f9...5c5

Ja men er det ikke vanlig å få et eget skriveri i posten, som følger med eksamensdatoen, der jeg får vite om hva som kan komme på norsk muntlig prøva og litt om leselisten?

Hva skal jeg øve på lissom?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har peiling? Er det meninga at jeg skal sende inn leseliste, eller hva?

Anonymkode: ada9a...f08

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har peiling? Er det meninga at jeg skal sende inn leseliste, eller hva?

Har du prøvd å google? Alt er forskjellig fra fylke til fylke...

Anonymkode: ffef3...5cb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å google? Alt er forskjellig fra fylke til fylke...

Er østfold, men finner ikke noe. Er norsk 1213 :)

Skrevet

Forskjellig fra fylke til fylke. Her jeg tar opp er det ikke noen leseliste, man blir prøvd i hele pensum fra VG1-VG3, og jeg trenger ikke å forberede noe særemne. Det vanlige i mitt fylke er at man trekker et tema om språkhistorie, et om språk, og et dikt man skal tolke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er østfold, men finner ikke noe. Er norsk 1213 :)

Store forskjeller fra fylke til fylke ser jeg, fant ikke noe jeg heller når jeg søkte nå. Da anbefaler jeg å ringe privatistkontoret i ditt fylke med en gang, de har kanskje telefontid til 15.30.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Forskjellig fra fylke til fylke. Her jeg tar opp er det ikke noen leseliste, man blir prøvd i hele pensum fra VG1-VG3, og jeg trenger ikke å forberede noe særemne. Det vanlige i mitt fylke er at man trekker et tema om språkhistorie, et om språk, og et dikt man skal tolke. 

Hadde du norsk 1213? ;)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Store forskjeller fra fylke til fylke ser jeg, fant ikke noe jeg heller når jeg søkte nå. Da anbefaler jeg å ringe privatistkontoret i ditt fylke med en gang, de har kanskje telefontid til 15.30.

Om jeg ikke har fått noe brev om det i posten, så må jeg ikke sende særemne. 

Skrevet

Hadde du norsk 1213? ;)

Jepp, vanlig VG3 norsk som privatist. Ikke påbyggnorsken, men vet den praktiseres på akkurat samme måte ved min tidligere VGS :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke har fått noe brev om det i posten, så må jeg ikke sende særemne. 

Så hva lurer du egentlig på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Jepp, vanlig VG3 norsk som privatist. Ikke påbyggnorsken, men vet den praktiseres på akkurat samme måte ved min tidligere VGS :)

Når hadde du den? ;) Fordi er noe jeg lurer på, og hadde satt pris på om du kunne svart på! Du har jo hatt den hehe.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva lurer du egentlig på?

Lurer litt på hva jeg burde øve på og diverse ;) Så setter pris på om noen har hatt den, så gi fra dere en lyd!

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hva jeg burde øve på og diverse ;) Så setter pris på om noen har hatt den, så gi fra dere en lyd!

Jeg skal ha den selv, men i mitt fylke må man ha et forberedt særemne+sendte inn leseliste før 1.mars. Ellers så er det læreplanmålene man må øve på. Jeg har pensumbøker for alle årene på vgs, og i flere utgaver. Tenker å lese gjennom minst 3 stk etter at jeg har skrevet ferdig særemnet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ha den selv, men i mitt fylke må man ha et forberedt særemne+sendte inn leseliste før 1.mars. Ellers så er det læreplanmålene man må øve på. Jeg har pensumbøker for alle årene på vgs, og i flere utgaver. Tenker å lese gjennom minst 3 stk etter at jeg har skrevet ferdig særemnet.

Aha! Fikk du særemnet i brev, med eksamensdato? Eller hvordan fikk du vite at du skulle sende inn leselista?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aha! Fikk du særemnet i brev, med eksamensdato? Eller hvordan fikk du vite at du skulle sende inn leselista?

Nei, Hordaland Fylkeskommune virker å ha gått bort fra å sende brev. Tror jeg kanskje fikk sms, om at de muntlige eksamensdatoene var kommet ut på privatistweb, for en god stund siden. Info om hva jeg trengte til eksamen (leseliste+særemne) fikk jeg ved å lese på HFK sine nettsider, men de var myyye bedre utformet enn Østfold sine ser ut til å være. Men det som iallefall er felles for norsk muntlig eksamen VG3, er at læreplanmålene går over alle årene på vgs, dvs pensum for vg1-vg3. Slik jeg har forstått det er det relativt likt pensum for både påbygg og studiespesialiserende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...