Gå til innhold

Jeg jobber, hun studerer - hvordan fordele utgiftene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Jeg har planer om å kjøpe en leilighet i løpet av sommeren/høsten. Jeg og kjæresten min skal med det bli samboere, men det er jeg som skal kjøpe leiligheten siden hun ikke har nok kapital. Jeg jobber fulltid og hun studerer fulltid (+ hun søker per nå en deltidsjobb). Jeg lurer på hvilken fordeling av utgifter (primært fellesutgifter på leilighet og nedbetaling av lån) som er rett og rimelig? 

Noen som er i samme situasjon (ev. har vært i samme situasjon) og har noen råd å komme med?

Anonymkode: 66f72...d34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du er kjøper skal ikke hun betale på lånet.

Dere deler fellesutgifter (minus eventuell nedbetaling på felleslån) mellom dere.

Det synes jeg høres rettferdig ut. Tror jeg.. 

Anonymkode: c5329...689

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere deler fellesutgifter (minus eventuell nedbetaling på felleslån) mellom dere.

Det synes jeg høres rettferdig ut. Tror jeg.. 

Anonymkode: c5329...689

Hun betaler 4500 inkl. strøm og internett i kollektiv per nå, vil det ikke være rimelig at hun betaler det samme når vi flytter sammen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun betaler 4500 inkl. strøm og internett i kollektiv per nå, vil det ikke være rimelig at hun betaler det samme når vi flytter sammen?

Ikke hvis pengene går rett i lommen din, og hun ikke har rett på noe som helst om forholdet skulle ryke. 

Anonymkode: ba300...27c

• Liker 21
Skrevet

Når du eier hele leiligheten, vil du få all fortjeneste når dere selger. Hun skal derfor ikke betale ned på noe lån - iom at det er du som kjøper leiligheten alene. Det blir jo utrolig urettferdig: hun betaler ned på ditt lån, og du får all fortjeneste ved salg.

jeg vil si at dere betaler halvparten av fellesutgiftene, strøm, tv o.l. Og halvparten av mat og husholdningsartikler. Du betaler altså lånet alene, så deler dere på utgifter. Evt. Kan du jo be henne betale en "husleie" til deg i tillegg da - hvis dere ønsker og har mulighet.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis pengene går rett i lommen din, og hun ikke har rett på noe som helst om forholdet skulle ryke. 

Anonymkode: ba300...27c

Vi bor i en stor by, og hun ville uansett ikke hatt mulighet til å finne noe billigere. Sånn sett er en leilighet for 2 en god deal for henne. Pengene går mest sannsynlig kun til fellesutgiftene.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Det er rimelig at hun betaler dette og ingenting annet. Bortsett fra mat. Dvs du holder huslånet og alt dette adskilt. Du håndterer dette etter best evne etter din inntekt fra lønn og hennes leie. 

Uansett vær forberedt på sure miner. Selv når jeg begynte å jobbe og kjæreste/samboer ennå studerte betalte jeg litt mer på leien enn henne. Selv om jeg  hadde studielån. Når vi kjøpte hus sammen var hun klar på at utgifter og alt skulle deles 50/50, også når jeg ikke ned i lønn pga av skade, og hun da startet å jobbe og tjente mer enn meg. Så min erfaring er at så lenge ting ikke er felles så skal man betale rettferdig/ta betalt rettferdig. Når hun begynner å jobbe og kan ta lån så stiller saken seg annerledes og hun kan da delta på lik linje og dere finner da en fordelingsnøkkel mhp statusen på den datoen.

Anonymkode: c9c18...2af

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, boblevann skrev:

Når du eier hele leiligheten, vil du få all fortjeneste når dere selger. Hun skal derfor ikke betale ned på noe lån - iom at det er du som kjøper leiligheten alene. Det blir jo utrolig urettferdig: hun betaler ned på ditt lån, og du får all fortjeneste ved salg.

jeg vil si at dere betaler halvparten av fellesutgiftene, strøm, tv o.l. Og halvparten av mat og husholdningsartikler. Du betaler altså lånet alene, så deler dere på utgifter. Evt. Kan du jo be henne betale en "husleie" til deg i tillegg da - hvis dere ønsker og har mulighet.

Hun skal jo bo her. Hun betaler for å bo i leiligheten, noe hun uansett måtte ha gjort uansett.

• Liker 2
Skrevet

Hun skal jo bo her. Hun betaler for å bo i leiligheten, noe hun uansett måtte ha gjort uansett.

Joda, men hun skal ikke betale 50% av ditt boliglån for å bo i din leilighet. Det taper hun jo sinnsykt på. 

Sett det på andre måten da: om hun ikke skulle flyttet inn måtte jo du hatt alle utgifter alene. Det måtte du gjort uansett.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, boblevann skrev:

Joda, men hun skal ikke betale 50% av ditt boliglån for å bo i din leilighet. Det taper hun jo sinnsykt på. 

Sett det på andre måten da: om hun ikke skulle flyttet inn måtte jo du hatt alle utgifter alene. Det måtte du gjort uansett.

Ville kjøpt en mindre leilighet, muligens en ettroms istedenfor en toroms om jeg var singel.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Det er rimelig at hun betaler dette og ingenting annet. Bortsett fra mat. Dvs du holder huslånet og alt dette adskilt. Du håndterer dette etter best evne etter din inntekt fra lønn og hennes leie. 

Uansett vær forberedt på sure miner. Selv når jeg begynte å jobbe og kjæreste/samboer ennå studerte betalte jeg litt mer på leien enn henne. Selv om jeg  hadde studielån. Når vi kjøpte hus sammen var hun klar på at utgifter og alt skulle deles 50/50, også når jeg ikke ned i lønn pga av skade, og hun da startet å jobbe og tjente mer enn meg. Så min erfaring er at så lenge ting ikke er felles så skal man betale rettferdig/ta betalt rettferdig. Når hun begynner å jobbe og kan ta lån så stiller saken seg annerledes og hun kan da delta på lik linje og dere finner da en fordelingsnøkkel mhp statusen på den datoen.

Anonymkode: c9c18...2af

Jeg har ikke studielån, utdannet meg via vgs og lever godt med det. Hun blir å stå igjen med et studielån på omkring 300k. Gir det da henne en grunn til å betale mindre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon selv, så kan fortelle hvordan jeg gjorde det. Min eks og jeg kjøpte et hus sammen, og jeg hadde 500 000 i egenkapital. For å ta mine forhåndsregler ble det skrevet på skjøtet at de 500 000 var mine ved evt brudd. Vi betalte 50/50 av utgifter i husholdningen. Det ble jo slutt en dag og vi måtte selge huset. Det gikk langt over takst, så jeg fikk tilbake egenkapitalen som jeg hadde spyttet inn, også delte vi resten av overskuddet likt mellom oss. 

Dette er jo en ryddig og grei måte å gjøre det på, og begge parter blir ivaretatt både i forholdet og under et evt brudd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Charlotteul skrev:

Jeg har vært i samme situasjon selv, så kan fortelle hvordan jeg gjorde det. Min eks og jeg kjøpte et hus sammen, og jeg hadde 500 000 i egenkapital. For å ta mine forhåndsregler ble det skrevet på skjøtet at de 500 000 var mine ved evt brudd. Vi betalte 50/50 av utgifter i husholdningen. Det ble jo slutt en dag og vi måtte selge huset. Det gikk langt over takst, så jeg fikk tilbake egenkapitalen som jeg hadde spyttet inn, også delte vi resten av overskuddet likt mellom oss. 

Dette er jo en ryddig og grei måte å gjøre det på, og begge parter blir ivaretatt både i forholdet og under et evt brudd. 

Høres flott ut, og bra at dere kom godt ut av det! Men det er ikke snakk om å kjøpe sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50% av alle utgifter som mat, strøm, kommunale avgifter, Internett, forsikring, felleskostnader etc hadde jeg krevd som et minimum. 

Anonymkode: ab00f...b8e

• Liker 1
Skrevet

Høres flott ut, og bra at dere kom godt ut av det! Men det er ikke snakk om å kjøpe sammen.

Åja, da misforsto jeg - beklager! 

Så om jeg forstår det rett skal du kjøpe en leilighet helt alene, og din fremtidige samboer skal også bo der? I så fall synes jeg hun skal betale halvparten. Ja, pengene går rett inn på ditt lån, men i bunn og grunn så "leier" hun og disponerer leiligheten like mye som deg. Det er ingenting som tilsier at kun fordi hun er kjæresten din, så skal hun "slippe" husleie. Mitt forslag er i så fall å opprette en felles konto der begge fører inn like mye hver mnd, som da dekker leilighet, strøm, TV, mat osv 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50% av alle utgifter som mat, strøm, kommunale avgifter, Internett, forsikring, felleskostnader etc hadde jeg krevd som et minimum. 

Anonymkode: ab00f...b8e

Selv hos noen som ikke har mulighet til det? Blir nødt til å purre på denne jobbsøkingen hennes da.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis TS hadde eid leiligheten uten lån, så kunne hun betalt husleie? "Skal ikke betale ned på lånet"-argumentet er et kunstig argument.

Anonymkode: ad0fa...8de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Charlotteul skrev:

Åja, da misforsto jeg - beklager! 

Så om jeg forstår det rett skal du kjøpe en leilighet helt alene, og din fremtidige samboer skal også bo der? I så fall synes jeg hun skal betale halvparten. Ja, pengene går rett inn på ditt lån, men i bunn og grunn så "leier" hun og disponerer leiligheten like mye som deg. Det er ingenting som tilsier at kun fordi hun er kjæresten din, så skal hun "slippe" husleie. Mitt forslag er i så fall å opprette en felles konto der begge fører inn like mye hver mnd, som da dekker leilighet, strøm, TV, mat osv 😊 

Det med felleskonto er et godt råd. Takk! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det mest rettferdige er å dele på alle utgiftene utenom avdragene på lånet. Hun betaler da halvparten av fellesutgiftene på leiligheten, halvparten av rentekostnaden og halvparten av strøm, mat osv. Avdragene på lånet er det mest rettferdig at TS betaler selv. Antageligvis blir dette billigere enn hennes forrige husleie, så hun tjener litt på det. TS tjener også på dette i form av verdiøkning på leiligheten og delte utgifter.

Anonymkode: 97a31...a68

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden TS. Og løsningen for oss var at han betalte kun på fellesutgifter, strøm, kabel-tv og internett. Det ble i underkant av 3000 i måneden. Selvfølgelig kunne jeg krevd mer av han, men jeg følte ikke det var riktig at han skulle betale ned på mitt boliglån. Når det kom til mat og andre utgifter hadde jeg nok litt "sugarmommy"-tendenser til tider, og betalte nok mer enn han. Jeg var jo i full jobb, så jeg ville jo ikke nøye meg med bare nudler og firstpricemat. 

Noen år etterpå, når han da var ferdig studert og i arbeid hadde vi så råd til å kjøpe oss enebolig sammen. Han hadde vært såppas flittig til å spare at han klarte å matche egenkapitalen min, så her eier vi 50/50 :) 

Anonymkode: bff65...91a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det mest rettferdige er å dele på alle utgiftene utenom avdragene på lånet. Hun betaler da halvparten av fellesutgiftene på leiligheten, halvparten av rentekostnaden og halvparten av strøm, mat osv. Avdragene på lånet er det mest rettferdig at TS betaler selv. Antageligvis blir dette billigere enn hennes forrige husleie, så hun tjener litt på det. TS tjener også på dette i form av verdiøkning på leiligheten og delte utgifter.

Anonymkode: 97a31...a68

Halvparten av renteutgiftene på et lån samboer ikke er medlåntaker på er ikke greit.

Samboer får ikke skattefradrag for renteutgiftene på lån hun ikke er låntager på, så dablir det slik:

Du betaler bare 50% av renteutgiftene, men får skattefradrag for alle renteutgiftene (27% av hver eneste rentekrone du har betalt og 27% av rentene din samboer har betalt.

Høres ut som du bør kjøpe den 1-roms leiligheten du snakket om, og la fin kommende samboer bli en annen mann sin samboer.

Anonymkode: 3b843...a88

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...