AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Vi har kjøpt en brukt sofa (3 seter - 2 seter) som er perfekt på alle måter. Stram i fasongen, og passe i størrelsen. og den passer fint formmessig. Men, den er sennepsgul! Og ikke den kule sennepsgule fargen som er in nå, den er dusere og kanskje litt varmere i fargen, og den har en kant av kirsebærtre på armlenene. Vi har ikke råd til å trekke den om, så jeg lurer på om det går an å dempe fargen med puter og pledd. Men hvilken farge kan jeg bruke? Sofaen står i en stue med delvis åpen løsning til trapp, kjøkken og en annen stue. I den andre stuen og på kjøkkenet er veggene hvite, med kontrast i sjokoladebrunt og grønne planter. Veldig strengt fargetema. I den aktuelle stuen er veggene hvite, med en kontrastvegg tapet med blader på, i en gild, grønn farge (jeg fikk maleren til å sette den opp som en spøk, maleren holdt på å daue, men mannen min likte den faktisk, så da ble den sittende). Jeg er ikke fremmed for å male veggen i en annen farge, hvis det kan få rommene til å henge mer sammen. Det funket fint når alt annet var hvitt, men med gul sofa... Det trenger ikke å være brunt, hvis det ikke passer. Rommet er stort med masse vinduer. Kan jeg få noen tips? Anonymkode: 84454...98c
Leo Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Det kan jo høres ut som puter og evt. pledd i grønntoner kan bli fint. Jeg synes dessuten grønt kan bli utrolig lekkert sammen med gult. Bruntoner kan også være en tanke. Men ikke for mange puter! Det ser bare rotete ut. Da er det bedre med et par - tre gode puter som faktisk også kan brukes.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, Leo skrev: Det kan jo høres ut som puter og evt. pledd i grønntoner kan bli fint. Jeg synes dessuten grønt kan bli utrolig lekkert sammen med gult. Bruntoner kan også være en tanke. Men ikke for mange puter! Det ser bare rotete ut. Da er det bedre med et par - tre gode puter som faktisk også kan brukes. Mange puter liker jeg ikke, men kanskje et par med litt størrelse på, ikke 40x40? Men hvilken grønntone? Regner med at jeg kan se bort ifra lindegrønn og mint osv? Så på noen puter i går som var gressgrønne, kanskje litt mørkere, kan det være noe? De fantes både i silke og fløyel. Blande, eller bare en type? Men jeg fant ingen pledd i den fargen eller nyansen.... Anonymkode: 84454...98c
Leo Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange puter liker jeg ikke, men kanskje et par med litt størrelse på, ikke 40x40? Men hvilken grønntone? Regner med at jeg kan se bort ifra lindegrønn og mint osv? Så på noen puter i går som var gressgrønne, kanskje litt mørkere, kan det være noe? De fantes både i silke og fløyel. Blande, eller bare en type? Men jeg fant ingen pledd i den fargen eller nyansen.... Anonymkode: 84454...98c Vanskelig å si hvilke(n) grønntone(r) du bør velge, men noe som går igjen i tapetveggen du nevnte og som passer til den naturlige grønnfargen på blader. Grønntoner som går mot blått blir nok ikke fint, men olivengrønt eller mosegrønt? Altså grønntoner med relativt mye gult? Selv har jeg faktisk bare to sofaputer, men de er til gjengjeld på 50x90 cm. På de bruker jeg putetrekk i lin som egentlig er laget for å være sengetøy. Kikk i nettbutikkene til Ellos, H&M, Jotex, LaRedoute, Kremmerhuset og Kid. Da kan du i hvert fall få noen idéer om hva du kunne tenke deg. Siden du har en mønstrete vegg, ville jeg ha gått for ensfarget, men det blir jo en smakssak. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #5 Skrevet 1. april 2017 Ta med en pute frå sofaen til en Fargerike-butikk.. Og få forslag frå dem. Hva med en litt tung blåfarge? Anonymkode: c7e9b...4fc
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #6 Skrevet 1. april 2017 Har du mulighet til å legge ut et bilde av fargen? Men sånn generelt så syns jeg grønt, brunt, rosa og blågrønne farger passer godt til gult. Anonymkode: 6c332...39b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #7 Skrevet 1. april 2017 Turkis kan få gulfargen til å virke litt grønnere. Du kan jo for eksempel prøve med noen turkise puter eller et pledd. Det trenger selvsagt ikke være den skrikende knæsj turkise fargen som de fleste ser for seg. Anonymkode: 6eff1...755
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #8 Skrevet 1. april 2017 Er det denne sofafargen? https://www.google.no/search?q=sennepsgul+sofa&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3mfD09ILTAhXCBiwKHUoDDAcQ_AUICCgB&biw=1366&bih=644#imgrc=VDIrnhWzxVmuRM: eller denne? https://www.google.no/search?q=sennepsgul+sofa&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3mfD09ILTAhXCBiwKHUoDDAcQ_AUICCgB&biw=1366&bih=644#imgrc=9FBmWRsW4jZqKM: Anonymkode: 1e7b8...c50
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #9 Skrevet 1. april 2017 Petroleumsblå detaljer kan bli fint, om du liker det Anonymkode: 008ab...180
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #10 Skrevet 1. april 2017 Er det noe slikt? https://www.google.no/search?q=sennepsgul+sofa&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3mfD09ILTAhXCBiwKHUoDDAcQ_AUICCgB&biw=1366&bih=644#imgrc=bRuB0TC_ymcXEM: Anonymkode: 1e7b8...c50
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #11 Skrevet 1. april 2017 Stolen kunne vært del av salongen ab c50. Spot on! Dritkul stol, foresten Anonymkode: 84454...98c 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #12 Skrevet 1. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stolen kunne vært del av salongen ab c50. Spot on! Dritkul stol, foresten Anonymkode: 84454...98c Takk for hyggelig tilbakemelding Enig i at stolen er fin Er det mulighet for at du kan legge ny tapet på den veggen du nevnte, dersom den grønne tapeten blir for dominerende? Kanskje en mer nøytral farge på den grønne veggen vil bli bedre? Du ga uttrykk for at du liker lindegrønn og mint. Kanskje du kan kombinere med en eller begge disse fargene dersom den nevnte veggen blir mer nøytral? Anonymkode: 1e7b8...c50
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #13 Skrevet 1. april 2017 Se gjerne her for fargekombinasjoner. http://tidsrominterior.no/uvanlige-fargekombinasjoner/ ' Turkis og gul er fint sammen og med nøytrae farger i tillegg, så løser det litt opp Anonymkode: 1e7b8...c50
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for hyggelig tilbakemelding Enig i at stolen er fin Er det mulighet for at du kan legge ny tapet på den veggen du nevnte, dersom den grønne tapeten blir for dominerende? Kanskje en mer nøytral farge på den grønne veggen vil bli bedre? Du ga uttrykk for at du liker lindegrønn og mint. Kanskje du kan kombinere med en eller begge disse fargene dersom den nevnte veggen blir mer nøytral? Anonymkode: 1e7b8...c50 Jeg har en lindegrønn pute, men den ble nesten fargeløs i sofaen. Tror det må sterke farger til... Bladtapeten kan godt males over. De fleste har sett den nå, så ingen blir sjokkert lenger. 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Petroleumsblå detaljer kan bli fint, om du liker det Anonymkode: 008ab...180 Jeg liker petrol veldig godt! Er ikke det ganske fint sammen med sjokoladebrunt også (det blir ikke i samme rom, men det er åpen løsning slik at man ser alle rommene)? Jeg har som sagt ikke peiling, men tenker at begge to er litt varme farger? Er det noen som har tips om malingsfarge hvis jeg maler veggen? Sist jeg skulle male noe blått, sa sønnen min at han fikk hyttefølelse. Det var ikke effekten jeg var ute etter, i mitt moderne hjem! Jeg synes jeg er god på former og fasonger, men jeg må være en av de få fargeblinde damene. Anonymkode: 84454...98c
Ella1 Skrevet 1. april 2017 #15 Skrevet 1. april 2017 Her er litt inspirasjon ( beklager de store bildene).
QueRilja Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 På 31.3.2017 den 11.46, AnonymBruker skrev: Mange puter liker jeg ikke, men kanskje et par med litt størrelse på, ikke 40x40? Men hvilken grønntone? Regner med at jeg kan se bort ifra lindegrønn og mint osv? Så på noen puter i går som var gressgrønne, kanskje litt mørkere, kan det være noe? De fantes både i silke og fløyel. Blande, eller bare en type? Men jeg fant ingen pledd i den fargen eller nyansen.... Anonymkode: 84454...98c Kan man si at fargen på sofaen er safran eller gurkemeie? Jeg synes det er fint å blande forskjellige materialer (silke, fløyel, bomull, ull) og i dette tilfelle grønntoner. Flaskegrønn, gressgrønt og gjerne mint. Det jeg ikke synes er så fint er at alt matcher. Så jeg vill tatt en pute i endyp burgunderfarge eller en blodrød pute også
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #17 Skrevet 1. april 2017 Kirsebærtre kan males, og hvis putene er løse så kan du trekke dem om selv. http://www.selvlaget.com/2013/12/22/trekk-om-sofaen-selv-slik-gjor-du-det/ Anonymkode: 161fe...358
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 Her var det mye fint, plutselig ser det ikke ut som et håpløst prosjekt 1 time siden, QueRilja skrev: Kan man si at fargen på sofaen er safran eller gurkemeie? Jeg synes det er fint å blande forskjellige materialer (silke, fløyel, bomull, ull) og i dette tilfelle grønntoner. Flaskegrønn, gressgrønt og gjerne mint. Det jeg ikke synes er så fint er at alt matcher. Så jeg vill tatt en pute i endyp burgunderfarge eller en blodrød pute også Fargen på sofaen er klin lik stolen til ab c50. Fargen heter kanskje gurgemeie? Som sagt er jeg tydeligvis fargeblind. Stilen på sofaen ligner også. Stoffet er som bred cordfløyel, med kraftige sømmer. Jeg skulle gjerne lagt ut bilde, men jeg får det ikke til. Jeg likte ideen med en pute i en helt annen farge! Dype rødfarger er noe jeg aldri har turt. Fordi jeg er så dårlig på farger, er alt i huset ton-i-ton. Litt Sletvoll-katalog. Jeg har ikke lyst til å bo i en møbelkatalog! På tide å være "litt gæærn"! 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirsebærtre kan males, og hvis putene er løse så kan du trekke dem om selv. http://www.selvlaget.com/2013/12/22/trekk-om-sofaen-selv-slik-gjor-du-det/ Anonymkode: 161fe...358 Jeg tror ikke jeg kan trekke den om selv, for armlenene buer utover, så jeg tror ikke jeg får stoffet til å sitte etter. Dessuten kan jeg knapt sy i en knapp. Det høres sikkert helt jævlig ut, men sofaen er veldig kul med den fargen og det stoffet. Den må bare "integreres" litt bedre i huset mitt. Hva vil dere kalle veggfargen på det øverste bildet til @Ella1? Gjerne hevisning til noe tilsvarende i fargekartene til Lady Jeg har ikke tenkt i den retningen, men var kjempefin! Farge nummer to (den blå) på fargekartet til Seeds også. Fant ikke den på hjemmesiden deres, men jeg likte den! Anonymkode: 84454...98c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #19 Skrevet 1. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Se gjerne her for fargekombinasjoner. http://tidsrominterior.no/uvanlige-fargekombinasjoner Anonymkode: 1e7b8...c50 Og hva tror dere at er Lady's tilsvarende farge til den nederste i linken til ab c50 (den blå fra Robert Holden)? Anonymkode: 84454...98c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #20 Skrevet 1. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva tror dere at er Lady's tilsvarende farge til den nederste i linken til ab c50 (den blå fra Robert Holden)? Anonymkode: 84454...98c Kan det være LADY Pure Color 4594 Blå Harmoni? http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/blafarger-nyanser-av-blatt/ som her: Anonymkode: 1e7b8...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå