AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Før kunne han sove 3-4 av og til 5 og en sjelden gang 6(!) timer i ett strekk om natten. Da han var rundt 3,5 mnd begynte han å våkne hver time. Jeg antok at det var fordi han var så oppvakt og nysgjerrig at ikke spiste nok på dagtid. Begynte da å tilby brystet oftere på dagen og begynte med grøt da han var 4 mnd. Det ble litt bedre, dvs våknet annenhver time. I det siste har han stilt seg inn på 1,5 time ikke alltid han spiser så mye heller, men virker som at han våkner av vane, får puppen i munnen og sovner etter 2 min (jeg har begynt å trekke ut puppen FØR han sovner, men det hjelper egentlig ikke så mye når han likevel trenger likemye forhjelp. I tillegg har jeg slitt med å sovne til igjen, og kan derfor være halvvåken omtrent halve natten. Tør ikke kjøre bil lenger med mine søvnpromiller Anonymkode: 85373...5cb
Hønselouisa Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Har du prøvd å gi han smokk i stedet for puppen? Kanskje han ikke er sulten, bare trenger noe å sutte på.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Er du overrasket over 6 t? Her har mine barn sovet 12 fra de var 2-3 mnd. Hver natt! Aldri hatt en våkennatt. Anonymkode: 83974...42f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Hvor mye sover han på dagen da? Det er ofte en sove regresjon rundt 4 måneder, men alt for mange av dere tror at et barn på 3-4 måneder skal være samme sovehjerter som de var som nyfødt. Om han sover om trente hele dagen har du svar. Anonymkode: 06d9b...1fb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du overrasket over 6 t? Her har mine barn sovet 12 fra de var 2-3 mnd. Hver natt! Aldri hatt en våkennatt. Anonymkode: 83974...42f Ingen bryr seg og dette tviler jeg på uansett. Anonymkode: 06d9b...1fb 7
Gjest Magnifiq Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du overrasket over 6 t? Her har mine barn sovet 12 fra de var 2-3 mnd. Hver natt! Aldri hatt en våkennatt. Anonymkode: 83974...42f Dette hjelper TS fordi?
Puselus Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Hei Min 5mnd gamle baby sover også mindre og mindre på natta. Nå har vi vært heldige da med en gutt som har sovet 9-12 timer i strekk om natta fram til de siste to ukene. I natt var det mat hver 3.-4. time så skal vel ikke klage, men man blir jo trøtt når man ikke er vant til å stå opp så ofte 😋 Han sover bare kortere og kortere strekk så er spent på hvordan det blir videre! Lurte på å slutte med grøt på kvelden og heller gi tidligere på dagen, ser muligens en sammenheng med innføring av kveldsgrøt og dårligere søvn på natta. Men det kan jo være tilfeldig. Gir du grøt på kvelden? Siden babyen din sovner fort ved puppen, kanskje det hadde holdt å gi han litt vann isteden? Det er jo ikke sikkert han er så veldig sulten. Min spiser godt om natta så han er definitivt sulten 😋 Tar han smokk? Hender det hjelper her. Men opp må du jo "stå opp" likevel så har ikke noen forslag til løsning på den utfordringen. Sliter ofte med å sovne selv igjen på natta.. Men det kan jo være en fase de små er inne i, og at det løser seg etter hvert ☺️
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Før kunne han sove 3-4 av og til 5 og en sjelden gang 6(!) timer i ett strekk om natten. Da han var rundt 3,5 mnd begynte han å våkne hver time. Jeg antok at det var fordi han var så oppvakt og nysgjerrig at ikke spiste nok på dagtid. Begynte da å tilby brystet oftere på dagen og begynte med grøt da han var 4 mnd. Det ble litt bedre, dvs våknet annenhver time. I det siste har han stilt seg inn på 1,5 time ikke alltid han spiser så mye heller, men virker som at han våkner av vane, får puppen i munnen og sovner etter 2 min (jeg har begynt å trekke ut puppen FØR han sovner, men det hjelper egentlig ikke så mye når han likevel trenger likemye forhjelp. I tillegg har jeg slitt med å sovne til igjen, og kan derfor være halvvåken omtrent halve natten. Tør ikke kjøre bil lenger med mine søvnpromiller Anonymkode: 85373...5cb Vår gutt på 16 mnd er fortsatt våken omtrent hver time hele natta....vet ikke om det hjelper deg noe da, men vi er mange i samme båt. Jeg har etterhvert lært meg å bare tenke at de fleste faser går over av seg selv. Det er dønn slitsomt mens det står på, men i 2-årsalderen sover de fleste greit. Anonymkode: cb227...0e8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du overrasket over 6 t? Her har mine barn sovet 12 fra de var 2-3 mnd. Hver natt! Aldri hatt en våkennatt. Anonymkode: 83974...42f Da er nok du en av de få heldige. Ser at folk til stadighet skryter av at barna sover 12 timer hver natt fra dag 1 på nettet. Men har aldri møtt noen i irl som sier dette. Her er poden 1 år og har begynt å sove hele natta sånn innimellom. Anonymkode: b603a...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 TS, jeg tror dere er dessverre i en søvnreduksjon-fase, som begynnes ved 4 mnd alder og kan være en stund. Men når babyen din er nå 5 mnd, det kan være at dere er helt på randen til en liten forbedring, og plutselig sover han 2-3 timer om gangen igjen (dog ikke 12, no way). Det er en fase hvor babyer skifter søvnmønster, og begynner å utvikle forskjellige søvnfaser, som dypere søvn. Det tar tid, og det varierer også fra barn til barn hvor lang tid det tar. Det er derfor han våkner, fordi han ikke klarer å gå over en annen søvnfase, og ikke på grunn av sulten eller vant til å ha pupp. Jeg tror også det er for tidlig for deg å stresse med at han venner seg til å sovne med puppen. For det første, så sier de at det ikke er mulig "å venne" babyer til noe som helst før de er 6 mnd, de har rett og slett ikke den type hukommelse. For det andre, alle barn sover nok helt greit når de er 2 år, også de som trengte pupp for å sovne når de var 5 mnd.. Og det er ikke som om han kommer til å sove helt dårlig frem til 2 år heller, men det kommer til å gå opp og ned. Har du prøvd å lse deg opp på Wonder Weeks? Kanskje det gir noe slags trøst og ro. http://www.mannlymama.com/2012/12/wonder-week-19-aka-4-month-sleep-regression/ http://www.weebeedreaming.com/my-blog/wonder-weeks-and-sleep Anonymkode: fb012...70d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, Hønselouisa skrev: Har du prøvd å gi han smokk i stedet for puppen? Kanskje han ikke er sulten, bare trenger noe å sutte på. Han brukte bare smokk til han var 7 uker. Han ble da forkjølet og aldri villet hatt smokk siden den gang. Prøver med jamne mellomrom da TS Anonymkode: 85373...5cb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du overrasket over 6 t? Her har mine barn sovet 12 fra de var 2-3 mnd. Hver natt! Aldri hatt en våkennatt. Anonymkode: 83974...42f For MIN baby har 6 t vært bra. Kanskje du har gitt barna dine flaske? Mange flaskebarn finner søvnen i tidligere alder. Ellers er du heldig som min mor var med oss. Vi blir mer forståelsesfulle vi som ikke er så heldig da TS Anonymkode: 85373...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye sover han på dagen da? Det er ofte en sove regresjon rundt 4 måneder, men alt for mange av dere tror at et barn på 3-4 måneder skal være samme sovehjerter som de var som nyfødt. Om han sover om trente hele dagen har du svar. Anonymkode: 06d9b...1fb Han sover 35-45 min x 3-4 så han sover ikke for mye i allefall. Men takk for tips TS Anonymkode: 85373...5cb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, jeg tror dere er dessverre i en søvnreduksjon-fase, som begynnes ved 4 mnd alder og kan være en stund. Men når babyen din er nå 5 mnd, det kan være at dere er helt på randen til en liten forbedring, og plutselig sover han 2-3 timer om gangen igjen (dog ikke 12, no way). Det er en fase hvor babyer skifter søvnmønster, og begynner å utvikle forskjellige søvnfaser, som dypere søvn. Det tar tid, og det varierer også fra barn til barn hvor lang tid det tar. Det er derfor han våkner, fordi han ikke klarer å gå over en annen søvnfase, og ikke på grunn av sulten eller vant til å ha pupp. Jeg tror også det er for tidlig for deg å stresse med at han venner seg til å sovne med puppen. For det første, så sier de at det ikke er mulig "å venne" babyer til noe som helst før de er 6 mnd, de har rett og slett ikke den type hukommelse. For det andre, alle barn sover nok helt greit når de er 2 år, også de som trengte pupp for å sovne når de var 5 mnd.. Og det er ikke som om han kommer til å sove helt dårlig frem til 2 år heller, men det kommer til å gå opp og ned. Har du prøvd å lse deg opp på Wonder Weeks? Kanskje det gir noe slags trøst og ro. http://www.mannlymama.com/2012/12/wonder-week-19-aka-4-month-sleep-regression/ http://www.weebeedreaming.com/my-blog/wonder-weeks-and-sleep Anonymkode: fb012...70d Takk for det! Hjelper å vite at jeg ikke nødvendigvis gjør noe feil. Ts Anonymkode: 85373...5cb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 Gutten min fikk også dårligere søvn rundt 4 mnd alder, og har mange andre som har opplevd det samme. Kanskje det kan være utviklingssprang? Eller matintroduksjon? Jeg opplevde det litt som en "uvane" med min gutt, da han ikke virket sulten (spiste bare små slurker) og ville muligens mest ha kos. Viktig å utelukke at det dreier seg om fysiske plager også (min har bl.a hatt mye nattevåk i forbindelse med tannfrembrudd, eksem, magevondt osv), men da merker jo en det ofte på flere områder også Om det er noen trøst (om enn så veldig fattig..) så sover ikke min gutt gjennom natta heller, som er ett år eldre enn din.... It's only for a while! Anonymkode: 16577...d8d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er nok du en av de få heldige. Ser at folk til stadighet skryter av at barna sover 12 timer hver natt fra dag 1 på nettet. Men har aldri møtt noen i irl som sier dette. Her er poden 1 år og har begynt å sove hele natta sånn innimellom. Anonymkode: b603a...9e8 Kom på besøk så kan jeg si det ansikt til ansikt. Jeg hadde ikke skrive det om det ikke var sant! Jeg vet jeg er heldig. Veldig heldig. Men som sagt barna mine har sovt 12 timer hver natt fra de var 2-3 mnd. Jeg har ein gutt på 5 mnd som nettopp har lagt seg ( låg han ned og finner søvnen selv) og vil våkne i 10 tiden i morgon tidlig. Anonymkode: 83974...42f
Gjest Sisti Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kom på besøk så kan jeg si det ansikt til ansikt. Jeg hadde ikke skrive det om det ikke var sant! Jeg vet jeg er heldig. Veldig heldig. Men som sagt barna mine har sovt 12 timer hver natt fra de var 2-3 mnd. Jeg har ein gutt på 5 mnd som nettopp har lagt seg ( låg han ned og finner søvnen selv) og vil våkne i 10 tiden i morgon tidlig. Anonymkode: 83974...42f ... Men hva er relevansen i denne tråden?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 Det er helt normalt med litt kluss i sovingen fra 5 mnd og hvertfall frem til 12 mnd alderen. Jenta mi sov godt frem til 5 mnd.. da var det våkenperioder hele natta igjennom. Hun fikk tenner på denne tiden, men vet ikke om de var årsaken. Nå er hun snart 11 mnd og sovingen går litt bedre. Våken 1-2 ganger (istedenfor 4-5 ganger og flere timer...). Har sluttet å amme på natten, det hjalp mye på søvnen! Det er er ikke lett å være baby alltid! Er så mange ting som skal læres, inntrykk (og fast føde...) som skal fordøyes, drømmer, seperasjonangst, tett nese, ammeabstinenser, tenner, utviklingssprang etc.... Vi må bare stå i det så godt vi kan! Klem til alle zombier der ute! Anonymkode: 946c2...28b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå