Gå til innhold

Noen med stomi her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ulike grunner til at man for det. Jeg har colostomi.
Men på alle råd så står det unngå nøtter, hele frø bla bla.

Vel, jeg har den ganske langt nede og har stort sett fast avføring, og jeg får til å spise alt.
Er litt forsiktig med mais for jeg liker ikke få det i stomien, men den går gjennom.
Jeg har spist druer med skall - men da de små, sprø uten frø: Prøvde meg på de mørkeblå, men de har så seigt skinn, så det tør jeg ikke. Men de sprø tygger jeg godt, og det har gått bra. Jeg har også spist ting med hele frø - spiser ikke så mye brød med hele frø, men har prøvd nøttebarer osv. Tygger godt og drikker mye vann til.

Jeg har til og med spist peanøtter, og det har også gått greit. Alt av nøtter som blir til en grøt når jeg tygger, har gått greit.

Det jeg har funnet ut jeg ikke bør spise så mye av er løk - stekt eller rå. Hvitløk i små mengder går bra, men ikke masse hvitløk. 

Frityrstekt mat blir vi advart mot og mat med mye fett... 

Jeg får rett og slett diare om jeg spiser mye av det. Spiste fishn chips her nylig, og følte både chipsen og fishen var dynket i fett (ikke rent godt nok av) - så jeg fikk diare etter det.. ugh :)

Mc Donalds chips pleier gå bra, da den er godt avrent, men spiser ikke så mye av det da. 

Hva har du funnet ut at du tåler/ikke tåler? 

Jeg syns det bør gå mer fram av informasjonsmateriell at alle stomier er forskjellige. Jeg tenker at min er såpass lavt nede at det meste av maten er fordøyd (operert i overgang endetarm/tykktarm) og at det er derfor jeg tåler så mye.

En må bare prøve seg fram i små mengder, hva en tåler - tygge maten godt og drikke masse til maten :)

Vi med stomi skal være forsiktig med fiberrikt da - alle andre blir jo anbefalt å spise mye fiber.
Jeg elsket f.eks. de fiberbarene man har i melk og har litt syltetøy på... men det likte ikke magen min. 
Det kom og kom i uendelige mengder i stomien, så jeg måtte jo skifte på "hundre ganger".

Verst er det når jeg får diare - da blir stomien sår.. 

Anonymkode: b39d9...54e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...