AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har aldri slitt med å blitt solbrent, og har til og med i mine yngre dager solt meg i mange timer uten solkrem (dum som jeg var) og ikke blitt noe annet en brun. Nå det siste året er det akkurat som om huden min tar hevn på meg og jeg blir solbrent etter bare en liten økt med soling. Jeg befinner meg i varmere strøk og etter litt basseng hygge tidligere i dag ser jeg nå at jeg er rød og ikke brun som jeg trodde. Jeg ble for første gang solbrent i høst i fjor, det skjedde igjen for to måneder siden og da var det virkelig vondt. Nå kjenner jeg ingenting, det er ikke varmt eller ømt men jeg ser at det er rødlig. Er det noen som har noe tips eller forklaring på hvorfor dette skjer plutselig nå? Jeg bruker forresten solfaktor 25-30, og er kommet i en alder av 25 år nå. (postet denne et annet sted, men var visst i feil emne). Anonymkode: d0069...812
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Enkelte medisiner kan medføre at du blir lettere solbrent. Antibiotika er en type, p piller og andre piller. Smør er du deg med krem med fett i, så vil det kunne gi deg lettere solreakajoner i huden. Ellers er solen veldig sterk nå på denne tiden, særlig dersom du er på en canariøy. Jeg trenger ikke solkrem her i desember, januar og februar. Men ut i mars og senre på året, blir jeg solbrent som fy uten solkrem. Anonymkode: 28d3a...bac
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Tusen takk for svar! Jeg har ikke byttet eller begynt på noe nye medisiner så det kan ikke være det, men dette med hvilke måned vi er i kan ha noe å si ja. Jeg pleier egentlig ikke å være i varmere strøk på denne tiden av året, så kanskje solen er ekstrem sterk nå? Heldigvis er jeg ikke kjempe solbrent, bare rød på brystpartiet. Jeg har stått og sett meg selv i speilet og må innrømme at jeg er litt usikker på om jeg har blitt rød eller brun. Det er nemlig litt rødlig tone og gjør ikke vondt. Forhåpentligvis så går det over og jeg slipper å bli solbrent flere ganger. ts Anonymkode: d0069...812
skruf Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Det er fortere gjort å bli solbrent nå når huden i utgangspunktet er vinterblek. Om sommeren så blir man jevnt eksponert for solstrålene, så det blir noe helt annet å gå fra mørke og kalde Norge og rett til varmere strøk. Huden på brystet er også tynnere og mere ømfintlig enn resten av kroppen. Det ville kanskje vært greit å bruke faktor 30 og ikke under det. Og smøre hyppig. Selv om det står at solkremen tåler vann så bør du likevel smøre deg på nytt etter at du har vært i sjøen/bassenget. Faktor 50 finnes jo også, men jeg mener på at jeg leste en artikkel om at det ikke er bra å bruke faktor 50, men heller bruke faktor 30 og smøre hyppig. Finner ikke igjen artikkelen, så kan dessverre ikke dokumentere det.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 Er solkremen ny eller kan den ha blitt litt forringet av tiden? Er du gravid? Anonymkode: c1ca2...f6e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #6 Skrevet 1. april 2017 På 31.3.2017 den 7.46, skruf skrev: Det er fortere gjort å bli solbrent nå når huden i utgangspunktet er vinterblek. Om sommeren så blir man jevnt eksponert for solstrålene, så det blir noe helt annet å gå fra mørke og kalde Norge og rett til varmere strøk. Huden på brystet er også tynnere og mere ømfintlig enn resten av kroppen. Det ville kanskje vært greit å bruke faktor 30 og ikke under det. Og smøre hyppig. Selv om det står at solkremen tåler vann så bør du likevel smøre deg på nytt etter at du har vært i sjøen/bassenget. Faktor 50 finnes jo også, men jeg mener på at jeg leste en artikkel om at det ikke er bra å bruke faktor 50, men heller bruke faktor 30 og smøre hyppig. Finner ikke igjen artikkelen, så kan dessverre ikke dokumentere det. Ja det kan ha noe med det å gjøre. I tillegg har jeg vært mye mer innendørs enn før p.g.a. ny jobb, så kanskje det kan ha bidratt litt med det og. Jeg har en solkrem med faktor 50 men den bruker jeg bare på tatoveringer, og jeg syns jeg har lest det samme som du sier og ett eller annet sted. På 31.3.2017 den 7.55, AnonymBruker skrev: Er solkremen ny eller kan den ha blitt litt forringet av tiden? Er du gravid? Anonymkode: c1ca2...f6e Det har jeg ikke tenk på en gang. Solkremen ble kjøpt i fjor sommer, så kanskje jeg må kjøpe en ny? Må ærlig innrømme at jeg ikke aner når solkrem går ut på dato. Det blir nok en tur på butikken for å prøve å finne en ny solkrem. Er solkrem i utlandet like bra som norsk solkrem forresten? ts Anonymkode: d0069...812
skruf Skrevet 1. april 2017 #7 Skrevet 1. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan ha noe med det å gjøre. I tillegg har jeg vært mye mer innendørs enn før p.g.a. ny jobb, så kanskje det kan ha bidratt litt med det og. Jeg har en solkrem med faktor 50 men den bruker jeg bare på tatoveringer, og jeg syns jeg har lest det samme som du sier og ett eller annet sted. Det har jeg ikke tenk på en gang. Solkremen ble kjøpt i fjor sommer, så kanskje jeg må kjøpe en ny? Må ærlig innrømme at jeg ikke aner når solkrem går ut på dato. Det blir nok en tur på butikken for å prøve å finne en ny solkrem. Er solkrem i utlandet like bra som norsk solkrem forresten? ts Anonymkode: d0069...812 Det er fortsatt faktor i solkremer som er 1 år gamle, men faktoren kan ha blitt svakere. Hvis du kjøper ny solkrem så kan det kanskje være greit å kjøpe på et apotek eller en større kolonialbutikk. Mannen min gikk på den smellen å kjøpte ny solkrem i utlandet, den han kjøpte var enten gammel eller hadde stått å blitt eksponert for sollys og varme, for han ble grisebrent. Og satt resten av ferien tildekket under ei palme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå