Gå til innhold

Hvorfor dekker ikke trygdesystemet... Har du melketenner?

Har du fortsatt noen melketenner?  

3 stemmer

1. 1. Har du fortsatt noen melketenner?

• Ja
      6
    • Nei
      16

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leste tråden om at folketrygden ikke dekker briller til svaksynte, og kom til å tenke på en ting som gjelder meg...

Jeg har fortsatt en melketann! Grunnen til at jeg ikke har mistet den, er at det ikke er noen "voksen-tann" under. Så melketanna blir sittende til den er så dårlig at den må trekkes. Da må jeg sette inn bro (tror jeg det heter, eller er det krone? En kunstig tann av et slag).

Tannlegen sier at dette kommer til å koste meg minst 10.000 kroner. Og ingen ting dekkes av folketrygden. Forklaringen er at: Min manglende "voksen-tann" skyldes en genfeil. Dette skal visstnok være en så vanlig genfeil at folketrygden ikke dekker noen ting.

Til dags dato har jeg ikke møtt noen som fortsatt går rundt med melketenner, men så er ikke dette et tema jeg ofte bringer på banen, da :)

Så nå er jeg nysgjerring: Er det noen andre som har samme genfeil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har ikkje melketenner lenger...

Og eg har aldri høyrt om folk som har det heller! Men kanskje folk ikkje pratar høgt om genfeila sine :ler:

Skrevet

Din lille frekkasin! :tunge1:

Skrevet

Nei Trygdeetaten dekker ikke, men jeg mener at hvis tannbehandlingen går over et visst beløp så er det mulig å trekke fra på skatten.

Sjekk med tannlegen, det er slikt de skal vite.

Gjest tannløs
Skrevet

Jeg har samme greia som deg, og mora mi har, og sønnen min.

Jo, vi får det dekket, eller noe av det. Jeg har akkurat fått det innvilget fra trygdekontoret, men det blir noen tusen å betale selv likevel, sitat:

Utgiftene blir dekket etter de vanlige retningslinjene. Bidraget utgjør 90 prosent av det beløpet som overstiger minstebeløpet på 1500 kroner i kalenderåret, med begrenset egenandel på 4000 kroner. Dersom behandlingen går over mer enn tre år vil det bli beregnet ny egenandel.

Du må be tannlegen søke til trygdekontoret for deg - på forhånd.

Skrevet

Jeg har også samme greia. Heldigvis ble det oppdaget tidlig, og tannlegen min stressa veldig med systemet for at jeg skulle få behandling før jeg fylte 19. Flaks for meg.

Skrevet

Jeg hadde også samme problem, måtte trekke melketanna, operere ut den som lå under og så ha tannregulering for å få det hele på plass. Ble vel mellom 15 og 20 000 til slutt, men siden jeg begynte i behandling før jeg fylte 20 dekket trygdekontoret 75%.

Skrevet
Jeg har samme greia som deg, og mora mi har, og sønnen min.  

Jo, vi får det dekket, eller noe av det. Jeg har akkurat fått det innvilget fra trygdekontoret, men det blir noen tusen å betale selv likevel, sitat:

Du må be tannlegen søke til trygdekontoret for deg - på forhånd.

Jøss! Det visste jeg ikke, tannlegen min sa at jeg ikke ville få noe dekket... interessant. Hvilke retningslinjer er det du har sitert fra?

Da er vi altså flere der ute. Foreløpig smiler jeg bredt - med melketann: :sjarmor:

Skrevet

Er det ikke merkelig at vi kan gå nesten gratis til lege her i landet, mens hvis vi må ha en operasjon i munnen så må vi betale hele røkla sjøl? Det finnes mange u-land i verden som har gratis tannlege, men her i Norge er det en helt forkvaklet idé at tennene ikke har noe med kroppen å gjøre, og dermed ikke er helsevesenets ansvar. Utrolig snodig, og rammer veldig hardt når man først må gjøre et inngrep eller skifte ut hele tanngarden...

Skrevet

Jeg hadde en melketann uten "voksentann" under. Men ikke engang melketanna kom ordentlig opp, den hadde nemlig grodd fast i kjevebenet. Den måtte derfor trekkes (med medfølgende fæle lyder), før jeg fikk regulering for å rette opp det hele. Noe ble dekket, men husker ikke hvor mye.

Skrevet
Til dags dato har jeg ikke møtt noen som fortsatt går rundt med melketenner, men så er ikke dette et tema jeg ofte bringer på banen, da :)

Så nå er jeg nysgjerring: Er det noen andre som har samme genfeil?

:vinke:

Jepp. Og vet du hva? Jeg har TO,... :wink:

(ifølge foreldre og tannlege)

Det er faktisk de to tennene som er på hver side av fortennene. De er egentlig knøttsmå, men jeg fikk satt på plasthetter da jeg var 18 så tennene ser normale ut nå. Eneste negative er at hettene er blitt slitte og grå,... Skal få de erstattet av porselenhetter neste gang jeg drar til tannlegen,...tipper det blir en dyr affære.. :-?

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Hadde samme problemet som deg. Melketanna ble derfor trukket mens jeg ennå var barn, og de andre tennene flyttet seg rimelig kjapt og lukket åpningen.

Gjest Catwoman
Skrevet
Hadde samme problemet som deg. Melketanna ble derfor trukket mens jeg ennå var barn, og de andre tennene flyttet seg rimelig kjapt og lukket åpningen.

Samme her, men jeg måtte operere den ut og

de andre tennene flyttet seg definitivt ikke over hullet, tannreguleringen dro de andre over hullet, fortsatt har jeg en gløppe der, men det er langt bak i jekslene da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...