Gå til innhold

Sosialhjelp aktivitetsplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søkte om sosialstønad i februar da jeg ikke har klart å få meg jobb enda. Fikk telefon idag at jeg skulle delta på noe aktivitet på dagtid. Dette visste jeg jo allerede. Men ble ganske sjokkert når jeg fikk høre at jeg skulle gjøre "forefallende arbeid i kommunen" fra 8.15 -15.30 hver dag for 192 kr dagen! Hva i helvete?? Bare det å komme seg til nav vil koste meg over 100 kr i parkering + bomringer + bensin. Jeg går i minus! Nå forstår jeg hvorfor de har spart inn på å sette aktivitetsplikt - folk har rett å slett ikke råd til å delta for å kanskje få en 50 lapp om dagen om de er heldige. 

Jeg kan ikke fatte hvordan dette er lovlig? Jobbe en full arbeidsdag med tunge arbeidsoppgaver for 192 kr - kostnader for å komme deg til og fra! Dette er jo nærmest gratis arbeidskraft til kommunen! Blir kvalm. Fysj. 

Og at dette kun skal gjelde de "unge". Syns ikke en på 29/30 er så veldig ungt. Men blir behandlet på samme måte som en 18 åring som heller vil gå på nav istedenfor skole. 

Får jo ikke deltatt på dette da det ikke går buss her og de ville selvfølgelig ikke dekke reiseutgifter. Oppgitt .. 

Anonymkode: 0a69b...225

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder vel de fra 18 til 30?

Du kan ikke ha jobbet mye om du ikke har dagpenger?

Jeg selv har dagpenger,  men skulle jeg ha møtt opp på pliktarbeite, så skulle ikke det gått utover økonomien min. De skulle fått betalt reise. Noe annet har ikke blitt aktuelt.

Anonymkode: cc6ad...1b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder vel de fra 18 til 30?

Du kan ikke ha jobbet mye om du ikke har dagpenger?

Jeg selv har dagpenger,  men skulle jeg ha møtt opp på pliktarbeite, så skulle ikke det gått utover økonomien min. De skulle fått betalt reise. Noe annet har ikke blitt aktuelt.

Anonymkode: cc6ad...1b2

Det er det ikke du som bestemmer. Pliktarbeidet er et av vilkåra for å få stønad. Hvis du ikke deltar har du ikke rett på støtte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsplikt bør det være,  men det der høres ut som utnytting og virkelig sosial dumping :bond:

Anonymkode: 4ea6c...c29

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg. 

Anonymkode: 85d32...517

Ville du kanskje jobbet hele dagen for å gå i minus? Nei, trodde ikke det. 

Anonymkode: 0a69b...225

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du få skyndte deg å få deg en jobb da, så slipper du å forholde deg til dette.

Anonymkode: 54820...95e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder vel de fra 18 til 30?

Du kan ikke ha jobbet mye om du ikke har dagpenger?

Jeg selv har dagpenger,  men skulle jeg ha møtt opp på pliktarbeite, så skulle ikke det gått utover økonomien min. De skulle fått betalt reise. Noe annet har ikke blitt aktuelt.

Anonymkode: cc6ad...1b2

Kan være vedkommende har vært arbeidsledig lenge og ikke lenger har krav på dagpenger, da er sosialen eneste utvei...

Anonymkode: c1fb0...2d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen klagetråd har jeg ventet på.

Ærlig talt, du får heller søke på og jobb og ta det du får. Du trenger heller neppe kjøre bil hele veien inn til Nav, men parkere utenfor bomring el. Og ta bussen inn. 

At folk får mindre i sosialhjelp når de ikke "gidder" å delta på aktiviteter er bare rett og rimelig. At du har bil og skal få økonomisk sosialhjelp rimer seg heller ikke. 

Anonymkode: 3ef70...fa8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialstønad er en skjønnsmessig bestemt stønad, dermed kan NAV i tilfelle oppjustere stønaden etter de utgiftene du får. Du har uansett krav på et minimum som livsopphold, det endrer seg ikke, selv om du får merutgifter grunnet aktivitetsplikten. Så du vil ikke gå i minus. Men du må snakke med NAV og gjøre dem oppmerksomme på dette, hvis de ikke allerede er det. 

Anonymkode: b8b94...5dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte om sosialstønad i februar da jeg ikke har klart å få meg jobb enda. Fikk telefon idag at jeg skulle delta på noe aktivitet på dagtid. Dette visste jeg jo allerede. Men ble ganske sjokkert når jeg fikk høre at jeg skulle gjøre "forefallende arbeid i kommunen" fra 8.15 -15.30 hver dag for 192 kr dagen! Hva i helvete?? Bare det å komme seg til nav vil koste meg over 100 kr i parkering + bomringer + bensin. Jeg går i minus! Nå forstår jeg hvorfor de har spart inn på å sette aktivitetsplikt - folk har rett å slett ikke råd til å delta for å kanskje få en 50 lapp om dagen om de er heldige. 

Jeg kan ikke fatte hvordan dette er lovlig? Jobbe en full arbeidsdag med tunge arbeidsoppgaver for 192 kr - kostnader for å komme deg til og fra! Dette er jo nærmest gratis arbeidskraft til kommunen! Blir kvalm. Fysj. 

Og at dette kun skal gjelde de "unge". Syns ikke en på 29/30 er så veldig ungt. Men blir behandlet på samme måte som en 18 åring som heller vil gå på nav istedenfor skole. 

Får jo ikke deltatt på dette da det ikke går buss her og de ville selvfølgelig ikke dekke reiseutgifter. Oppgitt .. 

Anonymkode: 0a69b...225

Høres helt dustete ut at du ikke får dekket reiseutgifter. Da blir det jo helt umulig å delta, da. 

Ring sosialsjefen i kommunen i morgen og legg frem dilemmaet ditt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du nekter å gjøre dette her så kan sosialen nekte deg å få noe mer stønad til hverken livsopphold eller husleie,. Da sitter du der uten noen penger.

De kan faktisk tvinge deg til å selge bilen også,. Og be deg flytte et sted det går kollektiv trafikk. Det er ikke nav sitt problem at det ikke går buss der du bor. Enten får du flytte litt mer sentralt, du får gå eller sykle til jobb,. Eller bare godta kostnadene for reiseveien slik den er nå.

Nav er dårlig betalt. Det du får i lønn fra å delta på dette tiltaket trekker de bare vekk fra sosial stønaden. Så du får ikke noe mer penger sånn sett. Men det er enten å være med,. Eller at du mister all stønaden helt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu, stakkars deg. Du får be om støtte til transport da, bil til nærmeste kollektivpunkt, buss/tog/bane derfra. De færreste jobber hele dagen, de jobber kun deler av dagen men skal være disponibel i aktuelle tidsrom, og resten av tiden kan du bruke til å søke jobb. Og du trenger jo ikke møte da, men da må du få penger fra ett annet sted. Og hvis du ikke har jobbet nok til dagpenger, evt ikke har klart å skaffe deg jobb på over to år og fått dagpenger i denne perioden, ja da er det vel greit å gjøre litt arbeid tilbake, syns du ikke? Eller så er jo opptak til høyere utdanning 15.april, så du kan søke på skole og faktisk kvalifisere deg til jobb. 

Anonymkode: 274ee...ab7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare jeg som reagerer på at dersom de har så mye arbeid i kommunen at TS kan møte hver dag til normal arbeidsdag, så kunne de vel bare ansette henne der med normal timelønn?

Høres ut som kommunen vil ha en fulltidshjelp en periode for å rydde litt, så de bruker noen fra nav gratis...

Anonymkode: 885a9...627

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde ringt og sagt at de kunne ansette meg om de hadde så mye arbeid jeg kunne gjøre :P

Anonymkode: 885a9...627

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som reagerer på at dersom de har så mye arbeid i kommunen at TS kan møte hver dag til normal arbeidsdag, så kunne de vel bare ansette henne der med normal timelønn?

Høres ut som kommunen vil ha en fulltidshjelp en periode for å rydde litt, så de bruker noen fra nav gratis...

Anonymkode: 885a9...627

Dette er ikke uvanlig. På sykehjemmet jeg jobbet på erstattet de en erfaren sykepleier (som ble sykemeldt) med en rekke unge, uutdannede NAV-praktikanter. Det er uforsvarlig, men billig for kommunene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søkte om sosialstønad i februar da jeg ikke har klart å få meg jobb enda. Fikk telefon idag at jeg skulle delta på noe aktivitet på dagtid. Dette visste jeg jo allerede. Men ble ganske sjokkert når jeg fikk høre at jeg skulle gjøre "forefallende arbeid i kommunen" fra 8.15 -15.30 hver dag for 192 kr dagen! Hva i helvete?? Bare det å komme seg til nav vil koste meg over 100 kr i parkering + bomringer + bensin. Jeg går i minus! Nå forstår jeg hvorfor de har spart inn på å sette aktivitetsplikt - folk har rett å slett ikke råd til å delta for å kanskje få en 50 lapp om dagen om de er heldige. 

Jeg kan ikke fatte hvordan dette er lovlig? Jobbe en full arbeidsdag med tunge arbeidsoppgaver for 192 kr - kostnader for å komme deg til og fra! Dette er jo nærmest gratis arbeidskraft til kommunen! Blir kvalm. Fysj. 

Og at dette kun skal gjelde de "unge". Syns ikke en på 29/30 er så veldig ungt. Men blir behandlet på samme måte som en 18 åring som heller vil gå på nav istedenfor skole. 

Får jo ikke deltatt på dette da det ikke går buss her og de ville selvfølgelig ikke dekke reiseutgifter. Oppgitt .. 

Anonymkode: 0a69b...225

sjippt om du ikke greier å få jobb. nav kan være ordentlig patetisk noen ganger, ellers er de flink. men jeg er enig i at du ikke skal jobbe for det som er noen sin timelønn som dagslønn. hva andre stønader får du ? dagpenger ?

jeg hadde søkt jobb i en annen by og flyttet. det er jevelig og gå uten jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialstønad er en skjønnsmessig bestemt stønad, dermed kan NAV i tilfelle oppjustere stønaden etter de utgiftene du får. Du har uansett krav på et minimum som livsopphold, det endrer seg ikke, selv om du får merutgifter grunnet aktivitetsplikten. Så du vil ikke gå i minus. Men du må snakke med NAV og gjøre dem oppmerksomme på dette, hvis de ikke allerede er det. 

Anonymkode: b8b94...5dd

Fortalte nav om dette og svaret jeg fikk var at det kunne ikke de gjøre noe med. 

Anonymkode: 0a69b...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, tussi84 skrev:

Hvis du nekter å gjøre dette her så kan sosialen nekte deg å få noe mer stønad til hverken livsopphold eller husleie,. Da sitter du der uten noen penger.

De kan faktisk tvinge deg til å selge bilen også,. Og be deg flytte et sted det går kollektiv trafikk. Det er ikke nav sitt problem at det ikke går buss der du bor. Enten får du flytte litt mer sentralt, du får gå eller sykle til jobb,. Eller bare godta kostnadene for reiseveien slik den er nå.

Nav er dårlig betalt. Det du får i lønn fra å delta på dette tiltaket trekker de bare vekk fra sosial stønaden. Så du får ikke noe mer penger sånn sett. Men det er enten å være med,. Eller at du mister all stønaden helt.

Disse 192 kronene om dagen er alt jeg får, ingenting mer. Nav dekker ikke noen ting. Bilen er ikke min, men min syke samboer som trenger den tip behandling, så nei det kan de ikke 

Anonymkode: 0a69b...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortalte nav om dette og svaret jeg fikk var at det kunne ikke de gjøre noe med. 

Anonymkode: 0a69b...225

Det stemmer ikke, da har dere ikke kommunisert godt nok. Livsoppholdet du skal ha som et minimum, skal du ha uansett. Nav har ikke lov å bunnskrape deg til du går i minus, så da har dere misforstått hverandre. Forklar på en ryddig måte at du vil gå i minus eller hva kostnadene er for deg å gjennomføre dette tiltaket, og hva du får utbetalt hos NAV. Så ser de selv at det ikke går. Før hadde de tiltaks-penger for de som var i tiltak, som er mer enn sosialstønad. Kanskje du kan søke på det? Her står mer om tiltakspenger https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/stønader-ved-tiltak#chapter-1

Anonymkode: b8b94...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...